همشهری‌آنلاین مسوولان یک موزه در آلمان بار دیگر درخواست مقامات مصری برای بازگرداندن مجسمه «نفرتی‌تی» را رد کردند.

nefertiti

به گزارش ایسنا، در شرایطی که زاهی هاواس، دبیرکل ارشد هیات آثار باستانی مصر، از ارسال نامه‌ای جدید به موزه برلین برای بازگرداندن مجسمه رنگین ملکه مشهور مصری «نفرتی‌تی» خبر داد، رئیس موزه برلین در مصاحبه‌ای با رویتر با رد مجدد درخواست‌ مقامات مصری اعلام کرد مجسمه نفرتی‌تی به عنوان سفیر مصر در برلین باقی می‌ماند.

این امر در شرایطی روی می‌دهد که در ماه دسامبر دکتر هاواس از ارائه سندی به مسوولان آلمانی و درباره مجسمه نفرتی‌تی خبر داد که بر طبق گفته‌ وی تمامی بهانه‌ها برای بازگرداندن این اثر تاریخی به کشورش را از بین می‌برد.

سال گذشته نیز با گذشت نزدیک به یک قرن از کشف مجسمه نفرتی‌تی در مصر و انتقال آن به آلمان، اسنادی درباره چگونگی قاچاق مجسمه‌ ملکه‌ مصری آشکار شدند.

براساس این اسناد، این اثر تاریخی که مجسمه‌ یکی از ملکه‌های مشهور مصر باستان در هزاران سال پیش است، پس از کشف در دسامبر سال 1912 میلادی در محوطه‌ی تاریخی آمرنا توسط یک باستان‌شناس آلمانی عضو انجمن شرق‌شناسی آلمان، با فریب مأموران گمرک کشور مصر، به آلمان انتقال داده شد.

دولت مصر از سال 1930 میلادی تلاش‌های خود را برای پس گرفتن نیم‌تنه نفرتی‌تی آغاز کرده است. البته مقامات آلمانی تا به‌حال به بهانه‌های گوناگون از جمله شکننده و آسیب‌پذیر بودن این مجسمه به‌دلیل ساخته شدن از سنگ آهک، از برگرداندن آن به مصر خودداری کرده‌اند.

در سال 2007 میلادی دولت مصر از کشور آلمان خواست تا این مجسمه را برای مدت کوتاهی در اختیار این کشور قرار دهد، ولی آلمان به بهانه‌ی ساخته شدن این مجسمه از سنگ آهک، از انتقال آن به مصر خود‌داری کرد. با این وجود، مقامات دولت مصر قصد دارند تا شرایط لازم را برای انتقال این مجسمه به مصر در سال 2012 میلادی و در زمان افتتاح بزرگترین موزه‌ی جهان که در کنار هرم بزرگ جیزه درحال ساخت است، فراهم کنند.

more  مجسمه «نفر‌تی‌تی» چهره‌ دیگری را به نمایش گذاشت

کد خبر 126668
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز