سه‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۰ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

قلعه سومتر در بندر چارلتون در کارولینای جنوبی در آوریل۱۸۶۱ مورد حمله جنوبی‌ها قرار گرفت.

جنگ های داخلی آمریکا

مدافع قلعه یعنی ژنرال اندرسن وابسته به نیروهای شمال سرانجام در اثر شدت حملات جنوبی‌ها قلعه را به مهاجمان واگذار کرد. غرش توپ‌های جنوبی چندان ادامه نیافت و جنگ تقریبا با تلفات اندکی به پایان رسید. اما سقوط قلعه سومتر آتش نبردی را شعله‌ور ساخت که ۴‌سال به طول انجامید و ۶۰۰‌هزار نفر را به کشتن داد. آبراهام لینکلن به‌دلیل آنکه بردگی را ننگ جامعه آمریکایی خوانده بود، 7‌‌ایالت و بعد از نطق او 4ایالت جدایی خود را از حکومت مرکزی اعلام کردند. لینکلن اعلام داشت که درصورت لزوم، برای حفظ وحدت و تمامیت ارضی کشور، به قوه قهریه متوسل خواهد شد و برای اینکه نشان بدهد در این تصمیم خود جدی است، در دوازدهم آوریل 1861میلادی، به نیروهای فدرال دستور حمله به برخی استحکامات نظامی جنوبی‏ها را صادر کرد که بدین‌ترتیب، جنگ‌های داخلی آمریکا معروف به جنگ‌های انفصال آغاز شد. در این میان با وجود پیشروی و پیروزی شمالی‏ها، نواحی جنوبی دست از مقاومت برنداشتند و برای جنگ با حکومت مرکزی، به تجهیز قوا پرداختند. با ادامه جنگ، پیشروی نیروهای شمالی به طرف ایالات جنوب از اواخر سال‌1862میلادی آغاز شد .

کودتای آمریکایی علیه چاوز

روز 12 آوریل‌2002 آری‌فلیشر‌، سخنگوی کاخ سفید نزد نمایندگان مطبوعات اظهار داشت: اجازه بدهید اعتقاد دولت را در مورد رویدادهای ونزوئلا با شما در میان بگذارم. وضعیت کاملا روان است. تحولات دیروز اینگونه بود که در ونزوئلا تغییر در دولت حادث شد و این امکان وجود دارد که یک دولت انتقالی تا برگزاری انتخابات مجدد تعیین بشود. اقدامات دولت چاوز در سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز موجب بروز این بحران شده است.
این دروغ‌ها، برای آن بافته شده بود که جامعه بین‌المللی را فریب دهند و کودتا علیه یک دولت دمکراتیک را توجیه کنند. کاخ سفید و همچنین وزارت امور خارجه آمریکا بسیار خوشحال بودند. در جریان این کودتا، هوگو چاوز بازداشت و به جزیره‏ای در اطراف کشور برده شد و دولت وی نیز سقوط کرد. اما حضور گسترده مردم و ارتش وفادار به او باعث شد تا 2 روز بعد در 14‌آوریل همان سال دولت کودتا سرنگون شده و هوگو چاوز به قدرت بازگردد.

مرگ امپراتوران مشترک

گوردیان یکم با نام کامل مارکوس آنتونیوس گوردیانوس سمپرونیانوس رومانوس آفریکانوس ، سناتوری سالمند و علاقه‌مند به ادبیات بود تا آن اندازه که فلاویوس فیلوستراتوس ، نویسنده یونانی، کتاب خود با عنوان زندگی سوفسطائیان را به او تقدیم کرده بود. او به همراه پسرش گوردیان دوم از 22 مارس تا 12‌ آوریل در سالی که به سال‌ 6‌ امپراتور معروف شد، امپراتوران روم بودند . با این وجود مدت فرمانروایی او بسیار کوتاه بود. تنها یک ماه پس از این رویداد، کاپلیانوس‌ ، فرماندا‌رنومیدیا که از حامیان وفادار به ماکسیمینوس تراکس بود طی نبردی، گوردیان دوم راکشت . پس از این واقعه،گوردیان یکم در غم از دست دادن فرزندش در ۱۲‌آوریل ۲۳۸ خود را حلق‌آویز کرد.

اولین سفر فضایی

یوری گاگارین، نخستین فضانورد جهان در روز 12‌ آوریل 1961 میلادی برابر با 23‌ فروردین 1340 توسط فضا ‌پیمای وستوک - 1 به فضا رفت و به‌مدت ۱۰۸‌دقیقه مدار زمین را یک دور کامل پیمود. عصر سفرهای فضایی انسان با این پرواز آغاز شد. یوری گاگارین پس از پرواز تاریخی خود به سمت ریاست مرکز آموزش فضانوردان در شهرک ستاره‌ها انتخاب شد. در همین حال و در کنار شغل حرفه‌ای خود، با بازدید و سخنرانی در شهرها و کشورهای گوناگون، نقش عمده‌ای در افزایش آگاهی عمومی در مورد سفرهای فضایی ایفا کرد. گاگارین به خاطر سفر فضایی تاریخی خود تبدیل به ستاره‌ای جهانی شد و نشان‌ها و عنوان‌های افتخاری بی‌شماری از سراسر جهان دریافت کرد. شب 12‌آوریل هر سال به‌عنوان «شب یوری» گرامی داشته می‌شود .

کد خبر 131993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز