یکشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۰
۰ نفر

محمد سرابی: یک منطقه جنگ زده در عمق افریقا در حال تبدیل شدن به یک کشور است.منطقه ای که سال‌ها شبه نظامیان جوان و سربازان دولتی در آن درگیر بودند و فقرو نا امنی نشانه اصلی آن است ممکن است، به عنوان یک کشور مستقل ثبت شود.

592

سودان در شمال شرقی افریقا قرار دارد و پایتخت آن خارطوم است. این کشور بزرگ‌ ترین کشور افریقا و نیز بزرگ ‌ترین کشور عربی است.مردم سودان از دو نژاد سیاهپوست و عرب هستند و دین اسلام بزرگ‌ترین دین آن است. مسیحیت و ادیان قبیله ای هم در این کشور پیروانی دارند.سودان گاهی اوقات نقش مهمی در بین کشور های عرب و مخصوصاً در رابطه با همسایه‌اش مصر بازی می‌کند، ولی نیاز شدید داخلی بیشتر امکانات آن را به کار می‌گیرد.بیشتر اختلاف‌های داخلی به خاطر تفاوت های نژادی و مذهبی است و منجر به جنگ می شود.

غیر نظامیان و کودک - سربازها در این جنگ ها بیشتر از همه خسارت می بینند.ارتش و گروه شبه نظامی جانجاوید که از طرف ارتش حمایت می شوند، با جدایی طلبان غرب وجنوب می‌جنگند.در سال 2003 در منطقه دارفور در غرب نسل‌کشی بزرگی رخ داد و عده زیادی کشته و آواره شدند.شش سال بعد دادگاه لاهه حکم باز داشت رئیس جمهور سودان، عمرالبشیر را صادر کرد، ولی  مردم سودان و کشورهای منطقه به آن اعتراض کردند.قدرت‌های غربی هم به دنبال تجزیه سودان  و نفوذ درآن هستند، زیرا اهمیت جغرافیای زیادی دارد.در همه پرسی‌ای که چند وقت قبل برگزار شد، از مردم جنوب سودان پرسیده شده بود که آیا می خواهند مستقل شوند یا خیر؟ نتیجه رسمی هنوز منتشر نشده است، ولی مشخص است که اکثریت به جدایی جنوب رای داده‌اند.امریکا می‌خواهد به سرعت پایگاه بزرگ نظامی خود را در جنوب سودان

ایجاد کند و دیگر کشورها هم به دنبال نفوذ در این کشور جدید هستند.منابع نفتی در مرز شمال و جنوب قرار دارند. ولی به نظر نمی آید وضعیت مردم این منطقه با جدایی از دولت مرکزی بهتر شود.

کد خبر 129234
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز