همشهری آنلاین: وزیرامورخارجه آمریکا و سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهارنظرهای جداگانه‌ای گفتگوهای دیروز علی‌لاریجانی و خاویر سولانا را «ناامیدکننده» توصیف کردند.

به گزارش آسوشییتدپرس، کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه ایالات متحده امروز گفت: واکنش ایران به پیشنهاد 1+5 ناامیدکننده و ناقص بوده است.

 

سخنگوی خاویر سولانا نیز ساعتی پس از ملاقات دیروز با علی لاریجانی گفت که سولانا از این مذاکرات ناامید و از عدم پیشرفت در آن ناراضی بوده است.

 

این در حالی است که لاریجانی دیروز پس از ملاقات با سولانا گفت که مذاکره برای حل مسئله هسته‌ای ایران روندی طولانی خواهد داشت و جامعه جهانی باید صبور باشد.

 

علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران که سرپرستی مذاکرات هسته‌ای کشور را به عهده دارد پیش‌تر گفته بود در این ملاقات ابهامات موجود در مورد پیشنهاد 1+5 را مطرح خواهد کرد.

 

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز دیروز برای نخستین بار از احتمال ارائه پاسخی تدریجی به پیشنهاد 1+5 خبر داد و گفت: اکنون توپ در زمین اروپایی‌ها است و اگر نتوانند به ابهامات مطرح شده از سوی کشورمان پاسخ دهند، بررسی و ارائه پاسخ نهایی به کندی پیش خواهد رفت.

 

مقامات آمریکا و اتحادیه اروپا اصرار دارند ایران هر چه زودتر پاسخی صریح به بسته پیشنهادی آنان ارائه کند. این بسته را خاویر سولانا روز 16 خرداد در تهران تسلیم مقامات ایران کرد. هدف از ارائه این بسته حل اختلاف بر سر پرونده هسته‌ای ایران عنوان شده است. جزئیات این پیشنهاد رسماً اعلام نشده، اما گفته می‌شود پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت و آلمان (1+5) در آن خواستار توقف برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران شده و در عوض مشوق‌های اقتصادی پیشنهاد کرده‌اند.

 

جلسه امروز 1+5

در این حال وزرای خارجه آمریکا، روسیه، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان امشب در پاریس گردهم می‌آیند تا در مورد پرونده هسته‌ای ایران گفتگو کنند. خاویر سولانا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این جلسه حاضر می‌شود تا نتیجه مذاکرات دیروز خود با لاریجانی را با وزرای خارجه 1+5 در میان بگذارد.

 

رایس وزیر خارجه آمریکا پیش از ترک کشورش به سوی پاریس به خبرنگاران گفت خودداری ایران از پذیرش مشوق‌های پیشنهادی، قدرت‌های جهانی را وادار کرده است در جلسه امشب طرح دوباره پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل را بررسی کنند.

 

وی تأکید کرده است در مرحله اول می‌خواهیم شورای امنیت برای ایران روشن کند که تعلیق فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم «اجباری» است.

 

وزیر خارجه فنلاند نیز که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به عهده دارد گفته است: اگر ایران برای همکاری آماده نباشد، اقدامات در شورای امنیت ادامه خواهد یافت.

کد خبر 1255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز