شهردار تهران گفت: توجه به مسائل اخلاقی در شهر همواره دغدغه مدیران شهری بوده و همه باید در جهت تحقق شهری انسانی برای انسان شهری تلاش کنیم.

قالیباف

 به گزارش روابط عمومی چهارمین جشنواره فیلم شهر، دکتر محمد باقر قالیباف به برگزاری این رویداد فرهنگی اشاره کرد و افزود: هنرمندان از یک منظر هنرمند هستند و از سوی دیگر به‌عنوان شهروندان این شهر محسوب می‌شوند و ما به‌عنوان خدمتگزار مردم نجیب و شریف تهران وظیفه داریم به نحو احسن وظایف خود را انجام دهیم. شهردار تهران ادامه داد: هنرمندان امروز به‌عنوان سرمایه‌های جاویدان جامعه محسوب می‌شوند و با توجه به تاثیرگذاری این قشر بر مردم و به‌خصوص تاثیر بسزای سینما برجامعه، امروز مدیریت شهری به یکایک هنرمندان و به‌خصوص سینماگران نیازمند است.

قالیباف یادآورشد: قبل از احداث اتوبان‌ها، زیرگذرها و دیگر امکانات شهری، نیازمندیم تا انسان‌های خوبی داشته باشیم و همه برای تحقق شهری انسانی تلاش کنیم. شهردار تهران توضیح داد: هدف ما از توسعه شهری و مراکز فرهنگی این است که شهروندان شرایط فرهنگی بهتری داشته باشند و در نهایت به رشد و کمال مورد نظر در شهر برسیم. در این میان فعالان عرصه هنر نقش اساسی را در تحقق این امر ایفا می‌کنند. به گفته وی، برخی بداخلاقی‌ها در جامعه ما دیده می‌شود و رفتارهایی که ما آنها را به‌عنوان ناهنجاری می‌شناسیم وارد زندگی روزمره ما شده است و در حال گرفتن جای کارهای خوب و پسندیده است.

شهردار تهران به برخی از رذایل اخلاقی که در دین اسلام نهی شده، اشاره کرد و یادآور شد: در دین مبین اسلام بسیاری از رفتارهای ناپسند همچون غیبت و دروغ نفی شده است. رفتار ما باید صادقانه و براساس برادری، گذشت، برابری و کمک و یاری به یکدیگر باشد و در راس همه این خصایص باید در جهت تحقق شهری ایرانی اسلامی تلاش کنیم و امروز احساس می‌شود این امر به دلایل مختلف خدشه دار شده است.

قالیباف از هنرمندان خواست که در آثارشان به این موضوعات بیشتر توجه کنند و همه خوبی‌ها و زشتی‌های شهر را با نگاه‌های مختلف به تصویر بکشند. وی گفت: امیدوارم چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر راهی برای حرکت ما به سمت ساخت چنین آثاری باشد و با خلق فیلم‌هایی در این زمینه شاهد تحقق شهری انسانی باشیم.

شادابی را به شهروندان هدیه کنیم

از سوی دیگر، داریوش فرهنگ کارگردان سینما و تلویزیون، گفت: سطح فرهنگ شهروندان یک سرزمین به تاریخ، گذشته و هویت آنها مربوط می‌شود به همین دلیل با برنامه‌های تلویزیونی و یا سینمایی تنها می‌توان بر میزان کیفیت آن تاثیر گذاشت.کارگردان فیلم «رز زرد» با یادآوری اینکه اگر شادابی به شهروندان یک شهر هدیه شود فرهنگ و اخلاق شهری نیزدر میان آنان به‌وجود خواهد آمد، افزود: مشکل اصلی شهروندان دستیابی به رفاه نسبی اقتصادی است و زمانی که رفاه اقتصادی ایجاد شود نیاز به رشد اخلاقی و آسایش روحی و روانی بیشتر نمایان می‌شود. بنابراین توجه همزمان هنرمندان و مدیران به این امر حائز اهمیت است.

به گفته فرهنگ، زمانی که شهروندان یک شهر به لحاظ فرهنگی و روحی رشد کنند نوع نیازها و خواسته‌های شهری‌واجتماعی آنها نیز ارتقا پیدا خواهد کرد. کارگردان فیلم «یک گزارش واقعی» درباره برگزاری جشنواره فیلم شهر با رویکرد انسانی شهری برای شهری انسانی، گفت: به‌طور حتم همکاری سینماگران با مدیران شهری شادابی و ارتقای سطح فکری و فرهنگی شهروندان را به‌دنبال خواهد داشت. برگزاری جشنواره‌ای با مضمون انسانی - شهری که ذات هنری دارد، به نهادینه کردن بسیاری از اتفاقات خوب در شهر کمک می‌کند.

همچنین بابک حمیدیان گفت: سینما نسبت به تلویزیون نقش مؤثرتری در ترویج فرهنگ شهرنشینی دارد و از ظرفیت‌های این هنر باید در جهت جلب مشارکت عمومی استفاده بیشتری کرد. وی افزود: سینما به‌عنوان هنر هفتم در تمدن‌سازی‌ نقشی اساسی دارد و با استفاده از این هنرها می‌توان مردم را به مشارکت در اداره امور شهری ترغیب کرد. حمیدیان یادآورشد: سینما و تئاتر همواره مخاطبان خاص خود را دارند و تاثیرگذاری این رسانه‌ها به‌مراتب بیش از تلویزیون است.

به گفته حمیدیان، جشنواره فیلم شهر فرصتی برای تحقق شهری انسانی برای انسان شهری است و آثاری که در این رویداد سینمایی حضور دارند، می‌توانند الگوی مناسبی از شهر اسلامی ایرانی ارائه دهند. بازیگر فیلم خاک آشنا تصریح کرد: تعامل صحیح سینماگران و مدیران شهری در ایجاد مشارکت عمومی مردم در حل مسائل شهری تاثیر بسزایی دارد.

بازیگر مجموعه «به کجا چنین شتابان» گفت: تعامل دکتر قالیباف شهردار محترم تهران با اهالی سینما از بدو حضور وی در این نهاد شهری قابل تحسین بوده، و با توجه به تلاش‌های انجام شده از سوی مدیران شهری، فضا برای حضور هنرمندان و سینماگران برای تحقق شهری انسانی برای انسان شهری وجود دارد.

کد خبر 133159

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز