گروه ادب و هنر: کمتر از 10روز دیگر به برگزاری بزرگ‌ترین رویداد تئاتری کشور مانده‌است.

زمان برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر از 16بهمن ماه تا اول اسفند اعلام شده‌است. این دوره از جشنواره از 16تا21بهمن ماه با برگزاری کارگاه‌های تخصصی آغاز می‌شود و سپس از 23 بهمن تا اول اسفند در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، بین‌الملل و بازار تئاتر، همزمان با تهران در استان‌های البرز، ‌گلستان، خراسان شمالی و گیلان ادامه خواهدداشت.

به نقل از روابط عمومی بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، در این دوره 14 گروه نمایشی خارجی از کشور‌های ایتالیا، جمهوری چک، روسیه، سوئیس، چین، آلمان، کره‌جنوبی، کانادا، یونان، لهستان و استونی حضور دارند. امسال برخلاف سال‌های گذشته که مخارج گروه‌های خارجی را ستاد جشنواره تقبل می‌کرد حضور گروه‌های خارجی منوط به مشارکت در هزینه‌های اجرایی خواهد بود؛ یعنی امری بر خلاف سال‌های گذشته. در سال‌های گذشته مرکز هنرهای نمایشی و ستاد جشنواره تمام هزینه‌های یک گروه خارجی را تقبل می‌کرد تا در جشنواره تئاتر فجر شرکت کنند.

حسین مسافرآستانه که این روزها هدایت مرکز هنرهای نمایشی را برعهده دارد و در دوره‌‌های بیست و چهارم و بیست‌وهفتم از جشنواره تئاتر فجر، دبیری جشنواره را برعهده داشته است، در این باره گفت: «امسال با توجه به اطلاعاتی که نسبت به گذشته وجود دارد و رایزنی‌هایی که از آغاز سال در رابطه با حضور یا عدم‌حضور گروه‌ها صورت گرفت، موارد کمک به گروه‌ها را مشخص کرده و به اطلاع آنها رسانده‌ایم، به‌طوری‌که بخشی از کمک‌هزینه‌ها از جانب ما و بخش دیگر از جانب کمپانی مربوط به کشور گروه شرکت‌کننده تأمین می‌شود؛ انعکاس این مطلب موجب افزایش استقبال گروه‌ها و نمایانگر برگزاری حرفه‌ای‌تر جشنواره است.»

11 ماه پیش فراخوان جشنواره تئاتر فجر اعلام شد و با توجه به تغییراتی که در بدنه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، جشنواره از برنامه خود عقب نیفتاد به‌طوری که رئیس مرکز هنرهای نمایشی اعلام کرده‌است، بیش از یک ماه است که همه‌ امور مربوط به جشنواره سازماندهی شده‌است و جشنواره در این دوره جلوتر از برنامه‌های خود حرکت می‌کند.

همچنین او اعلام کرده‌است که برای حضور گروه‌های خارجی هیچ مشکلی وجود ندارد و هیچ‌یک از برنامه‌های مربوط به آنان تاکنون لغو نشده‌است. مسافر آستانه در ادامه تصریح کرد:«برای نخستین بار به اطلاع مدیران گروه‌های خارجی رسانده شده است که تعدادی از بلیت‌های جشنواره درصورت تمایل باید از سوی خود آنها تهیه شود و علت این است که دیگر با دیدی تحقیرآمیز با تئاتر ما برخورد نشود.

اتفاقاً این عملکرد موجب اشتیاق بیشتر گروه‌ها برای دیدن جدول جشنواره شده و به همین خاطر در این دوره، جدول جشنواره زودتر از دوره‌های گذشته آماده شده است.امسال، محمد حیدری، دبیر جشنواره در نشست خبری اعلام کرد که برخلاف دوره‌های قبلی که همواره مدیر دیگری مسئولیت این بخش را برعهده داشت، امسال دبیر جشنواره پاسخگوی کارهای خارجی خواهد بود.

حال با توجه به اینکه در دوره‌های قبلی تمام هزینه‌های گروه‌های خارجی توسط ستاد جشنواره پرداخت می‌شد و گروه‌های خارجی درجه 3 و 4 در جشنواره شرکت می‌کردند باید دید که با وجود مشارکت در پرداخت هزینه‌ها، بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال میزبان چه گروه‌های نمایشی خواهد شد.

کد خبر 126746

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز