علی شاکری: تیم کشتی نفت تهران با دراختیارداشتن کادر فنی تیم ملی و برخورداری از چند ملی‌پوش، این بار برخلاف سال پیش در فتح قله قهرمانی ناکام ماند و جدال پایانی را در لیگ برتر کشتی آزاد ایران به تیم شهدای جویبار واگذار کرد و نایب‌قهرمان شد.

ورزش - کشتی

 این در حالی بود که خیلی‌ها با توجه به مهره‌های حاضر در ترکیب تیم نفت، قهرمانی را پیشاپیش برای این تیم کنار گذاشته بودند و به نوعی دوم‌شدن نفت را یک شکست برای مربیان تیم ملی قلمداد کردند، اماغلامرضا محمدی این‌چنین نمی‌اندیشد و تأکید می‌کند که برخلاف پیش‌بینی‌های غیرکارشناسی هرگز قول قهرمانی به مسئولان نفت نداده و به آنها نیز از قبل گفته است که بدون کشتی‌گیر خارجی این امر غیرممکن است. سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران در گفت‌وگو با همشهری ضمن ارزیابی لیگ کشتی و بیان دل‌آزردگی‌هایش از حاشیه‌ها از رویدادهای پیش رو چون جام تختی و جام‌جهانی گفت و اینکه به‌دنبال آن است تا پاداش کشتی‌های خوب جوانانی که در طول مسابقات لیگ درخشیده‌اند را با بردن آنها به جام جهانی ماخاچ‌کالا بدهد.

  • چطور شد که نفت با آن همه سروصدا و چند ملی‌پوش و مربیان تیم ملی نتوانست قهرمان لیگ‌برتر شود؟

کدام ملی‌پوش؟ مگر جویباری‌ها بدون ملی‌پوش بودند؟ آنها هم ملی‌پوشانی چون اسماعیل‌پور، یزدانی و لشگری را داشتند و تازه با جذب 2کشتی‌گیر شاخص روسی دستی پرتر از نفت برای قهرمان‌شدن داشتند. ما اصلا نتوانستیم از کشتی‌گیر خارجی خود استفاده کنیم.

  • شما هم که برای روز پایانی کشتی‌گیر خارجی گرفته بودید؛ به چه دلیل از او استفاده نکردید؟

اتفاقاتی افتاد که نشد.

  • جالب آنکه کشتی‌گیر خارجی شما قرار بود حریف مسعود اسماعیل‌پور شود که اتفاقا در همین وزن متحمل شکست شدید.

من آن شکست را قبول ندارم. البته این را از دید سرمربی تیم ملی می‌گویم نه با تعصب یک مربی باشگاهی. دلیلش هم این است که اسماعیل‌پور خوب کشتی نگرفت. او 2بار در وقت اول و سوم با قرعه کلینچ برد و یک وقت را نیز فنی به آقاجانی باخت. این کشتی بار فنی نداشت و می‌توانست به ‌سود آقاجانی رقم بخورد.

  • کشتی جمال میرزایی و لشگری هم شباهت زیادی به کشتی آقاجانی و اسماعیل‌پور داشت.

قبول دارم که جمال میرزایی هم برتری فنی مقابل یک احسان لشگری با انگیزه و آماده نداشت.

  • به نظر می‌رسید نفتی‌ها با توجه به حاضرنشدن تیم گاز در مسابقات صبح با استراحت بیشتر، از شرایط بهتری نسبت به جویبار در فینال برخوردار باشند ولی این موضوع نتیجه‌ای عکس در بر داشت.

شاید این موضوع در مسابقات دوره‌ای برای یک کشتی‌گیر یک امتیاز تلقی شود اما در تک‌کشتی‌ها این‌چنین نیست. کشتی‌گیرانی چون جمال‌میرزایی و صادق گودرزی اگر صبح کشتی می‌گرفتند مطمئن باشید بعدازظهر راحت‌تر بودند. مطلب دیگر حاشیه‌سازی‌ صبح و رفتارهای انجام‌گرفته بود که اصلا در شأن ورزش پهلوانی کشتی نبود. واقعا از این بابت تأسف خوردم.

  • تشکیلات ورزش نفت با حضور کشتی‌گیر خارجی در دور مقدماتی در تیم گاز موافقت اما بلافاصله در نیمه‌نهایی مخالفت کرد.دلیلش را شما می‌دانید؟

گازی‌ها در نیمه‌نهایی اعتراضشان این بود که چون ما نتوانستیم کشتی‌گیر خارجی جذب کنیم نفت هم نباید از کشتی‌گیر خارجی استفاده کند درحالی که ما هم توانستیم کشتی‌گیر خارجی بگیریم اما این سیاست و بخشنامه ورزش وزارت نفت بود که ما را واداشت چنین کاری نکنیم. اگر چه معتقدم سیاست یک بام و دو هوا در زمینه به‌کارگیری ورزشگاه خارجی به ضرر 2نماینده وزارت نفت و به‌ سود جویبار تمام شد.

  • شکست صادق گودرزی و گام‌های لرزان جمال میرزایی هم ازجمله اتفاقات مهم دیدار پایانی بود!

این همان امتیاز بزرگ برگزاری لیگ است. در کنار شناسایی جوانانی چون حسینخانی، یاسر قلی‌نژاد و حسن رحیمی، کشتی‌گیرانی مثل صادق گودرزی هم متوجه می‌شوند که نباید در باد نایب‌قهرمانی جهان و طلای بازی‌های آسیایی گوانجو بخوابند و یک لحظه غفلت می‌تواند همه آرزوهای یک قهرمان را بر باد دهد. این شکست‌ها درس عبرتی بود برای تمام ملی‌پوشان.

  • برعکس گودرزی، کشتی‌گیری مثل رضا یزدانی که با اشتها و انگیزه بیشتر از قبل همه مبارزاتش را با قدرت برد.

هنوز هم روی حرف قبلی‌ام در گفت‌وگو با همشهری هستم که تصمیم قبل از مسابقات جهانی مسکو و بازگشت دوباره به تیم ملی پس از شرکت در مسابقات انتخابی بازی‌های آسیایی باعث تحولی مثبت در یزدانی شده و او را از حالت بی‌تفاوتی خارج کرده است. تازه یزدانی در فینال لیگ بیمار هم بود و حالا با صرف فعل خواستن به روزهای اوجش نزدیک‌تر می‌شود.

  • در رویدادهای آینده تیم ملی آیا برنامه‌ای هم برای کشتی‌گیران جوان موفق در لیگ برتر تدارک دیده‌اید؟

در لیستی که تهیه کرده‌ایم نام خیلی از این کشتی‌گیران را یادداشت کرده‌ایم که حتما از آنها در ترکیب تیم ملی در مسابقات جام‌جهانی ماخاچ‌کالا و آسیایی تاشکند استفاده خواهد شد؛ ضمن آنکه مجوز حضور این دسته از کشتی‌گیران در جام تختی صادر شده است.

  • آیا برای جام تختی همه ملی‌پوشان حاضر خواهند بود یا اینکه همانند گذشته باز هم شاهد غیبت همگانی آنها خواهیم بود؟

از طرف فدراسیون بخشنامه کرده‌ایم و به همه استان‌ها نیز اعلام کرده‌ایم که همه کشتی‌گیران مطرح باید در جام‌تختی حاضر شوند. البته هستند یکی دو کشتی‌گیر تیم ملی که متأسفانه با مصدومیت‌هایی روبه‌روهستند و باید برای حفظ آنان چاره‌جویی کرد.

  • ملی‌پوشان اعزامی به مسابقات جهانی مسکو و بازی‌های آسیایی گوانجو را در طول لیگ چگونه دیدید؟

در طول لیگ برخی از آنها مثل فردین‌معصومی و رضا یزدانی با تمرینات منظم خیلی خوب بودند و بقیه هم (صادق گودرزی، جمال میرزایی و مهدی تقوی) باید مثل آنان عمل کنند تا از قافله عقب نمانند.

  • قبل از بازی‌های آسیایی قول داده بودید که دیگر کشتی‌گیری به شکل انتصابی در ترکیب تیم ملی قرار نخواهد گرفت؛ آیا هنوز روی قولی که داده‌اید ایستاده‌اید؟

دیگر با هیچ کشتی‌گیری مماشات نمی‌کنیم و همه کشتی‌گیران باید زحمت حضور در تورنمنت‌های داخلی و بین‌المللی را به جان بخرند تا بتوانند به دوبنده تیم ملی برسند. کشتی‌گیر شایسته دیگر باید روی تشک خود را اثبات کند و آغاز این کار نیز جام تختی خواهد بود. این پروسه همان‌گونه که گفتم با جام تختی شروع‌ می‌شود و با جام‌جهانی و قهرمانی آسیا ادامه می‌یابد تا مسابقات انتخابی تیم ملی در روزهای دوم و سوم تیرماه آینده که ترکیب تیم ملی برای مسابقات قهرمانی جهان در استانبول مشخص خواهدشد.

  • چه حسی از قهرمانی تیم جویبار در پایان مسابقات داشتی؟

باور کنید خیلی از قهرمانی تیم جویبار خوشحال شدم اما آنچه باعث دل‌آزردگی‌ام شد حاشیه‌هایی بود که در جایگاه سرمربی تیم ملی مجبور به سکوتم می‌کرد.

کد خبر 128327

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز