سه‌شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۴:۳۰
۰ نفر

ترجمه - سید محسن ساری: علی عبدالله صالح رئیس‌جمهوری است که بیش از 30 سال بر یمن حکومت کرده‌است.

 3ماه است که توفان تظاهرات سراسر این کشور را فراگرفته و اکثریت مردم خواستار برکناری او و خروج از کشور شده‌اند. او در این مدت توانسته در کاخ ریاست‌جمهوری باقی بماند و با حیله‌گری و مانور عده معدودی از هوادارانش تا به‌حال قادر شده تا اندازه‌ای وضعیت را به سود خودش تغییر دهد و امید مردم را برای ایجاد تغییر به یأس تبدیل کند.

کشورهای حاشیه خلیج‌فارس طرحی ارائه داده‌اند که به موجب آن رئیس‌جمهور یمن اختیارات خود را به معاونش واگذارد و در مقابل به همراه خانواده‌‌اش از پیگرد قضایی به اتهام فساد یا قتل ده‌ها یمنی مصون بماند.

نکته شگفت اینجاست که علی عبدالله صالح با همه طرح‌های ارائه شده برای بر کناری‌اش مخالفت نمی‌کند منتها به هیچ‌یک از آن طرح‌ها نیز پایبندی نشان نمی‌دهد و مرتباً برای اتلاف وقت سعی می‌کند درخواست تعدیل در آن طرح‌ها را بکند یا اینکه بندهای جدیدی بر آن بیفزاید و معمولاً در بیشتر اوقات، پیروزی با اوست.

کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس پس از اینکه مطمئن شدند طرح جدید مورد پذیرش علی عبدالله صالح قرار گرفته است، دو طرف را برای حضور در ریاض فراخواندند و فضای خوش‌بینی برای پایان دادن به خونریزی همه‌جا را فراگرفت؛ اما باز هم در لحظه آخر صالح خلف وعده کرد و گفت که معاونش را به اجلاس می‌فرستد و به این ترتیب نشست ریاض برگزار نشد. این همه حیله‌گری رئیس‌جمهور یمن باعث شد تا قطر که یکی از میانجیگران فعال این مناقشه بود، از میانجیگری کناره‌گیری کند.

عبداللطیف الزیانی دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس طی روزهای آینده به صنعا خواهد رفت تا اینکه طرح ارائه‌شده را بار دیگر با
علی عبدالله صالح و مخالفانش مورد بحث و بررسی قرار دهد.

علی عبدالله صالح در مانور دادن بسیار مهارت دارد و برخی او را روباه توصیف می‌کنند چون اعصابی قوی دارد و می‌تواند خود را بسیار صبور نشان دهد و شاید این امر همان عامل اصلی برای باقی ماندن او در کشوری باشد که عادات و رسوم قبیله‌ای بر آن حاکم است و مرکز اصلی رد و بدل شدن سلاح است.او بر کشوری حکومت می‌راند که جنگ‌ها و توطئه‌ها مدت 32سال است که در آن جریان دارد و شخص علی عبدالله صالح بارها توانسته از ترورها جان سالم به در برد.

شاید بزرگ‌ترین برگ برنده علی عبدالله صالح ترس کشور پادشاهی عربستان سعودی و ایالت متحده آمریکا باشد زیرا این دو کشور می‌ترسند که با رفتن او، در این کشور شکافی حاصل شود و تندروها جایگزین شوند و سازمان القاعده در آنجا بیش از حد قدرتمند شود. سومالی پس از فروپاشی حکومت به محلی مناسب برای القاعده و گروه‌های شبه‌نظامی و به عامل تهدید کشتی‌های دریانوردی تجاری تبدیل شد و عربستان و آمریکا اکنون نگران هستند که پس از رفتن علی عبدالله صالح، یمن به سومالی دیگری بدل شود.

بی شک علی عبدالله صالح برگ‌های برنده خود را از دست داده است و پس از پیوستن صادق الحمر شیخ قبیله حاشد، از قبایل مهم یمن به مخالفان، او حمایت قبیله‌ای را نیز از دست داده و تنها راه باقیمانده خروج شرافتمندانه است و اگر چنین موردی را بپذیرد بی‌شک بزرگ‌ترین دستاورد برای او و کشور یمن خواهد بود و دستاورد عظیم دیگر محقق شدن وحدت ملی در یمن است.

القدس العربی

کد خبر 135208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز