گروه شهری: کلیات طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.

تهران

در جلسه غیر علنی شورای شهر محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز حضور داشت. خسرو دانشجو رئیس کمیته معماری و شهرسازی شورای شهر تهران ضمن مثبت ارزیابی کردن قابلیت اجرای این طرح در شهر تهران گفت: تهیه طرح جامع و تفصیلی تفاوت بنیادینی با روش‌های سنتی تهیه طرح داشته است.همچنین محمد باقر قالیباف شهردار تهران نیز طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران را به عنوان یک سند مرجع دانست و گفت: از ابتدای فروردین‌ماه سال 1390 کسی اجازه رجوع به طرح تفصیلی گذشته را نخواهد داشت.در ابتدای جلسه روز گذشته مهدی چمران با تبریک روز فناوری هسته ای و میلاد حضرت زینب‌(س) و روز پرستار سالگشت شهادت شهید آوینی، شهید محمدباقر صدر و شهیدصیاد شیرازی را تسلیت گفت.

خسرو دانشجو رئیس کمیته شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی این طرح به مسائل کارشناسی مورد تاکید شورای شهر درخصوص تهیه این طرح اشاره کرد و گفت: از سال 87 تا سال 89 برای 22 منطقه تهران 406 نقشه با مقیاس یک‌ دو هزارم تهیه شد به‌گونه ای که بتواند برای تمامی مناطق شهر تهران مرجع باشد. وی با بیان اینکه مدل تهیه طرح جامع و تفصیلی انجام شده تفاوت بنیادینی با روش های تهیه اینگونه طرح‌ها به صورت سنتی دارد، گفت: این تغییر برخی سؤالات را در حوزه‌های اجرایی و آکادمیک به همراه داشت.

وی در خصوص اقداماتی که برای پاسخگویی به مسائل کارشناسی مطرح شده در زمینه طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران انجام شده است، تصریح کرد: چند قطعه زمین و ملک به صورت آزمایشی انتخاب شده و در سیستم وارد شد تا قابلیت اجرایی این طرح مورد بررسی قرار گیرد که نتیجه این آزمایش قابلیت پاسخگویی این مکانیسم به 90 تا 95 درصد مراجعات را نشان می دهد. وی انتظار شورای شهر را حمایت، تاکید و پافشاری شهردار تهران و معاون شهرسازی وی از طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران و عدم صدور هیچ پروانه ای خارج از این دستورالعمل دانست و گفت: با اجرای این طرح می‌توان گفت شهر تهران دارای سند مرجعی است و دیگر با سلیقه مدیریتی اداره نخواهد شد.

حمزه شکیب رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران نیز اظهار داشت: با توجه به طولانی شدن جمع آوری اطلاعات و تکمیل این طرح برخی تغییرات در شهر رخ داده است که می‌بایست این تغییرات مورد توجه قرار گیرد. مهدی چمران در همین خصوص با تاکید بر اینکه طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران یک طرح سلب و خشک نبوده و طرحی راهبردی و قابل انعطاف است، تصریح کرد: گروهی 15 تا 20 نفره از اساتید شهرسازی این تغییرات را زیر نظر داشته، ضمن اینکه برخی تغییرات به صورت دوره ای 5 ساله در این طرح اعمال خواهد شد. محمدباقر قالیباف شهردار تهران نیز در خصوص این طرح گفت: طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران به عنوان یک سند مرجع به شمار رفته و از تاریخ اول فروردین ماه سال 1390 کسی اجازه رجوع به طرح تفصیلی گذشته را نخواهد داشت.

وی به لزوم وجود شورای راهبردی برای این طرح تاکید کرد و گفت: با وجود این شورا می توان نقاطی را که امکان شکنندگی در طرح تفصیلی دارند شناسایی کرده و برای رفع آن برنامه‌ریزی کرد.
وی افزود: پس از در اختیار قرار گرفتن نقشه‌های دیجیتالی شهر در سیستم تحت وب در دفاتر خدمات الکترونیک شهر امکان تخلفات به حداقل ممکن خواهد رسید ضمن اینکه هر شخصی می تواند بارجوع به این نقشه در خصوص وضعیت ملک خود برنامه ریزی کند.

حسن بیادی نایب رئیس شورای اسلامی شهرتهران نیز در همین خصوص پیشنهاد داد تا شهرداران و معاونین شهرداری در مراسمی نمادین در خصوص اجرای طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران قسم بخورند. وی همچنین برلزوم پایش دائمی و باز مهندسی طرح تفصیلی تاکید کرد و افزود: برای انجام اصلاحات پس از کسب تجربیات باید پایشی در زمینه های مدیریتی اجرایی، مهندسی و باز مهندسی طرح تفصیلی یکپارچه شهر تهران انجام شود ضمن اینکه باید حمایت جدی از تهیه‌کنندگان این طرح در آینده صورت گیرد.

در ادامه هیربد معصومی معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران با اعلام اینکه طرح جامع و طرح تفصیلی چه در مراحل تهیه و چه در موضوع تصویب رکورد دار در شهرهای کشور است، تصریح کرد: از سال 87 تهیه اسناد در مقیاس یک‌دو‌هزارم در دستور کار قرار گرفت و در پایان سال 89 بعد از 61 جلسه در شورای شهر و کمیسیون های تخصصی مورد تایید قرار گرفت. معصومی از در دستور کار قرار گرفتن این بخش از طرح تفصیلی شهر تهران در کمیسیون ماده 5 خبر داد و ابراز امیدواری کرد تاپایان فروردین ماه سال جاری اسناد یک دو هزارم به تصویب برسد.وی همچنین اعلام کرد: براساس دستور شهردار تهران اسناد یک ده هزارم طرح تفصیلی که در سال 86 به تصویب کمیسیون ماده5 رسیده بود قرار است در هفته جاری به مناطق ابلاغ شود تا مناطق از این پس براساس طرح تفصیلی جدید کار خود را شروع کنند و دیگر طرح تفصیلی قدیم ملاک عمل نخواهد بود.

کد خبر 131966

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز