چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که شمار قربانیان درگیری‌ها میان نظامیان وفادار به علی عبدالله صالح رئیس‌جمهور یمن وشبه‌نظامیان هوادار صادق الاحمر شیخ المشایخ بزرگ‌ترین قبیله یمنی در صنعا به 41نفر رسیده است، صالح تاکید کرد که از مواضع خود کوتاه نخواهد آمد.

یمن

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، علی عبدالله صالح ضمن متعهد شدن به مبارزه با تهدیدکنندگان امنیت و ثبات در کشور، افزود: تحریک‌های اخیر ما را به جنگی داخلی نخواهد کشاند. اظهارات صالح درباره خودداری از جنگ داخلی در حالی بیان می‌شود که وی طی روزهای گذشته تهدید کرده بود درصورت ادامه مطالبات مردمی برای کناره گیری‌اش از قدرت، کشور را به جنگی داخلی خواهد کشاند.

در موضعی دیگر، رئیس‌جمهور یمن با اعلام آمادگی برای امضای توافقنامه انتقال قدرت در چارچوب گفت‌وگو، بر ماندن در کشور پس از کناره‌گیری از قدرت تاکید کرد. وی با متهم‌کردن تشکیلات القاعده به تشدید حملات خود در یمن از زمان آغاز اعتراضات مردمی، گروه‌های میانجیگر برای برون رفت از بحران در کشور را به اتخاذ اقدامات آشتی جویانه فراخواند.

رئیس‌جمهور یمن که با وجود اعتراضات 3 ماهه مردمی برای کناره‌گیری‌اش از قدرت، همچنان بر ماندن در سمت ریاست‌جمهوری پافشاری می‌کند، فرزندان شیخ صادق الاحمر را به توقف حملات خود به نیروهای امنیتی و خروج از ساختمان‌ها و نهادهای عمومی‌ای که در اختیار گرفته‌اند، دعوت کرد.

این در حالی است که شیخ الاحمر نیز در بیانیه‌ای، صالح را مسئول ناآرامی‌ها در منطقه الحصبه از طریق برپایی مقرهای نظامی و مستقرکردن افراد شبه نظامی در نزدیکی منزل شیخ عبدالله بن حسین در صنعا توصیف کرد.از سوی دیگر، مسئولان پزشکی و دولتی با اعلام اینکه در جریان درگیری‌های روز سه‌شنبه میان نظامیان وفادار به صالح و شبه نظامیان هوادار شیخ صادق الاحمر در شمال صنعا، دست کم 38نفر کشته شده‌اند، افزودند: در میان کشته‌شدگان 3نفر از رهبران قبایل طرفدار صادق الاحمر نیز دیده می‌شدند.

در همین حال، وزارت کشور یمن با اشاره به این درگیری‌ها اعلام کرد: در جریان این درگیری‌ها 14 سرباز کشته و 2سرباز دیگر مفقود شده‌اند. این در حالی است که خبرگزاری رسمی یمن (سبأ) با اشاره به ویران شدن 3 طبقه از ساختمانش و نیز شبکه الکترونیکی اش، اعلام کرد که حمله‌کنندگان از تیربار و گلوله‌های آرپی جی و موشک‌های لاو استفاده کرده‌اند. مسئولان این خبرگزاری اعلام کردند که افراد مسلح وفادار به الاحمر با حمله به ساختمان خبرگزاری، ضمن به‌دست گرفتن کنترل آن، کارمندان را مجبور به ترک ساختمان کردند.

هواداران الاحمر در روز دوشنبه ضمن به دست گرفتن ساختمان وزارت بازرگانی و صنایع، به مقر وزارت کشور نیز حمله کرده بودند اما نتوانستند کنترل آن را به‌دست گیرند.اما در عرصه بین‌المللی، وزیر خارجه انگلیس، رئیس‌جمهور یمن را به امضای فوری توافقنامه انتقال قدرت فراخواند.ویلیام هیگ با تاکید بر ضرورت امضای این توافقنامه از سوی علی عبدالله صالح، افزود: او را به انجام این کار تشویق کردیم و مسئله، دریافت دستور از قدرت‌های خارجی نیست بلکه این به نفع کشورش و خودش است که خیلی زود قدرت را براساس توافقنامه اخیر واگذار کند.

علی عبدالله صالح تاکنون دست‌کم 4بار تا پای امضای توافقنامه یاد شده رفته اما از امضای آن خودداری کرده است که در واکنش به این امر، شورای همکاری خلیج‌فارس روز دوشنبه ابتکار عمل خود را به حالت تعلیق درآورد و همزمان با آن، درگیری‌های خونین در صنعا آغاز شد.

کد خبر 136078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز