جمعه ۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

اگر مایلید علت بخشی از شکایت‌های طبیعت‌دوستان در مورد دستکاری یا بهتر بگوییم خرابکاری‌های بشر را دریابید، کافی است نگاهی به تصویر این ستون بیندازید که در گوشه‌ای از آن لانه‌ای زیبا و هماهنگ با طبیعت و البته ساخته یک کلاغ سیاه دیده می‌شود و در گوشه‌ای دیگر کیسه‌ای سیاه و نازیبا که به دست ساکنان یک مجتمع‌مسکونی آنچنانی، به بیرون پرتاب شده است.

درخت و محیط زیست

چنانچه به درختان کنار برخی مجتمع‌های مسکونی نگاهی بیندازید متوجه این نکته می‌شوید که اشیایی که به دست ساکنان آنها پرتاب شده و میوه‌وار از شاخه‌های درختان آویزان هستند گاهی تا سال‌ها همانجا باقی‌مانده و زشتی این حرکت را به نمایش می‌‌گذارند. البته در مقابل، برخی ساکنان نیز فضای سبز تمام محله را با دقت زیر نظر دارند و گاهی برای تنوع بخشیدن به آن، باغچه‌های همسایه‌ را هم بیل زده و گل و گیاه می‌کارند.

قفسه اختصاصی

برخی فروشنده‌ها علاوه بر فروش محصولات معروف به «دو در یک» مانند خمیردندان‌هایی که علاوه بر داشتن ویژگی سفید‌کنندگی، جرم‌گیر نیز هستند تخلف‌های دو در یک نیز انجام می‌دهند. برای نمونه در یک حرکت با چیدن مواد‌غذایی در پیاده‌رو، هم این محدوده را اشغال می‌کنند و هم موجبات آفتاب‌گرفتن این محصولات را فراهم می‌آورند.

بنابراین چنانچه هنگام خرید دوغ متوجه شدید که رنگ آن از سفید به قهوه‌ای می‌زند احتمال این را بدهید که دوغی که خریداری کرده‌اید مانند آنچه در تصویر مشاهده می‌‌کنید روز‌ها در حال آفتاب‌گرفتن بوده و کمی برنزه شده است. از سوی دیگر روی تمام بطری‌های آب معدنی یا آشامیدنی جملات هشدار‌دهنده‌ای در مورد خودداری کردن از قرار دادن آنها در مقابل نور خورشید درج شده است؛ با وجود این پیاده‌رو به قفسه اختصاصی این نوشیدنی‌ها بدل شده و طعم آنها را نیز حسابی ناخوشایند می‌کند.

قیمت مقطوع

نه به آن شوری رفتار برخی فروشنده‌ها که نیمی از قیمت هر کالایی را برای چانه‌زنی خریدار محاسبه می‌کنند و بالا می‌برند و نه به‌بی‌نمکی برخی دیگر که قیمت کالا را چنان مقطوع نگه می‌دارند که دست‌آخر به قول معروف مشتری اول و آخر جنس، خودشان هستند. برای نمونه فروشند‌ه هندوانه‌‌هایی که درتصویر مشاهده می‌کنید به قدری روی مقطوع بودن قیمت‌ این هندوانه‌ها اصرار داشت که بعد از چند روز و گذر از طولانی‌ترین شب سال مجبور شد همه آنها را دور بیندازد.

البته اگر مرغ یک پا نداشته باشد طی روزهایی که فروشنده به زمان فساد یا انقضای چنین اجناسی نزدیک می‌شود می‌تواند در قیمت آن تجدید نظر کرده و از ضرردهی خود و دیگران جلوگیری کند. البته بسیاری از فروشنده‌های کاربلد در مورد تمام اجناس و کالا‌ها چند روز پیش از رسیدن زمان انقضای آنها این رفتار اقتصادی را انجام می‌دهند. ناگفته نماند که علت این ارزان‌فروشی به ویژه در مورد اجناسی مانند کنسرو‌ها باید به آگاهی خریدار برسد.

غافلگیری در خیابان

بارها اتفاق افتاده است که کارگران سازمان‌های گوناگون به‌واسطه فراموشی در باز گرداندن درپوش‌های مربوط به تاسیسات خیابانی رهگذرانی را زمینگیر کرده‌اند اما اینکه خودروها نیز گاهی مثل رهگذران غافلگیر شوند و از حالت افقی به حالت عمودی در آیند نیز موضوع جدیدی نیست.

این اتفاق به‌خاطر این رخ می‌دهد که پس از حفاری ‌خیابان، نوارهای هشداردهنده خطر یا نصب نمی‌شوند یا مانند آنچه در تصویر می‌بینید به‌هردلیلی از جا کنده می‌شوند. این در حالی است که شاید نوار پلاستیکی، توسط خودرویی دیگر از جا کنده‌شده باشد اما سایر خودروها نیز نباید تاوان کار دیگران را پس بدهند. به‌هرحال وجود علائم مناسب به‌خصوص در شب می‌تواند از بروز اتفاق‌های ناگوار، تاحد زیادی جلوگیری کند.

کد خبر 123945

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز