علی شاکری: بازی امروز مهرام و ذوب‌آهن در سالن ملت اصفهان جدال سوم دوقطب بزرگ بسکتبال ایران در این فصل محسوب می‌شود.

ورزش - بسکتبال

بار اول این تیم ذوب‌آهن بود که با شکست‌دادن قهرمان فصل پیش لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های ایران و آسیا، قهرمان نیم‌فصل لیگ برتر شد، اما بار دوم، مهرام در راه آسیایی‌شدن در بازی رده‌بندی باشگاه‌های غرب آسیا از ذوب‌آهن انتقام سختی گرفت و مانع از راهیابی این تیم قدیمی به رقابت‌های قاره‌ای شد. امروز در رویارویی سوم دوتیم بهترین فرصت برای ذوب‌آهن مهیاست تا با تکرار پیروزی دور رفت در تهران، هم انتقام ناکامی چند هفته پیش خود در کاشان در چارچوب بازی رده‌بندی باشگاه‌های غرب آسیا را از قهرمان آسیا بگیرد و هم مسیرش را در رسیدن به فینال لیگ برتر باشگاه‌های ایران در فصل جاری هموارتر سازد. در حال حاضر هر دو تیم 40 امتیازی هستند و برنده این بازی با به دست آوردن صدرنشینی لیگ، در ادامه راه می‌تواند منتظر قرعه راحت‌تری باشد. اهمیت پیروزی و صدرنشینی در این میدان به اندازه‌ای است که شاهین‌طبع و کوهیان در گفت‌وگو با همشهری از استراتژی‌های متفاوت خود نسبت به بازی‌های گذشته برای رسیدن به پیروزی گفتند و اینکه هیچ‌کدام از دوتیم نمی‌خواهند بازنده این بازی حیثیتی باشند.

جدال سریالی و چندقسمتی مهرام و ذوب‌آهن به بازی امروز ختم نخواهد شد و رقابت میان دوتیم بعد از این بازی هم در صورت موفقیت در مراحل پلی‌آف، تا فینال ادامه پیدا خواهد کرد. اگرچه مدعیان جدیدی چون پتروشیمی بندر امام، راه و ترابری قم و توزین الکتریک کاشان حضوری جدی و پررنگ‌تر از همیشه در لیگ برتر امسال دارند، اما پیش‌بینی‌ها حکایت از حضور این دو تیم قدرتمند و فینالیست‌های دو سال اخیر در فینال‌های پنج‌گانه‌ دارد چرا که تیم قهرمان برای نخستین بار قرار است در بازی‌های 3 از 5 مشخص شود. نکته‌ای که مهران شاهین‌طبع و فرزاد کوهیان هم در مورد آن به نوعی با کارشناسان هم‌عقیده‌اند و هر کدام دیگری را جدی‌ترین رقیب در راه قهرمانی قلمداد می‌کنند. هرچه مهرام برای بردن در بازی امروز متکی به ستاره‌های داخلی و خارجی خود همانند مهدی کامرانی، بابک نظافت، صمد نیکخواه بهرامی، مهراد آتشی، علیرضا هنردوست، شیخ سمب و کریس ویلیام است، ذوب‌آهن با اتکا به کار تیمی و گروهی و با بازیکنانی چون آرن داوودی، علی باهران، اوشین ساهاکیان، حامد آفاق، عماد سلمانی، کرم احمدیان، کارلوس پاور و عثمان بارو در اندیشه تکرار پیروزی بازی رفت در تهران است. مهرام این بار صمد نیکخواه بهرامی را در اختیار دارد و با حضور او با اعتماد‌به‌نفس بیشتری بازی خواهد کرد و در همین حال ذوب‌آهن نیز با رسیدن مصدومانش به‌خصوص محمد‌رضا اکبری فقط نگران بهبودی کامل اوشین ساهاکیان است که از یک هفته پیش تمریناتش را دوباره آغاز کرده است.

به اشتباهات خودمان باختیم

ذوب‌آهن در حالی امروز محکوم به پیروزی در برابر مهرام است که چند هفته پیش شکست تلخی را مقابل این تیم در کاشان تجربه کرده است. فرزاد کوهیان در این باره گفت: «این بازی برای هر دو تیم اهمیت بسیاری دارد؛ هم برای ما و هم برای مهرام چرا که هر تیم در صورت صدرنشینی و رسیدن به برد راه آسان‌تری در مسیر قهرمانی خواهد داشت. با همه احترامی که برای بازیکنان و کادر فنی تیم مهرام قائلم و برای این تیم خوب آرزوی موفقیت در باشگاه‌های آسیا را دارم، معتقدم در کاشان ما به اشتباهات خودمان باختیم نه به قدرت حریف و مطمئن هستم که بازیکنانم برای فراموش‌کردن آن شکست، دیگر مرتکب آن اشتباهات وحشتناک نخواهند شد و همه توانشان را برای رسیدن به پیروزی در بازی انتقامی به‌کار خواهند گرفت».

سرمربی ذوب‌آهن که هنوز نتوانسته با صعودنکردن این تیم به مسابقات باشگاه‌های آسیا کنار بیاید گریزی هم به این بازی‌ها زد و از اثرات منفی پس از آن ناکامی یاد می‌کند؛ «اگرچه تا حدود زیادی توانستیم با کمک مدیران باشگاه و کادر فنی آثار ناکامی در بازی‌های غرب آسیا را از ذهن بازیکنان پاک و دور کنیم ولی نمی‌دانم این چه قانونی است که فقط در بسکتبال غرب آسیا اعمال می‌شود و در سایر لیگ‌های دیگر رشته‌ها از این خبر‌ها نیست! مگر در همین فوتبال باشگاه‌های آسیا 4تیم ایرانی بازی نمی‌کنند یا در مسابقات بسکتبال یورولیگ از هر کشور چندین تیم شرکت ندارند؟ پس چرا باید در مرحله نهایی رقابت‌های بسکتبال باشگاه‌های آسیا تیم‌های ضعیف و درجه3 که با تیم‌های باشگاهی بسکتبال ایران فاصله بسیاری دارند به جای تیم‌های درجه یک به میدان بروند و باعث پایین‌آمدن سطح و کیفیت مسابقات شوند؟

اصلا بحث ذوب‌آهن در میان نیست؛ بحث دفاع از بسکتبال ایران است که تیم‌های باشگاهی‌اش سرمایه‌گذاری خوبی در این رشته می‌کنند و لیگ آن بهترین لیگ در قاره است اما ‌هاکوب خاجیریان- دبیرکل لبنانی وابا- طوری برنامه‌ریزی می‌کند که ثابت کند لبنان و سوریه از لیگی به‌مراتب قوی‌تر از لیگ ایران برخوردار هستند. اگر مهرام هم همانند ما به مرحله‌نهایی صعود نمی‌کرد باز هم همین اعتقاد را داشتم. استفاده از داوران عرب و تعجیل در برگزاری بازی میان مهرام و ذوب‌آهن آن هم با انجام یک بازی به جای 3 بازی و سوم‌شدن ما در دور مقدماتی و برخورداری حریفان از امتیاز میزبانی در مراحل پایانی و به‌کارگیری داوران نامناسب در دیدار سوم ذوب‌آهن با الجلا از جمله دلایل ناکامی ذوب‌آهن در این رقابت‌ها بود». فرزاد کوهیان با رد اینکه نایب‌قهرمانی برای ذوب‌آهن به نوعی عادت تبدیل شده می‌گوید: «5نایب‌قهرمانی آن هم در دوره‌هایی که تیم‌های بزرگی مانند صنام، صباباتری و پیکان در آن حاضر بوده‌اند و هم‌اکنون مهرام، پتروشیمی، توزین‌الکتریک، راه و ترابری قم سرمایه‌گذاری قابل توجهی در آن دارند به نسبت هزینه‌ای که باشگاه ذوب‌آهن داشته خود یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. در این فصل ما با تفکر قهرمانی به میدان آمده‌ایم و اگر هم در پایان فصل دوم شویم باز هم افتخاری برای ما و مجموعه باشگاه خواهد بود».

اعتراف به قدرت تیمی حریف

با وجود پیروزشدن مهرام در آخرین رویارویی دو تیم، مهران شاهین‌طبع هنوز معتقد است که به‌رغم بازگشت صمد نیکخواه بهرامی تیمش به آن هماهنگی ایده‌آل و مورد نظر او نرسیده و مهرام هم در بازی کاشان اشتباهاتی داشته که باید برطرف شود. سرمربی این فصل مهرام که حالا با تمام‌شدن محرومیتش می‌تواند در کنار زمین بهتر تیمش را هدایت کند در مورد بازی امروز می‌گوید: « این بازی برای مهرام هم بسیار مهم و تعیین‌کننده است و ما اگر خواهان برد هستیم نباید اشتباه کنیم. در کاشان نیز به‌رغم بردن ذوب‌آهن، قادر به ارائه بازی یکنواختی نشدیم».

وی در پاسخ به این سوال که چرا با گذشت زمان با آمدن صمد، مهرام هنوز تا آن مهرام همیشگی فاصله دارد نظری متفاوت با منتقدین دارد؛ «متأسفانه فشردگی مسابقات مهرام و ذوب‌آهن که همانند تیم‌های فوتبال همزمان درگیر لیگ داخلی و خارجی بودند از دید کارشناسان دور مانده و این در حالی است که نتایج نزدیک تیم ما در چند بازی اخیر و نوساناتش تاوان بازی‌دادن به جوانان بود که بتوانند در روزهای سخت آینده به کمک ما بیایند. آمدن صمد،طراوت و انگیزه بیشتری به تمرینات بخشیده ولی او به لحاظ فنی هنوز تا دوران اوجش فاصله دارد». شاهین‌طبع با اشاره به توانمندی‌های ذوب‌آهن، این تیم را چنین توصیف کرد: «ذوب‌آهن در بسیاری از جهات فراتر از تیم‌های آسیایی است؛ تیمی است که بسکتبال را مینیاتوری بازی می‌کند و بازیکنانش به‌دلیل سال‌ها درکنارهم‌بازی‌کردن به هماهنگی و هارمونی خوبی در ارائه تاکتیک‌های مختلف رسیده‌اند. یکی دیگر از نقاط قوت این تیم داشتن کادر فنی فهیم و بادانش است و بردن این تیم در اصفهان بسیار دشوار است، همانگونه که پیش از ما همه تیم‌های مدعی- از پتروشیمی گرفته تا توزین الکتریک و راه و ترابری- در آنجا باخته‌اند». وی در مورد اینکه پیروزی در این بازی مترادف با انتخاب راه آسان‌تری برای رسیدن به فینال خواهد بود گفت: «بازی در همه مراحل پلی‌آف سخت خواهد بود و با بودن تیم‌هایی مثل توزین الکتریک، پتروشیمی و راه‌وترابری، رسیدن به فینال چندان راحت نخواهد بود».

 

کد خبر 133102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار توپ و تور

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز