گروه شهری: رئیس شورای‌عالی استان‌ها گفت: شوراها در واقع بار سنگینی را از دوش دولت برداشته‌اند تا مسئولان دولتی بتوانند چابک‌تر و سریع‌تر به کارهای مهم‌تری بپردازند و اداره امور مردم را به‌خود مردم بسپارند.

 مهدی چمران

به گزارش ایسنا، مهدی چمران در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران به مناسبت روز شوراها، توضیحاتی از روند فعالیت شوراها در کل کشور و شهر تهران ارائه کرد و با اشاره به صدور فرمان امام (ره) در مورد شوراها در سال 58 و دلایل معطل ماندن اجرای این قانون در سال‌های اول انقلاب و دوران جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: متأسفانه شوراها فرصت تشکیل درزمان حیات امام‌(ره) را نداشتند و در نهایت در سال 61 مجلس شورای اسلامی آن‌را تصویب و در سال‌های 65 و 75 در 2 مرحله قانون شوراها را تکمیل کرد. چمران با اشاره به اصول قانون اساسی که به‌طور صریح در مورد شوراها و فعالیت آنها تاکید کرده است، گفت: شوراها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشور برشمرده‌ شده و در اصل صدم قانون اساسی به‌طور صریح در مورد اداره امور شهر به‌صورت پارلمان‌های محلی تاکید شده است.رئیس شورای‌عالی استان‌ها اضافه کرد: متأسفانه اصل سوم قانون اساسی که در آن به اجرای مصوبات شوراها تاکید کرده است در حال حاضر تا حدود زیادی اجرایی نمی‌شود و استانداران، فرمانداران و بخشداران و سایر مسئولان دولتی ملزم به رعایت تصمیمات و مصوبات شوراها هستند اما این شرایط را رعایت نمی‌کنند.

چمران اضافه کرد: شوراها در واقع بار سنگینی را از دوش دولت برداشته‌اند تا مسئولان دولتی بتوانند چابک‌تر و سریع‌تر به کارهای مهم‌تری بپردازند و اداره امور مردم را به‌خود مردم بسپارند. رئیس شورای‌عالی استان‌ها تصریح کرد: البته شوراها نسبت به نظارت امور خود اقداماتی را آغاز کرده‌اند و در جریان این نظارت قطعا از کمک نهادها و سازمان‌های متولی امر نظارت استفاده خواهیم کرد.
وی همچنین در توضیح اقدامات صورت گرفته در شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر تهران به‌عنوان ام‌القری کشورهای اسلامی در بخش برنامه‌ریزی و امور شورایی و نیز بخش‌های اجرایی شهر فعالیت‌های چشمگیری دارد و این شرایط را می‌توان در امور کلانشهرهای کشور مشاهده کرد. وی تاکید کرد: البته برخی از شوراها و شهرداری‌های سایر شهرها دچار مشکلاتی هستند که ما می‌توانیم با کمک یکدیگر و همراهی اعضای دولت و مجلس این مشکلات را برطرف کنیم؛ چرا که شوراها و شهرداری‌ها متکی به پول خودشان و درآمدهای حاصل از عوارض کسب شده از مردم هستند و این شرایط کار را برای آنها سخت می‌کند. رئیس شورای شهر تهران تصویب نهایی طرح تفصیلی شهر تهران را یکی از مهم‌ترین اقدامات شورای شهر تهران برشمرد و گفت: تهران از این پس به‌صورت قانونی اداره می‌شود و دیگر از تصمیمات مقطعی خبری نخواهد بود و در این راه قطعا بر نظارت‌های مداوم می‌افزاییم.

کد خبر 133689

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز