علی ابراهیمی: واردات بی‌رویه میوه به کشور، به‌ویژه میوه‌های لوکس در حالی زیان توأم تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان را به‌دنبال داشته که حتی متولیان صادرات و واردات میوه نیز از چگونگی ورود این میوه‌ها اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند.

میوه - پرتغال

از سوی دیگر، طی چند سال اخیر اخبار متفاوتی از واردات میوه از سرزمین‌های اشغالی یا آمریکا به کشورمان منتشر شده است؛ گرچه این دیدگاه‌ها هیچ وقت نتایج مشخصی را به‌دنبال نداشته و حتی برخی وارد‌کنندگان معتقدند که منع قانونی برای واردات میوه‌های آمریکایی وجود ندارد. چندی پیش یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی، تولید‌کنندگان داخلی را در آستانه ورشکستگی قرار داده است، گفت: متأسفانه ۹۰درصد پرتقال‌های وارداتی از سرزمین‌های اشغالی می‌آیند و افزون بر بالابودن قیمت، کیفیت کمی هم دارند.

به گزارش خانه ملت، سیدمصطفی ذوالقدر با بیان اینکه کشاورزان داخلی توان تأمین نیاز مردم به میوه را دارند، تصریح کرد: واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی، ضربه جبران‌ناپذیری به کشاورزان داخلی وارد می‌کند. وی تأکید کرد: سطح کیفی محصول‌های کشاورزی وارداتی پایین‌تر از تولیدات داخلی است و دولت باید با حمایت از تولیدکنندگان داخلی، به فکر کیفیت محصول‌های کشاورزی هم باشد. نماینده مردم بندرعباس و قشم در مجلس شورای اسلامی، درباره افزایش قیمت میوه در بازار داخلی نیز گفت: در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت میوه در بازار داخلی بوده‌ایم، اما این افزایش قیمت مربوط به میوه‌های تولید داخل نمی‌شود و تنها محصول‌های وارداتی افزایش قیمت داشته‌اند.

از سوی دیگر، نایب رئیس اتحادیه صادر‌کنندگان و وارد‌کنندگان میوه با بیان اینکه شرکت ایتالیایی یونیفروت عمده‌ترین واردکننده و صادرکننده میوه ایران است، به فارس گفت: شرکت ایتالیایی یونیفروت تقریبا در سراسر کشور فعالیت دارد و شعب آن در ایران و دبی عمده‌ترین وارد‌کننده و صادرکننده میوه به ایران است. صدر‌الدین نیاورانی تصریح کرد: این شرکت ایتالیایی بوده و در دنیا شعب مختلفی دارد و مدیریت شعبه این شرکت در امارات با فردی ایران الاصل به نام جاسم فرزانه است.

وی افزود: این شرکت همچنین شعبه‌ای در تهران دارد که به‌صورت مشترک با ایران سرمایه‌گذاری شده و سردخانه‌های بزرگی هم در کرج دارد و تقریبا 3تا 5درصد واردات و صادرات میوه کشور از طریق این شرکت انجام و با مدیران ایرانی مدیریت می‌شود. با این وجود، نایب رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان میوه همکاری با شرکت‌های آمریکایی را بدون مشکل دانست و گفت: از آنجا که ایران فعالیت با چنین شرکت‌هایی را تحریم نکرده، مشکلی در این زمینه وجود ندارد اما در صورتی که شرکت‌های تابعه آمریکا که با تاجران و صادرکنندگان ایرانی مرتبط هستند چنین اقدامی انجام دهند با مجازات‌هایی مواجه می‌شوند.

کد خبر 135501

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز