شنبه ۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۶
۰ نفر

نفیسه مجیدی‌زاده: مسواک زده‌ای؟ دستت درد نکند.حمام رفته‌ای؟ عافیت باشد؛ ولی تا حالا فکر کرده‌ای از کدام دسته از آدم‌ها هستی؟

از آن‌هایی که با هر یک از این کارهای خوب و لازم مثل شستن دست و صورت ، مسواک زدن، حمام رفتن و ... هر بار چندین لیتر آب هدر می‌دهند یا جزو آنهایی هستی که مراقبند از هدر رفتن آب جلوگیری کنند. هر کدام از ما می‌توانیم مصرف آب خود را اندازه بگیریم و ببینیم در کدام مراحل ممکن است آب هدر برود و چه طور می‌توانیم جلوی هدر رفتن آب را بگیریم؟ مخصوصاً این روزها خوب است به این موضوع فکر کنیم.روزهای مصرف آب. روزهای خانه‌تکانی. نوبت ما برای مراقبت از آب. روزهایی نه مثل بقیه روزهای سال. این روزها  مادر سخت در تلاش است. بررسی‌ها نشان می‌دهد درروزهای عادی بین ٣٠ تا ٤٠ درصد آبی که وارد منازل می‌شود در آشپزخانه مصرف می شود. باید بیشتر مراقب آب باشیم.

باز هم به خودمان  یادآوری کنیم  موقع مسواک زدن شیر آب تصفیه شده را باز نگذاریم. در شست وشوی دست و صورت سعی کنیم شیر آب کمتر باز بماند .

***

اگر مادر نظافت حیاط را به ما سپرد، به جای استفاده از فشار آب ، بهتر است از جارو استفاده کنیم. سخت‌تر است، اما ما می‌خواهیم به آب کمک کنیم.

و حالا اگر هوس آب خنک کردیم، برای نوشیدن آب به جای آن‌که شیر آب را مدت زیادی باز بگذاریم، بهتر است ابتدا چند قطعه یخ در لیوان قرار دهیم و  یا از این به بعد بطری آب در یخچال بگذاریم تا خنک شود.

و اگر پدر شستن ماشین را به ما سپرد، ما مسئولیم تا به جای شستن اتومبیل با شیلنگ آب، از یک سطل آب استفاده کنیم اگر هم خودش این‌کار را انجام داد، می‌توانیم استفاده از سطل را پیشنهاد بدهیم و سطل آب را بیاوریم.

به دوستانمان دانسته‌هایمان درباره آب را یادآوری کنیم.

***

 وقتی حمام می رویم یادمان باشد که در فاصله بین شستن بدن و سر، شیرآب را پیوسته باز نگذاریم و برای دوش گرفتن در حمام، زمان بگیریم و آن را به کمتر از پنج دقیقه برسانیم. با این روش ماهانه حدود چهار هزار لیتر آب صرفه‌جویی می‌کنیم. بررسی ها نشان می‌دهد که برای هربار استحمام ١٢٠ لیتر آب مصرف می‌شود.

از دست‌شویی غافل نشویم و در خانه یادآوری کنیم که وجود فلاش تانک‌های پرحجم و یا سیفون معیوب در توالت می‌تواند در هر ساعت ٤٠ تا ١٠٠ لیتر آب را هدر دهد و یادمان باشد که بررسی‌ها نشان می‌دهد به طور نسبی یک خانواده درایران ٤٢ درصد آب منزل را روانه فاضلاب‌ها می‌کند.

***

اینها را باید همیشه به یاد داشته باشیم اما این روزها کمی وضعیت فرق می‌کند. این روزها آب به سرعت نور هدر می‌رود.

سال گذشته در یکی از روزهای اسفند اعلام شد که مصرف آب شهروندان در مقایسه با روز مشابه پارسال 5/6 درصد افزایش یافته است.

امسال آیا وضع از این بهتر خواهد شد؟ ما می‌توانیم بهترش کنیم.

کد خبر 129227
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز