بهنظر میرسد بعد از 10دوره برگزاری مسابقات نادکاپ، زمان آن فرا رسیده که تجربه سالهای گذشته مورد ارزیابی کارشناسان قرارگرفته و استعدادهای برتر این مسابقات پرورانده شوند و به شایستگی مورد بهرهبرداری قرار گیرند.
به گزارش خبرنگار«همشهری»، دهمین دوره مسابقات دانشآموزی روباتیک در کشور 6 بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاههای فرهنگسرای رازی برگزارشد. این دوره از مسابقات با استقبال خوبی از طرف دانشآموزان و خانوادههای آنها همراه بود؛ بهصورتی که در پایان مهلت ثبت نام دهمین دوره، حضور 2000 نفر در قالب 640 تیم در این جشنواره مسجل شد. بیشک مسابقات روباتیک دانشآموزی را میتوان جذابترین شاخه از مسابقات دانشآموزی در کشور دانست؛ بهویژه زمانی که این مسابقات با استقبال دانشآموزان و خانوادههای آنها در ایران همراه شود.
این بار فرهنگسرای رازی و محل دائمی نمایشگاههای این فرهنگسرا در جنوب تهران بهعنوان محل رقابت 640 تیم روباتیک انتخاب شده بود. شاید تجربه موفق برگزاری 9 دوره از مسابقات روباتیک دانشآموزان بود که مدیران شهرداری تهران را برآن داشت تا برای برگزاری دهمین دوره مسابقات آن هم در وسعتی بیشتر از گذشته ترغیب شوند و علاوه بر سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران، امسال مرکز فعالیتهای علمی دانشگاه علم و صنعت، معاونت تربیتی آموزش و پرورش و سازمان دانشآموزی هم در برگزاری مسابقات روباتیک مشارکت داشته باشند.
صبح جمعه در جنوب تهران
زمانی که از میدان انقلاب به سمت فرهنگسرای رازی در میدان قزوین حرکت میکنی، در طول مسیر بنرهای اطلاعرسانی دهمین دوره مسابقات روباتیک دانشآموزان همراهیات میکنند؛ بنرهایی که ترکیبی از نماد برج میلاد و تصاویری از مسابقات دورههای گذشته را در خود جای داده است.
صبح جمعه 6 اسفند ماه زمانی که پایتخت در آرامش یک روز تعطیل به سرمیبرد، در گوشهای از شهر خبرهایی بود. حضور پررنگ دانشآموزان در کنار خانوادهها صبح جمعه در جنوب پایتخت را به یک روز شلوغ و پر نشاط تبدیل میکند.
نزدیک فرهنگسرا که میشوی اتوبوسها پشت سرهم ایستادهاند و دانشآموزان و خانوادههای آنها یکی پس از دیگری به سمت محل برگزاری مسابقه درحرکتند و از چمدانها و وسایلشان مشخص است که از راههای دوری برای شرکت در این دوره از مسابقات آمدهاند.
شرکت کنندگان: آقایان و خانمهای کوچک
دانشآموزان سه مقطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان از نقاط مختلف کشور در این دوره از مسابقات شرکت کردهاند، پسرها با لباس فرم مخصوص که آرم و نشان مسابقه روی آن حک شده و دخترها هم با مانتو و روسری یک رنگ به سمت محل برگزاری مسابقه در حرکتند.شاید باور این موضوع کمی سخت باشد، اما پسربچههایی که به قول معروف هنوز پشت لبشان سبز نشده و دخترهایی که در عالم کودکی هستند، برای شرکت در یک مسابقه روباتیک رهسپار فرهنگسرای رازی شدهاند؛ آن هم با چه اشتیاقی و با تجهیزات کامل یک روباتیکباز حرفهای. تمام شرکتکنندگان لپتاپ، دفترچههای راهنمای روبات و تجهیزات جانبی را با خود به محل مسابقات آوردهاند.
شرکتکنندگان این مسابقه دختران و پسرانی هستند که هنوز از دنیای کودکی و شادیهای دوران مدرسه فاصله نگرفتهاند، اما پا در عرصهای گذاشتهاند که میتواند آغازی برای موفقیتهای بزرگ در زندگیشان باشد.
امیدهای روباتیک ایران همه به خط، همه به پیش
عقربههای ساعت عدد 9 را نشان میدهد که با صدای سوت داور اصلی مسابقه همه شرکتکنندگان با تجهیزات کامل به سمت محل برگزاری و زمینهای در نظر گرفته شده میروند و براساس شماره و اولویت، یکی پس از دیگری رقابت خود را آغاز میکنند.این دوره از مسابقات در 2 بخش اصلی برگزارشد؛ بخش اصلی شامل مسابقه روباتها در 20 رشته از جمله آتشنشان، هزار توی شهری (ماز هوشمند نوری)، جاده صاف کن(شیء جمعکن مغناطیسی)، رالی، خدمتکار، جنگجو، فوتبالیست، نورخور، مینیاب، میکروموس مقدماتی و تعقیب خط دانشآموزی برگزار شد و در بخش جنبی نیز کارگاههای تخصصی آشنایی با علم روباتیک برای خانوادهها و فرزندان آنها برگزار شد.
گرایش شرکتکنندگان به برنامهنویسی روباتها
هادی اسماعیلی دبیر دهمین دوره مسابقات روباتیک دانشآموزی« نادکاپ» با بیان اینکه گرایش شرکتکنندگان و دانشآموزان به برنامهنویسی روباتها ویژگی اصلی این دوره از مسابقات است، میگوید: در این دوره از مسابقات روباتیک بیشتر شرکتکنندگان با توجه به هوش و استعداد خود برنامه نرمافزاری یک روبات را طراحی کردهاند و طرحهای جدیدی از روباتها با قابلیتهای مختلف در این دوره از مسابقات ارائه شده است.
به گفته اسماعیلی، روبات جاده صاف کن یکی از روباتهای جدید است که در این دوره از مسابقات توسط بچههای مقطع راهنمایی طراحی و ساخته شده است. به باور وی دهمین دوره مسابقات روباتیک هم از لحاظ کیفی و هم از جهت کمی افزایش قابل توجهی داشته است؛ بهصورتی که در این دوره بیش از 2 هزار نفر در مسابقه شرکت داشتند.به اعتقاد دبیر این مسابقات آشنایی کامل دانشآموزان با قطعات الکترونیک همانند درایوهای ترانزیستوری و بردهای الکترونیک روباتها از ویژگیهای متمایز این دوره از مسابقات نسبت به دورههای گذشته بود.
مشهدیها با بیشترین روباتبازها آمدند
بنابر اظهارات اسماعیلی، دانشآموزان سه مقطع تحصیلی از مشهد بیشترین شرکتکنندگان این دوره از مسابقات بودند و بعد از آن شیراز و تهران بیشترین شرکتکننده این دوره از مسابقات نادکاپ را بهخود اختصاص دادند.وی با بیان اینکه در این دوره از مسابقات توجه ویژهای به نوآوریها صورت گرفته، میافزاید: بهعنوان مثال زمینهای مسابقه برای نخستینبار در سه شکل دایرهای، مستطیل و متحرک ساخته شدهاست که این موضوع باعث تحرک بیشتر روباتها در زمین مسابقه و تسهیل در کنترل آنها توسط اپراتورها میشود.
میخواهم قهرمان روباتیک جهان شوم
اما علی احمدی، دانشآموز دومراهنمایی ساکن اصفهان است که به همراه تیم 4 نفره خود برای شرکت در این دوره از مسابقات به تهران آمده است. روبات علی و دوستانش یک روبات آتشنشان است و به قول خودش چندین ماه با بچههای کلاس برای ساخت و طراحی آن وقت گذاشته، علی با وسواس خاصی برد الکترونیک روبات را برای آخرینبار قبل از مسابقه چک میکند.
پدر علی که خود یک معلم و فرهنگی است درباره چگونگی آشنایی پسرش با علم روباتیک میگوید: سال گذشته زمانی که از تلویزیون تصاویری از مسابقات روباتیک در ژاپن پخش شد، علی و تعدادی از دوستانش در مدرسه تصمیم گرفتند که یک روبات را طراحی کنند.
پدر علی با بیان اینکه در آن زمان هیچ فکرش را هم نمیکرده که پسرش بتواند این روبات را بسازد، میافزاید: با توجه به علاقه علی به اینگونه از مسابقات امسال به همراه خانواده از اصفهان عازم تهران شدیم.
در حال گفتوگو با پدر علی هستم که علی دستم را میگیرد و میگوید: میخواهم سال آینده قهرمان روباتیک جهان شوم، چشمان علی نشان از هزاران امید و آرزو دارد.
«نادکاپ» یک مسابقه نیست، یک فرصت است
در حاشیه برگزاری مسابقات مجالی دست داد تا گفتوگویی کوتاه با امیر محبی کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات داشته باشیم. محبی با بیان اینکه در چند سال گذشته شاهد جهش قابل توجه در علم روباتیک در کشور بودهایم، میگوید: اینگونه از مسابقات که در آن افرادی با سنین کم شرکت میکنند میتواند زمینهساز موفقیتهای بعدی باشد.به باور این کارشناس فناوری اطلاعات، چنانچه فرصتهای این مسابقات به خوبی مورد بهرهبرداری قرارگیرد و از برگزیدگان و نخبگان در رده سنی دانشآموزی حمایتهای لازم انجام شود، میتوان امیدوار بود که آینده علم روباتیک در کشور روشن و درخشان خواهد بود اما در غیر این صورت چنانچه به این مسابقات صرفا نگاهی مسابقهای و جشنوارهای داشته باشیم، نهتنها افقی روشن از علم روباتیک در کشور نخواهیم داشت بلکه با پیشرفت تکنولوژی روزبهروز هم از علوم جدید در عرصه روباتیک عقب میمانیم.بنابر اظهارات وی، نبود یک منبع آموزشی مناسب، بهدلیل سرعت تغییرشدید در زمینه نرمافزار و سختافزار این رشته، کار مدیران و سازمانهای دستاندرکار را سختتر میکند.
امیدهای روباتیک ایران به کجا میروند؟
ساعت 6 بعدازظهر در حالی که آفتاب ششمین روز از آخرین ماه سال چهره خود را در پشت کوههای سربهفلک کشیده پنهان میکند، همچنان در جنوب تهران خبرهایی هست؛ زمان اعلام نتایج مسابقات فرارسیده و برندگان یکی پس از دیگری معرفی و در هر مقطع تحصیلی 3 تیم بهعنوان برندگان دهمین دوره مسابقات روباتیک دانشآموزی انتخاب میشوند و جوایز خود را در مبالغ 200 تا 500 هزار تومانی دریافت میکنند.
دهمین دوره مسابقات روباتیک دانشآموزی « نادکاپ» نکات مثبت بسیاری دربرداشت ازجمله: حضور خانوادهها در کنار فرزندان، معرفی روباتهای جدید که هرکدام نشان از توانایی فرزندان این سرزمین دارد، دوستی و صمیمیت در یک روز تعطیل و در نهایت برگزاری یک رقابت. این ویژگیها مسابقات روباتیک دانشآموزی را از مسابقات دیگر متمایز کرده است.
شرکتکنندگان سوار بر اتوبوسها راهی مبادی اولیه و شهرهای خود میشوند، اینبار اتوبوسها هستند که در مسیر فرهنگسرای رازی تا میدان انقلاب همراهیات میکنند. در مسیر بازگشت از فرهنگسرای رازی پرسشی ذهنم را مشغول میکند، به راستی امیدهای آینده روباتیک ایران به کجا میروند؟! آیا تا بهحال مدیران نخبهپرور! مسابقات روباتیک را با مسابقات ورزشی مقایسه کردهاند؟ آیا میدانند که میشود از حضور نوجوانان در این مسابقات حمایت کرد و ضمن ایجاد پشتگرمی، بسترساز توسعه علمی در تاریخ ایران بود؟باید نگران بود، نگران از روزی که در اثر غفلت برخی مدیران نخبهپرور! نه تنها حمایتی شامل آیندهسازان روباتیک در کشور نشود بلکه مقصد بعدی امیدهای روباتیک ایران یکی از کشورهای خارجی باشد و نخبهنوازی! برخی از مدیران بسیاری از این نوجوانان را هم فراری دهد!؟