جمعه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰
۰ نفر

پگاه شفتی: یادش به‌­خیر، آن روزها، صبح که از در خانه بیرون می‌­رفتیم، مامان و بابا همیشه یک چیز را تکرار می‌کردند: یک وقت تو راه مدرسه از دست­‌فروش­‌ها خوراکی نخری­‌ها!

599

ما هم تند تند سرمان را تکان می‌دادیم و به محض این‌که چشم­مان به چرخ‌دستی پر از چغاله بادام، گوجه سبز و زغال اخته می‌­افتاد آب از لب و لوچه‌­مان سرازیر می­‌شد و دیگر هرچه نصحیت و نصیحت‌­کننده بود، از یاد می‌­بردیم... با این‌­حال مامان و باباها خیلی هم با گوجه‌­سبز و چغاله بادام بد نبودند، اما از این گله داشتند که چرا ما آن­ها را نشسته می­‌خوریم.

از زمانی که انسان فهمید موقع دیدن خوراکی دلش می‌­خواهد آن را بخورد، فروشنده‌­های دوره­‌گرد در سراسر دنیا شروع به کار کردند. خرید از یک فروشنده دوره‌­گرد دقیقاً یعنی:« قصد خرید نداشتم، ولی وقتی دیدم، هوس کردم و خریدم!»

خرید از فروشنده‌­های دوره­‌گرد لذت خاصی دارد، البته اگر بخواهیم مسائل بهداشتی را پشت­‌گوش بیندازیم و خواسته شکم را بلافاصله برآورده کنیم. اولین فروشندگان دوره‌­گرد، در اروپا و آسیا، شیرفروشانی بودند که به رهگذران خسته لیوان­‌های پر از شیر می‌فروختند. بعد از آن‌ها پرطرفدارترین دست‌فروش‌ها در همه جای دنیا، فروشندگان میوه بودند، که البته هنوز هم هستند.

میوه‌­های نوبرانه فصل در چرخ دست‌فروش­‌ها با آن رنگ و آب قشنگشان، بیش از هرچیز خبر از تغییر فصل می‌­دهند. این اتفاق البته فقط در کوچه و خیابان­‌های ایران نمی‌افتد. ترکیه یکی از آن کشورهای زیبا و چهارفصل است که در آن تغییر هر فصل با چرخ دست‌فروش‌­ها هماهنگ است. انجیر سیاه ترکی، انار، فندق پوست نکنده و... میوه‌هایی هستند که به تناوب فصل در استانبول روی چرخ دست‌فروش­ به رهگذران خسته تعارف می­‌شود. وقتی بعد از یک گردش طولانی در این شهر پر از دیدنی، یک انارفروش دوره­‌گرد آب انار تعارف می­‌کند، مگر می­‌شود آب این میوه سرخ­‌رنگ را نادیده گرفت! به خصوص که جلوی چشم‌هایتان یک نصفه انار را در یک آب­‌میوه‌گیری قدیمی می‌اندازند و فروشنده با تبحر خاصی اهرم آن را فشار می‌­دهد و آب از دانه­‌های یاقوتی انار با سر و صدای دل­پذیری خارج می­‌شود. یک لیوان آب انار می‌­شود سه لیر، یعنی حدود دوهزار تومان. هوووم، به به!

فروش میوه­‌های نوبرانه توسط دست‌فروش‌ها در بسیاری از کشورهای خاورمیانه یک رسم عادی است. از سوی دیگر،تایلند بیشترین دست‌فروش­‌ را در میان کشورهای آسیای جنوب شرقی دارد. بانکوک، پایتخت این سرزمین هزار معبد، پُر است از چرخ‌دستی‌هایی با غذاهای رنگارنگ و داغ اما تقریباً غیربهداشتی! با این حال گاهی می‌­توان یک خوراکی سالم و تقریباً بهداشتی روی چرخ‌­دستی تایلندی‌‌ها پیدا کرد. این خوراکی چیزی نیست جز همان میوه­‌های رنگارنگ و خوش­مزه گرمسیری، مثل پاپایا، انبه، آناناس، موز و... فروشنده­‌های دوره‌­گردِ میوه، با یک دستکش پلاستیکی در دست، هر میوه‌­ای را که خریدار انتخاب کند، با مهارت پوست­‌ می‌کنند و تکه‌تکه می‌کنند. فروشنده‌‌های میوه در تایلند، بیشتروقت‌­ها میوه­‌های تمام‌­فصل را عرضه می‌­کنند، چرا که تایلند آب‌وهوایی گرمسیری و معتدل دارد و کم­تر پیش می‌­آید که لذت خوردن میوه‌­های نوبرانه را به مردمش هدیه کند.

پاکستان هم از آن کشورهایی‌است که مردمانش عادت زیادی به خرید میوه از دست‌­فروش‌­ها دارند. در کراچی چرخ‌‌دستی‌های زیادی پر از هندوانه­‌های قاچ شده و آبدار می‌بینیم، که هر عابری را وسوسه می­‌کنند. چه لذتی دارد در گرما و خستگی گاز زدن یک هندوانة پرآب و شیرین!

کد خبر 133490
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز