گروه بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار با تعیین یک ضرب‌الاجل به شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سهام تا پایان اردیبهشت فرصت داد اسامی دارندگان اطلاعات نهانی خود را معرفی کنند.

بورس

به گزارش همشهری، تازه‌ترین برآورد‌ها نشان می‌دهد؛ حدود 8 هزار نفر از شاغلان شرکت‌های فعال بورس تهران در زمره دارندگان اطلاعات نهانی محسوب می‌شوند که قابلیت این را دارند تا با استفاده از این اطلاعات، اقدام به خریدوفروش سهام کنند. براساس قانون بازار اوراق بهادار، مدیران شرکت‌ها شامل اعضای هیأت‌مدیره، هیأت عامل، مدیرعامل و معاونان آنها افراد مشمول اطلاعات نهانی هستند.
همچنین بازرسان، مشاوران، حسابرسان، حسابداران و وکلای شرکت‌ها که به تنهایی یا به همراه افراد تحت تکلف خود، 10 درصد سهام شرکت‌ها را در اختیار دارند یا اینکه نماینده مدیرعامل و اعضای هیأت‌مدیره و مدیران ذیربط هستند، در جرگه این افراد قرار می‌گیرند. بر همین اساس قانون بازار اوراق بهادار، سازمان بورس را مکلف کرده است که این افراد را شناسایی و معاملات آنها را تحت نظر قرار دهد.

برهمین اساس روز گذشته محمود رضا خواجه نصیری مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس واوراق بهادار در گفت‌وگو با همشهری، از تعیین ضرب الاجل برای شرکت‌های بورس برای معرفی دارندگان اطلاعات نهانی تا پایان اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: تمامی شرکت‌های بورس مکلف‌ هستند افرادی را که براساس قانون در ردیف دارندگان اطلاعات نهانی قرار می‌گیرند به سازمان معرفی کنند.
وی افزود: براساس برآورد ما در هر شرکت بین 10 تا 20 نفر از افرادی هستند که در این فهرست قرار می‌گیرند و شرکت‌های بورس باید هر چه سریع‌تر نسبت به معرفی این افراد به سازمان بورس اقدام کنند.

وی افزود: براساس تبصره یک ماده 46 قانون بازار اوراق بهادار، دارندگان اطلاعات نهانی مکلف هستند تا نسبت به انتشار گزارش‌های خود از طریق سیستم کدال اقدام کنند و برای آشنایی این افراد با قوانین و مقررات و همچنین سامانه کدال آموزش‌هایی درنظر گرفته شده است.

جزئیات ماجرا

خواجه نصیری همچنین در گفت‌وگوی دیگری با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه در خصوص تکالیف دارندگان اطلاعات نهانی در مورد نحوه گزارش دهی گفت: طبق قانون، نمایندگان شرکت‌های مادر یا هلدینگ که مالکیت حداقل 10 درصد سهام را دارند یا دارای حداقل یک عضو درهیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌پذیر هستند نیز مشمول دارندگان اطلاعات نهانی محسوب می‌شوند. وی با اشاره به دستورالعمل نحوه گزارش دهی دارندگان اطلاعات نهانی گفت: در این دستورالعمل، شرایط گزارش‌دهی برای کسانی که مکلف هستند، تبیین شده است. خواجه نصیری افزود: این دستورالعمل دارای 3فرم است که در فرم شماره 3، آن شرکت‌های ناشر تازه پذیرش شده باید دارندگان اطلاعات نهانی خود را به سازمان معرفی کنند و آن دسته از شرکت‌هایی که درگذشته پذیرش شده‌اند نیز ظرف مدت یک هفته باید نسبت به این موضوع اقدام کنند.

وی تصریح کرد: درحال حاضر امکان تکمیل فرم و ارسال آن از طریق سیستم کدال مهیا شده که شامل مشخصات کامل فرد به همراه کد ملی آن است که درصورت تکمیل و ارسال این موارد یک کد شناسه با رمز عبور برای این افراد صادر خواهد شد. خواجه نصیری افزود: پس از دریافت کد کاربری، افراد مکلف باید از طریق سیستم، وضعیت اولیه خود و تمامی افراد تحت تکلف خود یا هرکسی که با وی رابطه وکالتی، ولایتی، وصایتی و قیومتی دارند را در سایر فرم‌ها اعلام کنند و آخرین وضعیت دارایی خود از سهام شرکتی که در آن به‌عنوان دارنده اطلاعات نهانی معرفی شده‌اند را مطرح کنند.

الزام قانونی

در حال حاضر براساس قانون اوراق بهادار و اعلام سازمان بورس، حدود 8000 نفر از مدیران و کارشناسان شرکت‌های پذیرفته شده در بورس، دارنده اطلاعات نهانی به حساب می‌آیند که بخشی از این افراد بر پایه همین اطلاعات در بازار سهام معامله می‌کنند. در ماده 46 قانون اوراق بهادار، مصوب سال 84 مجلس شورای اسلامی، برای شفافیت بیشتر بازار، تدابیری اندیشیده شده تا احتمال سوء‌استفاده از این اطلاعات به صفر برسد. بر این اساس در این ماده قانونی تصریح شده، هر شخصی که اطلاعات نهانی مربوط به اوراق بهاداراین قانون را که حسب وظیفه در اختیار وی قرار گرفته به‌نحوی از انحا به ضرر دیگران یا به نفع خود یا به نفع اشخاصی که از طرف آنها به هر عنوان نمایندگی داشته باشد، قبل از انتشار عمومی مورد استفاده قرار دهد یا موجبات انتشار یا افشای آن را در غیرموارد مقرر فراهم کند. به حبس تعزیری از 3 ماه تا یکسال یا به جزای نقدی معادل 2 تا 5 برابر سود به دست آمده یا زیان متحمل نشده یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

کد خبر 134248

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز