تازه‌ترین اخبار هدفمندی یارانه‌ها حکایت از احتمال واریز یارانه‌های نقدی فروردین ماه سال آینده به همراه یارانه اسفندماه دارد.

کاظم دلخوش

این خبر درحالی مطرح می‌شود که مقام‌‌های دولتی از احتمال دو برابر شدن یارانه نقدی در سال آینده خبر داده بودند. آیا مبلغ یارانه نقدی سال آینده افزایش می‌یابد؟ در این‌باره با کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • مرحله دوم پرداخت یارانه‌های نقدی با چه ساز و کاری پرداخت می‌شود؟

طبق اعلام قبلی واریز یارانه‌ها هر دو ماه یکبار صورت می‌گیرد و براساس اظهارات مسئولان مرحله دوم آن نیز تا یک ماه آینده واریز خواهد شد.

  • براساس اظهارات قبلی مسئولان قرار بود این واریزی‌ها برای 4ماه پایانی سال باشد اما دولت مرحله دوم را برای اسفند امسال و فروردین سال آینده اعلام کرده است. در این رابطه چه نظری دارید؟

به‌نظر من چون زمان واریز یارانه‌های نقدی و آزاد‌سازی‌ قیمت‌ها همزمان نبود و این اتفاق از پایان آذرماه افتاد، مرحله اول یارانه‌های پرداختی برای دی و بهمن لحاظ شد و مرحله دوم هم طبق اعلام مسئولان برای ماه‌های بعد از آن. اما آنچه مسلم است، فعلا مشخص نیست ساز و کار دولت در پرداخت یارانه نقدی و ادامه روند آن چگونه خواهد بود. با این حال مجلس اجازه کسب درآمد 10 تا 20 هزار میلیارد تومانی طی یکسال، برای اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها را به دولت داده است که آذرماه سال آینده یکسال اجرای قانون به اتمام خواهد رسید.

  • پس تا یکسال آینده میزان پرداخت نقدی یارانه‌ها و قیمت‌ها ثابت خواهد بود؟

پیش‌بینی من این است که برخلاف گمانه‌زنی‌ها میزان پرداخت نقدی یارانه‌ها ثابت خواهد بود و با توجه به الزام دولت به آزاد‌سازی‌ تدریجی و افزایش پلکانی قیمت‌ها، تا پایان آذرماه سال آینده افزایش قیمت رخ نخواهد داد. از طرفی قیمت تعیین‌شده برای حامل‌های انرژی 2ساله بوده و تا پایان سال آینده برقرار خواهد بود و دولت براساس همین قیمت‌ها کسب درآمد کرده و اقدام به بازتوزیع آن خواهد کرد.

کد خبر 126045

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز