گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: بهار سال گذشته بحث کاهش طول مدت تحصیل در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد مطرح شد و موافقان و مخالفان نظرات خود را بیان کردند.

در تازه‌ترین اظهارات در این‌باره، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از احتمال 3-2‌ساله شدن دوره کارشناسی در برخی رشته‌ها خبر داد.حجت‌الاسلام محمد محمدیان درباره کاهش زمان مقطع لیسانس به مهر گفت: قطعا در برخی رشته‌های دانشگاهی که تعداد آنها زیاد است، می‌شود دوره لیسانس را فشرده‌ کرد.

حتما هر عقل سالمی حکم می‌کند که این فشرده‌سازی صورت گیرد و نگذاریم عمر جوانانمان تلف شود. وی با بیان اینکه کار کارشناسی در این باره باید در وزارت علوم انجام شود اظهار کرد: البته در کاهش طول دوره لیسانس باید به این موضوع توجه شود که دوره لیسانس در برخی رشته‌ها زمان بیشتری را می‌طلبد.

طرح کاهش مدت دوره تحصیلی دانشگاه‌ها

سال گذشته هنگامی‌که معاون پیشین آموزشی وزارت علوم طرح کاهش طول مدت تحصیل در دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد را مطرح کرد، هدف از آن را ارتقای کیفیت آموزشی و کمتر شدن مدت زمان رسیدن دانشجویان به‌مراتب علمی بالاتر کارشناسی ارشد و دکتری اعلام کرد. البته صاحب‌قدم لطفی به صراحت گفته بود که «در نظر داریم این طرح در مقطع کارشناسی و از اوایل سال تحصیلی آینده(90-89) اجرا شود» که تاکنون تصمیمی در این باره گرفته نشده‌است. بنا بر اظهارات وی قرار شد در دوره کارشناسی با حذف برخی واحدها و دروس، طول مدت تحصیل کمتر از ۴ سال باشد و این طرح در همه دانشگاه‌ها از جمله پیام‌نور نیز اجرا شود.

کیفیت فدای کمیت نشود

مجلسیان بر این نکته تأکید دارند که اجرایی شدن طرح کاهش دوره کارشناسی از 4 سال به 2 سال، منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی است. البته این طرح تا‌کنون در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مطرح نشده است.رئیس کمیسیون آموزش مجلس در این باره به همشهری گفت: رویکرد ما درباره مدت زمان تحصیل باید در سطح مجامع بین‌المللی نیز قابل پذیرش باشد تا با مشکل روبه‌رو نشویم.

علی عباسپور‌ تهرانی‌فرد تأکید کرد: نباید کیفیت فدای کمیت شود؛ با اجرای این طرح دانشجویان ضرر می‌کنند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد واحدهای درسی برای دوره کارشناسی ۱۷۰ واحد تعریف شد که مطابق نرم بین‌المللی نبود و از سویی دوره لیسانس بیش از ۶ سال طول می‌کشید.

کد خبر 125256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز