یکی از امتیازات ننگین، امتیاز انحصار تنباکو، معروف به امتیاز رِژی بود. به موجب این امتیاز که در زمان ناصرالدین شاه قاجار با تالبوت انگلیسی منعقد شد، شرکت رِژی به‌مدت 55سال صاحب حق انحصاری تجارت تنباکوی ایران شناخته می‏شد.

با اعتراضات مردمی و پیگیری علمای بزرگ تهران از جمله حاج میرزاحسن آشتیانی، سرانجام حکم تحریم استعمال تنباکو، توسط میرزای بزرگ شیرازی، در یکم جمادی ‌ الثانی سال 1309قمری تکلیف مردم و شاه را یکسره کرد. تأثیر این فتوا به حدی بود که درون دربار قاجار نیز کسی از تنباکو استفاده نمی‏کرد. سرانجام ناصرالدین شاه قاجار مجبور شد قرارداد را فسخ کند .

مرگ محمدعلی شاه

محمد علی شاه پس از روی کارآمدن مظفرالدین شاه، به ولیعهدی انتخاب شد و در این زمان علاوه بر ولایت آذربایجان، به هنگام سفر پدرش به فرنگ، متکفل امور مملکت بود. وی هر چند مشروطه را تأیید کرد ولی پس از به دست‌گرفتن قدرت از در مخالفت با مشروطه‏طلبان درآمد و مجلس شورای ملی را به توپ بست و از این زمان دوران استبداد صغیر آغاز شد. این عمل با واکنش تند مشروطه‏خواهان مواجه شد، آنان تهران را به تصرف خود در آورده و او را از سلطنت خلع کردند. وی به سفارت روس پناهنده شد و پس از چندی ایران را ترک کرد. تا اینکه پس از سال‌ها دوری از وطن و سرگردانی، در 16فروردین سال 1303شمسی، در 54سالگی در اروپا درگذشت.

استعفای عامل کودتای 28مرداد از نخست‏وزیری

سرلشکر فضل‌الله زاهدی از ابتدای کودتای سوم اسفند 1299شمسی، با رضاخان میرپنج همراه بود. وی در دوران حکومت محمدرضا پهلوی نیز به مناصبی دست یافت که آخرین آنها پست وزارت کشور در کابینه دکتر مصدق بود. با این حال وی به‌عنوان بهترین مهره و گزینه، مامور اجرای کودتا در 28مرداد 1332 شد. او به‌عنوان پاداش، سمت نخست‏وزیری را برعهده گرفت ولی از آنجا که در این جایگاه، برای خود مقام وپایگاه خاصی قائل شده بود، پس از حدود 20ماه از صدارت، به اصرار شاه و براساس توافق با آمریکا، در 16فروردین سال 1334 شمسی از ریاست دولت کناره گرفت .

قتل عام هارلم

قتل عام معروف به هارلم در شهری به همین نام در هلند که مرکز استقلال‏طلبان این کشور بود در پنجم آوریل 1585 میلادی به وقوع پیوست. اسپانیا به‌منظور تحکیم سلطه خویش بر سرزمین هلند، دست به کشتارهای وسیعی در این کشور زد که فاجعه بارترین آنها، قتل عام هارلم بود. در این روز شهر تاریخی هارلم به دست اسپانیایی‏ها افتاد و در جریان آن، حدود 6هزار نفر از آزادی‌خواهان و استقلال‏طلبان هلندی جان خود را از دست دادند. با این حال، در 1609میلادی، هلند از سلطه اسپانیا رهایی یافت و استقلال خود را به دست آورد.

اعدام با گیوتین

ژرژ ژاک دانتون درسال 1759میلادی در آرسی سور اوب در ایالت شامپانی متولد شد. دانتون پس از تحصیلات آموزشگاهی به خواندن زندگی تاریخ‌دانان و سیاستمداران روم قدیم پرداخت و تحت تأثیر اندیشه جهموریخواهان روم قرار گرفت. پس از چندی به پاریس رفت و به فراگرفتن علم وکالت پرداخت و پس از آموختن این علم مشغول وکالت شد و همواره جانب مردم تهیدست و فقرا و طبقه سوم را می‌گرفت و در ضمن وارد شغل وکالت دولتی شد و رفته رفته صاحب آوازه شد. وی پیش از وقوع انقلاب کبیر وارد «کلوب کوردلیه» شد و فعالیت‌های سیاسی او علیه حکومت وقت فرانسه آغاز شد و به‌تدریج مورد توجه انقلابیون فرانسه قرار گرفت.با این حال پس از چندی بین دانتون و روبسپیر یکی از رهبران عمده انقلاب فرانسه اختلاف نظر روی داد و به جدایی آن دو انجامید . روبسپیر، آ‌ن‌قدر دسیسه بازی کرد و برای دانتون پرونده‌سازی‌ کرد تا مجلس وی را محکوم به مرگ با گیوتین کرد و حکم او در 5آوریل 1794 میلادی اجرا شد .

کد خبر 131314

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز