دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۷
۰ نفر

وقتی لیگ نهم با قهرمانی سپاهان به پایان رسید، این باشگاه مصمم بود که برای نخستین‌بار در تاریخ لیگ برتر بتواند دومین قهرمانی متوالی را هم جشن بگیرد.

فوتبال

همه قهرمانان قبلی لیگ برتر نتوانسته بودند از عنوان قهرمانی‌شان دفاع کنند و سپاهان برای اینکه به این روند پایان دهد، تصمیم گرفت که به محض پایان لیگ نهم آماده‌سازی‌ برای لیگ دهم را شروع کند. آنها در نخستین حرکت زمینه ماندن قلعه‌نویی در تیم‌شان را فراهم کردند و بعد از آن به سرعت با بازیکنان کلیدی‌شان برای تمدید قرارداد به توافق رسیدند، به‌جز عماد رضا که ترجیح داد بختش را در لیگ مصر امتحان کند. سپاهانی‌ها با حفظ سرمربی و اسکلت تیم قهرمان لیگ نهم، گام بزرگی را برای فتح لیگ دهم برداشتند. حرکت بعدی سپاهان تقویت تیم با خرید چند ستاره جدید بود. قلعه‌نویی که در شروع لیگ نهم طبق وعده‌اش بازیکنی از استقلال نگرفت، این بار خرید ستارگان استقلال را در اولویت قرار داد و خسرو حیدری، جانواریو و بیک‌زاده را به تیمش برد. استراتژی سپاهان در این انتقال‌ها زیرکانه بود، چراکه ضمن تقویت تیم خودش، جناح راست قدرتمند استقلال را هم از کار انداخت. امید ابراهیمی، یانوش، جواد کاظمیان و رضا عنایتی دیگر خریدهای مهم سپاهان بودند.

مشکلات رقیبان

3 مدعی دیگر قهرمانی اما برخلاف سپاهان در روزهای سرنوشت‌ساز پیش فصل نتوانستند تیمشان را برای لیگ دهم به‌خوبی آماده کنند. استقلال وضعیت مدیریتی مبهمی داشت و فتح‌الله‌زاده زمانی به‌عنوان سرپرست موقت انتخاب شد که سایر تیم‌ها در میانه راه آماده‌سازی‌ بودند. او بلافاصله شروع به تمدید قرارداد بازیکنانی کرد که هنوز جذب سایر تیم‌ها نشده بودند و به‌سرعت مظلومی را هم به‌عنوان سرمربی جدید تیم انتخاب کرد. البته تا زمان انتصاب فتح‌الله زاده، علاوه بر 3 بازیکنی که به سپاهان رفتند، اکبرپور و کاظمی هم به استیل‌آذین پیوسته بودند. از سوی دیگر زمان آماده‌سازی‌ این تیم هم کمتر از دیگران بود و مظلومی فرصت تدارک کافی نداشت. البته استقلال در لیگ دهم هم تیم بسیار خوبی داشت ولی کادر فنی به‌اندازه کافی جاه‌طلب نبود و هرگز به قهرمانی فکر نکرد تا به سهمیه لیگ قهرمانان بسنده کند.

اما پرسپولیس مشکل مشابهی نداشت و بدون تغییر در کادر مدیریت یا سرمربی‌اش به استقبال لیگ دهم رفت. سرخ‌پوشان اما در بازار نقل و انتقالات نتوانستند همه نقاط ضعف‌شان را پوشش دهند. البته خریدهای جدید پرسپولیس به‌ویژه نوری، رضایی و فشنگچی موفق بودند و در شروع لیگ اکثر گل‌های تیم به‌نام آنها ثبت شد ولی با شروع بازی‌های سخت فصل مشخص شد پرسپولیس ضعف جبران‌ناپذیری در ساختار دفاعی‌اش دارد.

ذوب‌آهن هم که به نایب قهرمانی آسیا رسیده بود، خریدهای زیادی نداشت و ترجیح داد با بازیکنان قبلی‌اش ادامه دهد. البته در روزهای پایانی فصل که ذوب در کورس قهرمانی از همشهری‌اش عقب ماند، ابراهیم‌زاده اعتراف کرد که در شروع فصل به‌دلیل مشکلات مالی نتوانسته بازیکنان دلخواهش را برای تقویت تیم جذب کند. در شروع فصل استیل آذین هم به‌عنوان مدعی جدید قهرمانی مطرح بود ولی این تیم پرستاره به‌دلیل مشکلات مدیریتی، نزولی باورنکردنی داشت و یکشنبه همزمان با قهرمانی سپاهان، به لیگ یک سقوط کرد.

در این شرایط، سپاهان دردسر زیادی برای قهرمانی نداشت. این تیم به‌دلیل حضور ملی‌پوشانش در اردوهای مختلف در نیم فصل اول نتایج خوبی نگرفت و در پایان نیم فصل در رده سوم بود‌ ولی در نیم فصل دوم مدعیان یکی پس از دیگری امتیاز از دست دادند تا سپاهان سومین قهرمانی‌اش را بدون اینکه در هفته‌های پایانی تعقیب‌کننده سرسختی داشته باشد، به دست آورد.

تاج: در قهرمانی سپاهان نقشی نداشتم

نایب رئیس فدراسیون فوتبال با انتقاد از برخی گمانه‌زنی‌ها درخصوص قهرمانی سپاهان و ارتباط آن با حمایت‌های وی از تیم سپاهان تاکید می‌کند که قهرمانی سپاهان هیچ ارتباطی به او ندارد. او می‌گوید: «هرچه اتفاق افتاده صلاحیت سپاهان بوده و هیچ اتفاق دیگری در این زمینه دخیل نبوده است و آقایان دست از گمانه‌زنی و حرف‌های بی‌ربط بردارند. » نایب رئیس فدراسیون فوتبال اضافه می‌کند: «برخلاف برخی اظهارات اعضای هیأت رئیسه مبنی بر علاقه‌مندی‌ام برای ریاست فدراسیون فوتبال، تصمیمی برای تصدی این مسئولیت ندارم. »

کد خبر 135204

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز