جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: فردا اهالی سینما در برج میلاد گرد هم می‌آیند تا مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور یعنی جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را آغاز کنند.

بیست‌ونهمین دوره این جشنواره فردا درحالی شروع می‌شود که جواد شمقدری، معاون سینمایی وزیر ارشاد معتقد است که جشنواره امسال در تاریخ ادوار این رویداد سینمایی یک نقطه عطف محسوب می‌شود، زیرا بسیاری از سینماگران تمایل شرکت در آن را داشتند و به همین دلیل ظرفیت فیلم‌های بخش مسابقه افزایش پیدا کرده و به 33‌فیلم رسیده است.

این درحالی است که گلایه‌ها و شکایت‌های برخی از سینماگران در واپسین روزهای پیش‌از معرفی فهرست کامل بخش مسابقه سینمای ایران به بخش نوظهور «نوعی نگاه» همچنان ادامه داشت. همچنین نام چندین فیلم از کارگردان‌های مطرحی مثل کیانوش عیاری، کمال تبریزی، رسول صدرعاملی، علیرضا امینی و... در هیچ کدام از بخش‌های جشنواره گنجانده نشد.

شمقدری که پریشب میهمان بخش گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما بود، در پاسخ به سؤال مجری برنامه که با یادآوری مصاحبه سال گذشته معاون سینمایی مبنی بر اینکه «دیگر فیلمی به‌عنوان ممنوع نخواهیم داشت» و اینکه آیا امسال چنین فیلم‌هایی در جشنواره وجود خواهد داشت یا خیر؟ اظهار داشت: به‌طور حتم ما با فیلمسازانی که دغدغه ملی دارند و منافع ملت ایران را می‌شناسند، مشکلی نخواهیم داشت اما ممکن است فیلمسازی در یک مرحله دچار اشتباه شود.

وی اضافه کرد: به‌نظرم اینکه سینماگران از عدم‌حضور فیلم‌شان در جشنواره شکایت می‌کنند، بسیار زیباست چراکه نشان می‌دهد آنها تمایل بسیاری برای همراه شدن با این رویداد بزرگ سینمایی دارند. وی در این برنامه اظهار داشت: جمله این اعتراض‌ها مقدس است و نشانه شور و نشاط جشنواره است.

مراسم افتتاحیه

با تمام این احوال،جمعه شب مراسم افتتاحیه بیست‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور سینمایی وزارت ارشاد و با اجرای محمدرضا حسینیان در سالن اصلی مرکز همایش‌های برج میلاد برپا خواهد شد. در این برنامه که با حضور پرشور خانواده سینمای ایران برپا می‌شود، از سیمرغ سی امین جشنواره فیلم فجر که سال آینده برگزار می‌شود، رونمایی خواهد شد.

پخش تیزر جشنواره بیست‌ونهم، اهدای جوایز بخش مواد تبلیغی و اطلاع‌رسانی، بزرگداشت 7سینماگر (جمشید هاشم‌پور، پوران درخشنده، شهریار بحرانی، داوود رسولیان، مهدی فقیه، بیژن محتشم و مسعود کیمیایی) و نکوداشت 2 کارگردان (زنده‌یاد منوچهر حقانی‌پرست و زنده‌یاد محمدرضا اعلامی) از دیگر بخش‌های این برنامه خواهد بود.

انصراف 2 داور

در پی مطرح شدن برخی اظهارنظرها و شایعات، اسدالله نیک‌نژاد از داوری جشنواره فیلم فجر کناره‌گیری کرد. به گزارش روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، در نامه‌ای که نیک‌نژاد به دفتر جشنواره بیست‌ونهم فیلم فجر ارسال کرده، آمده است: با توجه به دریافت پیشنهاد شما و مطرح کردن آن با خانواده و در نظر گرفتن کلیه جوانب، به این نتیجه رسیده‌ام که به‌رغم میل قلبی در داوری جشنواره امسال حضور نیابم.

وی در ادامه در توضیح این کناره‌گیری متذکر شده است: افرادی در تلاش‌اند تا چهره‌ام را خراب و مخدوش کنند و از من خواسته‌اند تا در این جشنواره شرکت نکنم و افرادی نیز قصد دارند با تجارب گذشته من بازی کنند تا چهره جشنواره فیلم فجر را مخدوش نمایند. من هنگام شروع جنگ، مستند «درد همسنگرم» را ساختم و تلاش نمودم تا مردم را امیدوار کنم که تسلیم دشمن نشوند. نیک‌نژاد در بخش دیگری از این نامه نوشته است: افراد دارای مواضع سیاسی به انسانیت رحم نمی‌کنند.

همیشه در پی قدرت‌اند و زندگی مردم برای آنها مهم نیست. آنچه می‌دانم، بعضی‌ها تلاش می‌کنند این جشنواره موفق نباشد و در واقع می‌خواهند کشورشان راه به سوی موفقیت نبرد که اینها نه‌تنها فیلمساز نیستند بلکه انسان خوشبختی هم نیستند.
وی در پایان نامه، موفقیت جشنواره بیست‌ونهم فیلم فجر را مهم‌ترین موضوع سینمایی کشور خوانده و برگزاری مناسب و به دور از مواضع و اغراض سیاسی این دوره جشنواره را از صمیم قلب آرزو کرده است. انسیه شاه‌حسینی هم به‌دلیل سفر خارج از کشور، از حضور در جمع هیات داوران بخش فیلم‌های اول جشنواره‌ فیلم فجر انصراف داد.

این کارگردان سینما در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه به خاطر گرفتاری از سعادت همکاری با جشنواره محروم شده، تصریح کرد: حدود 20 روز پیش آقای مسعودشاهی در رابطه با داوری با من صحبت کردند و قرار بود دیدن آثار زودتر شروع شود و ظاهرا به‌دلیل آماده نبودن فیلم‌ها به تعویق افتاد. از همان موقع هم سفرم به اندونزی را برای نمایش فیلم‌هایم اعلام کرده بودم و نمی‌توانستم آن را به تعویق بیندازم. شاه‌حسینی در کنار پروانه معصومی، فریدون جیرانی، وحید جلیلی و سعید سهیلی قرار بود داوری فیلم‌های بخش اول جشنواره فیلم فجر را برعهده داشته باشد.

دومین جلسه شورای‌عالی سینما

اما فارغ از جشنواره، شورای‌عالی سینما روز سه‌شنبه با حضور رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد. احمد نجفی یکی از اعضای این شورا به ایسنا گفت: در این جلسه به جز عزت‌الله ضرغامی، بقیه اعضا حاضر بودند و به بحث درباره مسائل کلان سینمای ایران پرداختند. یکی از مواردی که در این جلسه مطرح شد، حمایت دولت از فیلم‌های در حال اکران بود. قرار شد بعضی‌ از فیلم‌های در حال اکران که نیاز به حمایت دارند بلیت 20یا 30 درصد ظرفیت سالن‌هایش توسط دولت خریده شود تا برای تشویق کار فرهنگی و حمایت از سینما در قالب بن به کارمندان داده شود که ضمن حمایت از فیلم‌های در حال اکران، سینما به سبد خانواده خواهد رفت.
وی همچنین از اضافه شدن 3سینماگر به جمع اعضای شورای‌عالی سینمای ایران خبر داد و گفت: جهت وسیع‌تر شدن این شورا قرار شد جمع شورا، 3‌سینماگر دیگر را انتخاب کند تا پس از تایید هیات‌دولت به جمع اعضا اضافه شوند.

سخنان بزرگداشت‌شوندگان

مسعود کیمیایی: تشکر می‌کنم از ذهن و ذات آن کسی که به یاد من بود. مردم هنوز به یاد من هستند.
جمشید هاشم‌پور: جشنواره فیلم فجر بزرگ‌ترین رویداد و جشن سینمای ایران است. این اتفاق را به همه سینماگران تبریک می‌گویم و از اینکه به یادم بودید از همه متشکرم.
شهریار بحرانی: امید است جشنواره فیلم فجر همه ما را به سوی اهل‌بیت(ع) که سوره فجر درباره وجود شریفشان است رهنمون سازد. آیا می‌توان در آن جشنواره اصلی که در پس‌پرده نهان است، موفق و سرافراز گردیم؟
داوود رسولیان: یکی اینکه ظاهرا پا به سن گذاشته‌ایم و در پی آن پیر شده‌ایم . دیگر اینکه عجب بعد از مدت‌ها مثل اینکه دیده شده‌ایم. به هر حال جای شکر دارد و مسئولیت را سنگین‌تر می‌کند.
مهدی فقیه: بزرگداشت بیشتر برای نسل جوان و آینده‌ این مرز و بوم لازم است تا بداند اگر تلاش و کوششی نماید در آینده کسی به فکر او هم هست. در بین جشنواره‌های ایران جشنواره فیلم فجر در سطح جهانی مطرح است و با کوشش مسئولان و تلاش هنرمندان امیدوارم روز به روز شاهد موفقیت‌های این جشنواره باشیم.
بیژن محتشم: برپایی بزرگداشت بسیار زیباست. هزینه‌های زیادی که برای فیلم‌ها و جوایز دست‌اندرکاران آثار حاضر در جشنواره می‌شود بسیار قابل تحسین است.

کد خبر 127255

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز