رئیس مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران با اشاره به جمع‌آوری سکه‌های تقلبی پارسیان و هخامنشی از بازار، گفت:

سکه

در حال حاضر سکه‌های طلای موجود در بازار از نظر عیار استاندارد هستند.به‌گزارش فارس، نظام‌الدین برزگری اظهارداشت: حدود 3 ماه پیش در مکاتبه‌ای با بانک‌مرکزی برضرب مسکوکات توسط بانک مرکزی تأکید شد و مسئولان این بانک اعلام کردند که طبق نظر شورای پول و اعتبار ضرب مسکوکات به‌عهده این بانک است.وی با بیان اینکه در برخی از استان‌ها گزارش‌هایی مبنی بر ضرب و عرضه برخی سکه‌های هخامنشی و پارسیان با عیار پایین و به‌صورت غیراستاندارد ارائه شده است، ادامه داد: بر این اساس، مؤسسه استاندارد نسبت به جمع‌آوری سکه‌های تقلبی از بازار این استان‌ها اقدام کرد. وی افزود: سکه‌های تقلبی در برخی از استان‌ها از جمله گیلان و مازندران مشاهده شد که عیار آنها بسیار پایین‌تر از 18 بوده و در نتیجه از داد و ستد آنها در بازار جلوگیری شد.

برزگری تصریح کرد: با توجه به برنامه بانک‌مرکزی و براساس نظر شورای پول و اعتبار، ضرب مسکوکات گرد و مدور به شکل سکه، فقط توسط بانک مرکزی امکان‌پذیر است و تاکنون مجوزی برای هیچ فرد یا دستگاه دیگری صادر نشده است. وی با بیان اینکه مؤسسه استاندارد عیارسنجی مسکوکات طلا را برعهده دارد، گفت: در اکثر استان‌ها عیار سکه‌ها استاندارد بوده و مشکل خاصی نداشته‌ایم.
رئیس مؤسسه استاندارد به مردم اطمینان داد که سکه‌های پارسیان و هخامنشی موجود در بازار دارای عیار استاندارد هستند و از نظر میزان عیار، توسط مؤسسه استاندارد کنترل شده‌اند. وی در عین حال گفت: اینکه این سکه‌ها خارج از حوزه مجوز بانک مرکزی قابلیت ضرب دارند یا خیر، به‌نظر بانک مرکزی بستگی دارد. پیش‌تر محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی همزمان با ورود سکه‌های گرمی به بازار گفته بود که ورود این سکه‌ها به‌منظور خروج تدریجی سکه‌های پارسیان و... است. وی بارها تأکید کرده بود که سکه‌های هخامنشی و پارسیان از نظر بانک مرکزی فاقد وجاهت قانونی بوده و فقط به‌عنوان یک پلاک کاربرد دارد.

افت قیمت جهانی طلا

به گزارش همشهری، ارزش هر اونس طلا در بازارهای جهانی در روز گذشته به کاهش خود ادامه داد و 1460 دلار قیمت خورد. در بازار داخلی اما قیمت سکه اندکی افزایش یافت و هر قطعه سکه قدیم و جدید طلا به‌ترتیب 455 و 414 هزار تومان فروخته شد. در بازار آزاد ارز تهران هم هر دلار آمریکا 1125 تومان، دلار کانادا 1195 تومان، یورو 1620 و پوند انگلیس 1837 تومان فروخته شد.

سکه پارسیان دیگر ضرب نمی‌شود

رئیس اتحادیه طلا و جواهر از بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر ممنوعیت تولید سکه‌های پارسیان خبر داده است. محمد کشتی آرای با اشاره به بخشنامه جدید بانک مرکزی گفت: فقط تولید سکه‌های پارسیان ممنوع شده و خرید و فروش این سکه‌ها همچنان ادامه خواهد داشت، بنابراین مردم نگران نباشند. او افزود: خرید و فروش سکه‌های پارسیان تا اتمام فرایند خروج این سکه‌ها در بازار ادامه خواهد داشت و مردم نگران سکه‌های پارسیان خود نباشند.

کد خبر 132204

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز