سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۳۸۵ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

گروه اجتماعی: مهم ترین رکن توسعه پایدار فقرزدایی است.

آیت‌الله اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت دراجلاس فقرزدایی و توسعه پایدار با بیان این نکته گفت: دستیابی به توسعه  خواست تمامی دولت‌هاست و شرط تاثیر گذاری توسعه در پایداری  آن است به همین جهت باید کوشش خود را در ایجاد توسعه پایدار بکار بندیم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید براینکه یکی از مهم‌ترین پایه‌های توسعه پایدار فقر‌زدایی است افزود: برای دستیابی به توسعه پایدار و داشتن  کشوری پیشرفته راهی جز ریشه‌کن کردن فقر از سطح جامعه نداریم.

هاشمی رفسنجانی  با تاکید بر اینکه آموزش یکی از بهترین راه‌های مبارزه با  فقر زدایی بویژه در خانواده‌هاست گفت: بی سوادی والدین و فرزندان آنها در خانواده یکی دلایل عمده بروز فقر در خانواده است چرا که افراد تحصیلکرده توانسته اند به حرفه‌ای مشغول شوند.

وی درباره نقش صدقه در رفع فقر و ایجاد عدالت در جامعه افزود: اگر فکر کنیم با صدقه دادن و ارائه کمک‌‏های بخور‌و‌نمیر به فقرا عدالت به وجود می‌‏آید، اشتباه فکر می‌‏کنیم. ارایه این کمک‌‏ها به انسان‌‏های نیازمند‌، عدالت به وجود نمی‌‏آورد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت با تاکید بر این که تروریسم محصول فقر موجود در جامعه است گفت: طبیعت استعمار ایجاد فقر است و تروریسم محصول فقر است . وقتی فقر به جامعه‌ای وارد می‌شود کفر هم همراه آن وارد می‌شود.

هاشمی رفسنجانی افزود: ما از طریق برنامه و بودجه چهار محور را برای فقرزدایی پیش‌‏بینی کرده‌ایم؛ اولین محور این است که با ایجاد اشتغال، افراد نیازمند به خودکفایی برسند. محور دوم این است که با اصلاح قانون تعاونی‌‏ها، آن دسته از تعاونی‌‏هایی را که نیروهای کار زیاد را جذب می‌‏کنند، تقویت کنیم. تقویت بخش خصوصی ضعیف و تقویت زیربناها از دیگر محورهای پیش‌‏بینی شده است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: سازمان ملل قصد داشت با برنامه ای در جهت رفع فقر و گرسنگی 900 میلیون گرسنه در دنیا اقدام کند اما متاسفانه مسئول سازمان ملل پس از آمدن به ایران عنوان کرد که طی 4 سال نتوانسته اند تعداد گرسنگان را در جهان کاهش دهند.

هاشمی رفسنجانی در مورد اصل 44 نیز گفت: بر اساس سیاست های اصل 44 که اصلاحیه آن نیز اخیرا به تایید مقام معظم رهبری رسیده است، در اعطا‌ی بودجه به اشتغال خانواده‌های نیازمند از طریق اصلاح قانون تعاونی‌ها برای  منظور افزایش انگیزه کار در این بخش توجه زیادی شده است.

وزیر رفاه و تامین اجتماعی نیز در این اجلاس گفت: سال آینده 2 میلیون نفر از اقشار نیازمند در معرض آسیب ، شناسایی خواهند شد و تحت پوشش نهادهای حمایتی و بیمه‌ای قرار می‌گیرند.

عبدالرضا مصری افزود: در برنامه توسعه کشور 11 راهبرد وجود دارد که این راهبردها در بخش های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، اداری، آموزشی، حقوقی و... در نظر گرفته شده و اهداف کلان آنها، عدالت اجتماعی و فقر‌زدایی است.

وی افزود: سه راهبرد حفظ استقلال کشور، حفظ تمامیت ارزی‌، اجرای صلح و عدالت و مناسب‌سازی بودجه از مهم‌ترین این راهبردهاست.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی(ره) نیز گفت: پیشنهاد تحت پوشش قرار گرفتن 300 هزار خانوار پشت نوبت  داده شده که در صورت تخصیص اعتبارات لازم این تعداد تحت پوشش قرار می گیرند.

سیدرضا نیری که مسئولیت برگزاری اولین اجلاس بین المللی «فقرزدایی و توسعه پایدار» را نیز نهادتحت مسولیت اوبرعهده دارد افزود، معتقد نیستیم که مستمری‌ها باید افزایش یابد چون زیاد شدن مستمری باعث افزایش درخواست‌ها، افزایش مشکلات دولت و نیز باعث عدم خودکفایی و اشتغال‌زدایی می‌شود. به همین دلیل برای زندگی بهتر افراد تحت پوشش و نیازمند باید در جهت اشتغال‌، تحصیل‌، مسکن و... برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

کد خبر 13500

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز