یکشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۶
۰ نفر

تلگراف زیمرمن،تلگرافی رمزی است که در 16 ژانویه سال1917 از سوی آرتور زیمرمن، وزیر امور خارجه امپراتوری آلمان به سفیر این کشور در مکزیک فرستاده شد.

تلگراف

او در این تلگراف به سفیر آلمان در مکزیک دستور داد که از دولت مکزیک بخواهد به نفع آلمان وارد جنگ شود و در عوض ایالت‌های نیومکزیکو، تگزاس و آریزونا را از آن خود کند. کشف این تلگراف، توفانی از خشم بین دوستداران آلمان در آمریکا و محافظه‌کاران ایجاد کرد و این تلگراف به سرعت مشهور شد.

درگذشت ادوارد گیبون

ادوارد گیبون، تاریخ نگار انگلیسی در 27 آوریل سال1737 میلادی به دنیا آمد. او عضو پارلمان این کشور بود. بزرگ‌ترین اقدام او تالیف کتاب ظهور و سقوط امپراتوری روم بود . این کتاب در 6 جلد در سال‌های 1776 تا 1788 به ‌چاپ رسیده است کتاب تاریخ او به طور عمده از کیفیت و طنز به کار رفته در نثرش شناخته می شود . از این کتاب به عنوان منبعی دست اول بهره برده می ‌ شود . یبون در 16ژانویه سال1794 درگذشت.

عملیات توفان صحرا

صدام حسین ضرب‌الاجل شورای امنیت را نپذیرفت. آمریکا و متحدانش با پشتیبانی شورای امنیت در تاریخ ۲۶ دی ۱۳۶۹ (۱۹۹۱ ) حمله هوایی گسترده‌ای را علیه عراق آغاز کردند. اسرائیل نیز توسط موشک‌های عراقی مورد اصابت قرار گرفت ولی از آنجا که نمی‌خواست کشورهای عرب از ائتلاف ضدعراق خارج شوند درصدد انتقامجویی برنیامد. یک نیروی زمینی که اغلب افرادش از قوای مسلح آمریکایی و انگلیسی و تیپ‌های پیاده نظام بودند ارتش صدام را در بهمن‌ماه سال۱۳۶۹(۱۹۹۱) از کویت بیرون رانده و بخش جنوبی عراق را تا رود فرات اشغال کردند.

فرار شاه معدوم از ایران

گسترش نهضت اسلامی و هماهنگی قیام‌های مردمی به رهبری امام خمینی(ره)، برگزاری مراسم چهلم شهدا در شهرهای مختلف و کشتار 17شهریور، کنترل امنیت را از دست نیروهای رژیم‌ پهلوی خارج کرد. شاه پس از عدم موفقیت دولت نظامی ازهاری قصد داشت با انتخاب یکی از اعضای جبهه ملی که به ظاهر از مخالفان شاه باشد، خشم مردم را فرو نشاند. شاپور بختیار به شرط گرفتن اختیارات کامل و خروج شاه از کشور، نخست‌وزیری را پذیرفت. سرانجام در روز 26 دی1357، شاه پس از سال‌ها ظلم و جنایت در حق مردم مسلمان ایران، به همراه همسرش، ایران را به سمت مصر ترک کرد، در حالی‌که حتی نزدیک‌ترین حامیان و اربابانش هم از پذیرفتن او امتناع کردند.

درگذشت رهبر ارکستر ایتالیایی

آرتورو توسکانینی، رهبر ارکستر ایتالیایی در 25 مارس سال 1867میلادی به دنیا آمد . او را از بزرگ‌ترین رهبران ارکستر در قرن بیستم می‌دانند. اجراهای او از آثار بتهوون ، شوستاکوویچ ، برامس ، وردی و واگنر همچنان از نمونه ‌های عالی رهبری ارکستر و اجراست . او حافظه ‌ای استثنایی در موسیقی داشت و با اجراهایی که از رادیو و تلویزیون پخش می ‌شد به شهرت رسید . توسکانینی در 16 ژانویه سال 1957میلادی درگذشت .

کد خبر 125784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز