گروه بورس: براساس آمار‌های موجود پیش‌بینی می‌شود امسال نزدیک به 11‌میلیارد دلار سود در بورس تهران تقسیم شود که بخش زیادی از آن در تیر ماه امسال بین سهامداران تقسیم خواهد شد.

بورس

به گزارش همشهری، هر سال همزمان با نزدیک شدن به تیر ماه سهامداران خود را برای برگزاری فصل مجامع و دریافت سود نقدی آماده می‌کنند. این فصل از آن جهت اهمیت دارد که نزدیک به 250‌شرکت بورس، مجامع عادی سالانه خود را برگزار می‌کنند و میزان دریافت سود نقدی سهامداران مشخص می‌شود.با توجه به اینکه مجامع عمومی بخش زیادی از شرکت‌ها در این ماه برگزار می‌شود، در نتیجه هرسال در ماه‌های فروردین و اردیبهشت معاملات بازار سهام به‌شدت تحت‌تأثیر دادوستد‌های فصلی سهامداران قرار می‌گیرد و عموما حجم مبادلات در این دو ماه افزایش می‌یابد؛ هرچند امسال به‌دلیل اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها بخشی از سود سالانه شرکت‌ها تحت‌تأثیر این قانون قرار گرفته اما پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال‌جاری10.8میلیارد دلار سود بین سهامداران تقسیم شود که بخش زیادی از این سود ظرف ماه آینده به حساب سهامداران واریز خواهد شد.

کارشناسان معتقدند هرچه میزان تقسیم سود سالانه شرکت‌ها کاهش یابد و سود سالانه شرکت‌ها به حساب اندوخته قانونی واریز شود به نفع سهامداران و شرکت‌ها خواهد بود؛ چراکه حفظ این میزان سود در نهایت ارزش خود را در قیمت سهام نشان خواهد داد. اما در تازه‌ترین رویداد، نماینده سازمان بورس با وجود اینکه شعار این سازمان، تقسیم سود نقدی کمتر است در مجمع سالانه بورس کالا سهامداران را به دریافت سود نقدی بیشتر تشویق کرده است.

سیاست تقسیم سود شرکت‌ها نشان می‌دهد، شرکت‌های فعال بورس تهران به‌طور میانگین 80 درصد از سود عملکرد خود را بین سهامداران تقسیم خواهند کرد و با توجه به اینکه پیش‌بینی سود شرکت‌های بورس در سال‌جاری13.4 میلیارد دلار برآورد شده است با احتساب تقسیم 80 درصد آن می‌توان پیش‌بینی کرد تا پایان امسال10.8 میلیارد دلار سود بین سهامداران توزیع شود.
سال گذشته شرکت‌های پذیرفته شده در بورس 80درصد از مجموع سود خود یعنی رقمی معادل 10 هزار میلیارد تومان (معادل 10 میلیارد دلار) آن را تقسیم کردند که بیشترین آن مربوط به گروه فلزات اساسی بود که 23 شرکت این گروه به‌طور میانگین 91 درصد از سود شان را معادل1.6میلیارد دلار بین سهامداران تقسیم کردند.

پس از گروه فلزات اساسی، بانک‌ها دست‌‌و دلباز‌ترین گروه بورس بودند که از میزان 1.9 میلیارد دلار سودی که به‌دست آورده بودند 1.5 میلیارد دلار معادل 77 درصدش را توزیع کردند.شرکت مخابرات نیز 99 درصد از سود خود را معادل 1.3 میلیارد دلار به سهامداران پرداخت کرد.

کد خبر 135181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز