وزیر کار و امور اجتماعی پس از 10روز بالاخره به طور صریح درخصوص عدم افزایش دستمزد کارگران در سال آینده موضع‌گیری و از طرح جایگزینی تسهیلات حمایتی به‌جای افزایش حقوق که از سوی وزیراقتصاد مطرح شده بود حمایت کرد.

shaikholeslami

به گزارش همشهری، هرچند وزیر اقتصاد در اوایل هفته، پیش‌دستی کرد و برنامه دولت برای دستمزد کارگران در سال آینده را آشکار ساخت اما وزیر کار نیز دیروز گفت باید به جای افزایش حقوق، قدرت خرید کارگران را افزایش دهیم.

عبدالرضا شیخ‌الاسلامی در عین حال از اعلام قطعی دستمزد کارگران در سال آینده در هفته پایانی سال خبر داد. به گفته وزیر کار افزایش دستمزد آثار تورمی در جامعه به‌وجود می‌آورد بنابراین باید قدرت خرید کارگران را افزایش دادو نرخ دستمزد را ثابت نگه داشت.

به گزارش ایسنا، وزیر کار ادامه داد: ما باید قدرت خرید کارگران را افزایش دهیم نه اینکه پول بیشتری به آنها بدهیم چون الزاما افزایش حقوق به معنی افزایش قدرت خرید نیست چه بسا که با افزایش حقوق آثار تورمی نیز در جامعه به‌وجود می‌آید. وی دریافت حمایت‌هایی نظیر توزیع سهام عدالت و بیمه کارگران ساختمانی را از عوامل افزایش قدرت خرید کارگران دانست و افزود: توزیع سهام عدالت از جمله اقدام‌هایی است که کارگران می‌توانند از سال آینده مبالغ قابل توجهی از طریق این سهام دریافت کنند و این امر موجب افزایش قدرت خرید آنها می‌شود. او گفت: با درنظر گرفتن خدمات و تسهیلات زیاد برای جامعه کارگری در سال آینده نرخ مزد را اعلام می‌کنیم.

افزایش دستمزد حتمی است

این سخنان درحالی است که جامعه کارگری از این طرح استقبال نکرده و همچنان بر افزایش حقوق کارگران تاکید دارد. رئیس هیأت‌مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با تاکید بر اینکه بهتر است برای نحوه افزایش حداقل دستمزد سال آینده کارگران پیشنهادهای کوچه بازاری ارائه نشود، گفت: افزایش مزد حتمی است. محمد پارسا در گفت‌وگو با مهر افزود: موضوعی که برای نحوه بررسی هدفمندی یارانه‌ها در حداقل دستمزد سال آینده کارگران مطرح شده است فقط مختص به مشمولان قانون کار نیست چرا که همه اقشار جامعه از یارانه‌ها برخوردار شده‌اند. پارسا افزود: پایه افزایش حداقل دستمزد سال آینده کارگران کشور ماده 41 قانون کار و بررسی وضعیت معیشت و نرخ تورم است و هدفمندی یارانه‌ها به‌نحوی که بخواهد محور افزایش دستمزدها قرار بگیرد مورد قبول نیست.

فاصله 60 هزار تومانی دخل و خرج کارگران

یک عضو هیأت‌مدیره کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران هم با انتقاد از شیوه افزایش دستمزدها، سرعت رشد هزینه‌ها را دو برابر افزایش سالانه دستمزدها دانست و گفت: افزایش دستمزد سال 88 و امسال 40هزار تومان بود اما هزینه‎های کارگران 100‌هزار تومان رشد داشته است.داوود قادری در گفت‌وگو با مهر با انتقاد از شیوه افزایش دستمزد کارگران، گفت: در واقع نحوه بررسی موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها در مسئله دستمزد باید به این صورت باشد که دولت اعلام کند برای تثبیت قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش هزینه‌های سبد خانوار چه برنامه‌ای خواهد داشت؟

تردید وزیر کار برای ایجاد 2.5 میلیون شغل در سال آینده

در هفته‌های اخیر مقامات دولتی از ایجاد2.5 میلیون شغل در سال آینده خبر داده‌اند اما وزیر کار در تازه‌ترین اظهارنظر، ایجاد این میزان شغل را بسیار سنگین دانست.عبدالرضا شیخ‌الاسلامی با بیان اینکه حجم بازار کشور قطعا جوابگوی ایجاد2.5 میلیون شغل نیست، گفت: با استفاده از تمام ظرفیت صندوق توسعه ملی 900هزار شغل ایجاد خواهد شد که بازهم نیاز به1.6 میلیون شغل داریم که تحقق آن شدنی اما بسیار سنگین است. به گزارش فارس، وی در عین حال گفت: در حال حاضر حدود یک‌میلیون و 600 هزار شغل با اسم و رسم و کد ملی افراد وجود دارد و با بررسی‌هایی که در راستی‌آزمایی صورت گرفته است، این میزان اشتغال درصد خطای کمی دارد و آمارها نشان می‌دهد که تا پایان سال اشتغال در کشور افزایش خواهد یافت.

کد خبر 128959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز