بهداد سلیمی، قوی‌ترین مرد جهان در سال 2010 بعد از شکستن رکورد یکضرب حسین رضازاده معتقد است شکستن این رکورد برایش اهمیتی بیشتر از طلای جهان را داشته است: «این رکورد بیشتر از مدال طلای جهان و مدال طلای بازی‌های آسیایی برایم ارزش داشت؛ چون برای رسیدن به این رکورد خیلی زحمت کشیدم.»

بهداد سلیمی

 دارنده مدال طلای جهان و آسیا در حالی توانست رکورد رضازاده را بشکند که سعید علی حسینی در سالن وزنه‌برداری حضور داشت. علی‌حسینی پیش از سلیمی قرار بود رکورد رضازاده را بشکند که چنین نشد و در شرایطی که او بعد از رسوایی دوپینگ فدراسیون وزنه‌برداری در حسرت حضور در مسابقه باقی ماند، سلیمی رکوردشکنی کرد. حضور علی‌حسینی در سالن وزنه‌برداری و آرزوی موفقیت برای رکوردزنی سلیمی باعث خوشحالی قوی‌ترین مرد جهان شده بود. سلیمی معتقد است که رئیس فدراسیون وزنه‌برداری هم برای رکوردزنی‌اش تلاش بسیاری کرده است.

حسین رضازاده به اینکه هرگز نمی‌خواهد کسی غیر از پسرش رکوردش را بزند متهم بود و همین موضوع باعث شده بود که حملات لفظی منتقدان را تحمل کند؛ به‌خصوص اینکه این فشار بعد از ماجرای سعید علی حسینی بیشتر شد. گفته می‌شد که شخص رضازاده از این وضعیت خسته شده و برای همین با درنظر گرفتن پاداش برای بهداد سلیمی درصدد موفقیت این وزنه‌بردار دسته فوق‌سنگین بود: «حسین رضازاده هم خیلی کمک کرد تا بتوانم این رکورد را بشکنم. او بارها با من صحبت کرد، برایم جایزه گذاشت و به من انگیزه داد تا بتوانم به این رکورد برسم.»

بهداد سلیمی در رقابت‌های دسته فوق سنگین قهرمانی ایران در حرکت یکضرب با رکورد 214 کیلوگرم، یک کیلوگرم رکورد دنیا را افزایش داد. او البته در حرکت دو ضرب پس از آنکه وزنه 245‌کیلوگرم را بالای سر برد، 2 بار پیاپی در مهار وزنه 260 کیلوگرم ناکام ماند. او اگر می‌توانست این وزنه را بالای سر ببرد حد‌نصاب جدیدی در حرکت مجموع جهان با رکورد 474 کیلوگرم به ثبت می‌رساند و در حرکت دوضرب هم رکورد رضازاده را می‌توانست بشکند. درنهایت سلیمی با رکورد مجموع 459 کیلوگرم قهرمان ایران شد؛ «به‌طور حتم این آخرین باری نخواهد بود که رکورد جهان را خواهم شکست. امیدوارم با همین انگیزه بتوانم راهم‌ را ادامه دهم و در حرکات دوضرب و مجموع هم حدنصاب جدیدی برای ایران ثبت کنم.»

ثبت نشدن رکورد

سرمربی تیم‌های ملی وزنه برداری به‌صورت رسمی اعلام می‌کند که رکورد بهداد سلیمی از سوی فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری مورد تایید نیست. براساس قوانین فدراسیون بین‌المللی وزنه برداری ثبت هر رکورد جدید باید 2 شرایط را همزمان با هم داشته باشد. کوروش باقری درباره این دو شرط چنین توضیح می‌دهد: «اول اینکه آن مسابقه باید در تقویم فدراسیون بین‌المللی ثبت شده باشد و دوم اینکه نمونه‌گیری آزمایش دوپینگ انجام شود. مسابقه‌های قهرمانی ایران در تقویم فدراسیون جهانی ثبت نشده بود اما هم ما، هم بهداد سلیمی و هم ستاد ملی مبارزه با دوپینگ این آمادگی را داشتند که او نمونه بدهد و یکی از شرایط ثبت رکورد ایجاد شود.»

فروردین 90 مسابقات آسیایی وزنه‌برداری در چین برگزار می‌شود و اگر سلیمی بتواند رکورد 214 کیلوگرم را در این مسابقات تکرار کند، این رکورد در فدراسیون بین‌المللی وزنه‌برداری ثبت خواهد شد.

این قهرمان دسته فوق‌سنگین بعد از مسابقات آسیایی خود را برای مسابقات جهانی فرانسه آماده خواهد کرد. بنابراین سلیمی در سال جدید برای ثبت رکوردش 2 بار شانس رقابت خواهد داشت. در عین‌حال، بهداد سلیمی امیدوار است مدال طلای المپیک لندن را به دست بیاورد. المپیک لندن تابستان سال91 برگزار می‌شود و سلیمی خبر می‌دهد که برای به‌دست آوردن موفقیت بیشتر در شروع راه قرار دارد: «این تازه شروع راه من است و باید از این پس به طلای المپیک لندن فکر کنم. من انگیزه زیادی برای موفقیت دارم. با این رکورد هم انگیزه‌هایم بیشتر می‌شود و امیدوارم بتوانم به آرزوهایم دست پیدا کنم.»

کوروش باقری هم آینده درخشانی برای بهداد سلیمی پیش‌بینی و تاکید می‌کند: «به عقیده من سلیمی باید بتواند در آینده فراتر از این رکوردها عمل کند. او توانایی این کار را دارد. از لحاظ اخلاقی و فنی شایستگی این کار را دارد و اگر با همین روند حرکت کند، می‌تواند یکی از تاریخ سازهای وزنه‌برداری ایران و جهان باشد.»

کد خبر 129826

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز