پیتر وودز، رئیس اتحادیه شهرها و دولت‌های محلی آسیا- اقیانوسیه پس از دیداری اختصاصی با محمدباقر قالیباف، از نقش شهردار تهران در پایه‌گذاری فرهنگ تقویت دولت‌های محلی به‌عنوان یکی از بخش‌های درخورتوجه اجلاس کلانشهرهای آسیایی تقدیر کرد.

شهر تهران


وودز با بیان اینکه گسترش و تقویت دولت‌های محلی در منطقه آسیا باید با جدیت بیشتری دنبال شود، گفت: «این دیدار یکی از مهم‌ترین ملاقات‌هایی را که می‌توانستم در این اجلاس داشته باشم، رقم زد. مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش‌های گفت‌وگوهای من و شهردار تهران در مورد چگونگی تقویت ارتباطات مؤثر مردم با یکدیگر و تعامل دولت‌ و مردم در قالب انجمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد بود. ما همچنین درباره انتقال دوسویه دانش، دستاوردها و تجربیاتمان در عرصه مدیریت شهری و از بین بردن موانعی که سبب لطمه‌زدن به اعتبار و جایگاه دولت‌های محلی و مشارکت مردمی در اداره شهر می‌شود، به بحث و تبادل نظر پرداختیم.»
وی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به تجربه و نقش اتحادیه شهرها و دولت‌های محلی آسیا- اقیانوسیه در طرح دیالوگ دولت‌های محلی در دومین اجلاس شهرداران آسیایی، تصریح کرد: «به‌عنوان نماینده این اتحادیه بسیار خوشوقتم که با آغوش گرم حضور و ورود کلانشهری همچون تهران را در این عرصه پذیرا باشیم. ما امیدواریم که این موضوع بهانه خوبی برای بهبود و تقویت روابط تهران و سایر شهرهای ایران با دیگر شهرهای مهم آسیا و اقیانوسیه شود.»

این مقام مسئول افزود: «متأسفانه اغلب شهرداران شهرهای بزرگ آسیا و حتی اقیانوسیه تعامل چندانی برای پیروی از تجربیات و دستاوردهای قابل تامل و تأثیرگذار خود در عرصه‌های مختلف مدیریت شهری ندارند. به اعتقاد من شهرهای این بخش از جهان برای بهبود جایگاه و موقعیت خود باید برنامه مدون، مشخص و مشترکی برای بهبود روابط و تعامل با یکدیگر ترتیب دهند و این تعامل و تبادلات را فراقاره‌ای نیز بکند.»

وودز با تأکید بر این مطلب که شهرهای آسیایی درست همان مشکلات و دغدغه‌هایی که بسیاری از شهرهای اقیانوسیه یا اروپایی و آمریکایی با آن مواجه بوده یا هستند را دارند، ادامه داد: «نباید فراموش کرد که در کنار مشکلات، موفقیت‌ها و دستاوردهایی هم وجود دارند که می‌توانند نقطه اشتراکی برای شروع روابط عمیق‌تر میان شهرهای مختلف در اقصی نقاط جهان به شمار آیند. این موفقیت‌ها و شکست‌ها به‌خصوص در حیطه مدیریت شهری و دولت‌های محلی باید رسانه‌ای شوند و در قالب اجلاس‌هایی همچون اجلاس شهرداران در دسترس دیگران قرار گیرند.»

وی یادآور شد: «خوشبختانه شهردار تهران اشتیاق زیادی برای کسب اطلاعات در این زمینه دارد و آمادگی خود را برای این موضوع هم ابراز کرده است. ما امیدواریم که بتوانیم با به اشتراک‌گذاری دانش، دستاوردها، موفقیت‌ها و شکست‌هایمان گام مؤثری در راه ارتقای سطح کیفیت زندگی در قاره آسیا و اقیانوسیه برداریم.»

رئیس اتحادیه شهرها و دولت‌های محلی آسیا- اقیانوسیه همچنین گفت: «دنیای امروز تعریف بسیار متفاوتی از اداره شهر‌ها دارد. احترام به فهم و حقوق شهروندان و ایجاد زمینه مناسب برای حضور و مشارکت آنها در مدیریت شهرهایشان نمود عینی دمکراسی است، چرا که به این ترتیب مردم بر سرنوشت خود حاکم شده‌اند و کسی نمی‌تواند به این سادگی‌ها آنها را استثمار کند. به همین دلیل هم لازم است تا مبحث دولت‌های محلی هرچه سریع‌تر تبدیل به موضوعی عملی و اجرایی در شهرهای آسیایی شود.»

پیتر وودز، در بخش دیگری از اظهاراتش با تقدیر از قالیباف برای طرح ایده برگزاری اجلاس شهرداران آسیایی، عنوان کرد: «این اجلاس فرصت بسیار مغتنمی برای حضور نزدیک‌تر شهرداران، متخصصان و مدیران عرصه شهری نه‌تنها در قاره آسیا بلکه فراتر از این قاره به شمار می‌آید.

البته به اعتقاد من با وجود مفید و اثرگذار بودن بخش‌های مختلف اجلاس، باید شرایطی فراهم شود که مردم عادی نیز بتوانند تعاملاتی با این اجلاس داشته باشند؛ به این ترتیب که تعدادی از شهروندان آسیایی از اقصی نقاط منطقه به نمایندگی از سوی همشهری‌هایشان فرصتی برای صحبت و بیان نظرات و خواسته‌های شهروندان شهرهای مختلف در چنین اجلاسی را داشته باشند به هرحال برنامه‌ریزان باید به این نکته توجه کنند که در این بخش مردم را در تنگنا برای طرح ایده‌ها، آرا و مطالباتشان قرار ندهند. من به نوبه‌خودم ترجیح می‌دهم بخش‌هایی را با عنوان بحث آزاد طرح‌ ریزی کنم تا به این ترتیب فرصت بیشتری برای تعامل میان مردم، شهرداران، کارشناسان و دولت‌های محلی فراهم شود.»

وی با بیان اینکه اعتبار اجلاس شهرداران آسیایی می‌تواند به شهرهای آسیایی کمک کند تا در بسیاری از موارد جایگاه از دست رفته خود را بازیابند، افزود: «آسیا به لحاظ پیشینه تمدنی و گستره فرهنگی و تنوع ملیتی‌ای که دارد باید به نقطه‌ای از تأثیرگذاری برسد که با تجربیات و دستاوردهای مدیریتی‌اش در عرصه‌های مختلف از جمله دولت‌های محلی، همچون چتری، دیگر شهرهای جهان را حمایت کند.»

وودز در پایان تصریح کرد: «امیدوارم این اجلاس در سال‌های بعد با شکوه و بازدهی بیشتری برگزار شود و بتواند تبدیل به اجلاسی تأثیرگذار برای همه شهرهای جهان و در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... شود.»

کد خبر 132461

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز