سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نمایندگان پارلمان عراق روز گذشته پس از گذشت 10 ماه از انتخابات این کشور به کابینه جدید نوری‌ مالکی،نخست وزیر عراق رای اعتماد دادند تا این کشور پس از 10 ماه از بلاتکلیفی سیاسی خارج شود.

نوری مالکی

نخست‌وزیر عراق روز گذشته در نشستی خبری اعلام کرد: امروز برای مردم روز شاخص و متمایزی خواهد بود و این دستاورد به دستاوردهای دیگر ما اضافه خواهد شد. ما به‌عنوان مردم عراق به این مسئله که در راستای خدمت به کشور و تحقق آرمان‌های ملت صورت می‌گیرد، افتخار می‌کنیم. مالکی تاکید کرد: کسانی که در روند سیاسی عراق مشارکت دارند، بسیار زیادند و تقسیم 42 کرسی میان این افراد کاری بسیار دشوار است.

نوری مالکی در معرفی کابینه خود افرادی را از میان تمام گروه‌های شیعه، سنی و کرد انتخاب کرده است تا دولت ائتلافی این کشور بتواند پس از مدت‌ها رکود اقتصادی به‌خاطر نامشخص بودن سرنوشت دولت، فعالیت خود را به‌صورت جدی شروع کند.
فهرست نامزدهای در اختیار گرفتن وزارتخانه‌ها و پست‌های کلیدی دولتی 42 نفر است اما روز گذشته به‌صورت قطعی 29 رای اعتماد نمایندگان را برای تصدی وزارتخانه‌ها کسب کردند. به خاطر به نتیجه نرسیدن رایزنی‌ها نامزدهای در اختیار گرفتن وزارتخانه‌های دفاع، کشور و امنیت ملی هنوز مشخص نشده‌اند و 10قائم‌مقام وزیر دیگر هم نیازی به تایید پارلمان برای تصدی پست خود ندارند.

گفته می‌شود نوری مالکی با معرفی نکردن تقریبا یک سوم اعضای کابینه خود در تلاش است که زمان لازم برای توافق با گروه‌های دیگر در این رابطه را به دست بیاورد. به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، درباره برخی پست‌ها اختلافاتی میان حامیان مقتدی صدر و مالکی وجود دارد و بسیاری امیدوار هستند که دو طرف در این رابطه به یک توافق برسند. صدری‌ها 40 کرسی از مجموع 325 کرسی پارلمان را در اختیار دارند و به همین خاطر همکاری آنها با مالکی حیاتی به حساب می‌آید.

درحالی‌که ایاد علاوی، رهبر فهرست العراقیه پس از انتخابات پارلمانی مدعی پست نخست‌وزیری بود، نوری مالکی روز گذشته اعلام کرد که العراقیه نخستین گروهی به حساب می‌آید که فهرست نامزدهای خود را ارائه کرده است و بقیه گروه‌ها در این رابطه تاخیر داشته‌اند.

اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق از فهرست العراقیه هم در نشست خبری در کنار مالکی شرکت کرده بود و از معرفی اعضای کابینه در مهلت مقرر از سوی مالکی تقدیر کرد.از میان وزارتخانه‌های عراق 17 وزارتخانه به ائتلاف اتحاد ملی، 9 وزارتخانه به فهرست العراقیه، 7 وزارتخانه به ائتلاف کردستان و یک وزارتخانه به ائتلاف وسط رسیده است. هوشیار زیباری، مقام کهنه‌کار از ائتلاف کردستان در کابینه جدید در مقام وزارت امور خارجه ابقا شده است و حسن الشهرستانی وزیر سابق نفت، معاونت نخست‌وزیر در امور انرژی را بر عهده گرفته است. عبدالکریم اللعیبی، معاون وزیر نفت سابق عراق هم پست وزارت حساس نفت را روز گذشته بر عهده گرفت.

نمایندگان پارلمان همچنین در مذاکرات خود باید درباره تشکیل «شورای ملی سیاست‌های راهبردی» تصمیم بگیرند. ایاد علاوی به‌عنوان بخشی از توافق گروه‌های سیاسی عراق برای تشکیل دولت قرار است ریاست این شورا برعهده بگیرد تا بتواند نقشی راهبردی در تعیین سیاست‌های داخلی و خارجی دولت ایفا کند. با وجود این هنوز مشخص نیست این شورای تازه تاسیس به چه میزانی قدرت و نفوذ در تصمیم‌گیری‌های دولت خواهد داشت. تشکیل نهایی دولت جدید که گامی بزرگ در حیات سیاسی عراق به حساب می‌آید به احتمال زیاد تا آخر هفته طول خواهد کشید؛ دولت ائتلافی که با آغاز به کار خود در آزمون کارایی به‌ویژه برای کاهش خشونت‌ها در این کشور محک خواهد خورد.

برخی مقام‌های مهم در صحنه جدید سیاست عراق

نوری مالکی؛ نخست‌وزیر، ائتلاف اتحاد ملی
جلال طالبانی؛ رئیس‌جمهوری، ائتلاف کردستان
اسامه النجیفی؛ رئیس پارلمان، ائتلاف العراقیه
ایاد علاوی؛ رئیس شورای ملی سیاست‌های راهبردی، العراقیه
هوشیار زیباری؛ وزیر امور خارجه، ائتلاف کردستان
حسین الشهرستانی؛معاون نخست وزیر، ائتلاف اتحاد ملی
صالح المطلک؛ معاونت نخست‌وزیر،ائتلاف العراقیه
عبدالکریم اللعیبی؛وزیر نفت، ائتلاف اتحاد ملی
علی الدباغ؛ وزیر مشاور و سخنگوی دولت، ائتلاف اتحاد ملی
رافع العیساوی؛ وزیر دارایی، ائتلاف العراقیه

کد خبر 123774

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز