گروه ادب و هنر: مسئله صدور پروانه ساخت فیلم‌ها به بحران تازه‌ای برای سینمای ایران تبدیل شده است.

اداره نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی، بخشی از اختیارات صدور پروانه ساخت را به اتحادیه تهیه‌کنندگان داد، که همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با واکنش برخی از اهالی سینما مواجه شد.ابتدا شورای مرکزی کانون کارگردانان بیانیه‌ای صادر و رسما اعلام کرد حاضر به همکاری و همراهی با اتحادیه تهیه‌کنندگان در امر صدور پروانه ساخت نخواهد شد و دیروز هم شورای عالی تهیه‌کنندگان در بیانیه‌ای مواضع مشابهی را اتخاذ کرد. به اعتقاد اعضای شورای عالی تهیه‌کنندگان وقتی اتحادیه فاقد مشروعیت از سوی هم‌صنفانش است دادن اختیار صدور پروانه ساخت تنها اختلافات را گسترش می‌دهد و به چالش‌های بیشتری میان سینماگران و مدیران امور سینمایی منتهی می‌شود. عبدالحسین برزیده نیز اتحادیه تهیه‌کنندگان را تشکلی نامید که به‌دستور معاونت سینمایی ایجاد شده و فاقد صلاحیت برای بررسی درخواست صدور پروانه ساخت فیلم‌هاست.

سردرگمی و انشعاب محصول تصمیم‌گیری شتاب‌زده

شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینما درپی حواشی اخیر پیرامون شورای پروانه ساخت سینما بیانیه داد. در بخشی از متن این بیانیه آمده است: «در پی اعلام خبری مبنی بر تفویض بخشی از روند صدور پروانه ساخت به یکی از تشکل‌های تهیه کنندگی، شورای‌عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران، انجام چنین کاری را در راستای ایجاد اختلاف و شکاف میان اهالی سینما می‌داند.» شورای‌عالی تهیه‌کنندگان در ادامه این متن دیدگاهش را اینگونه آورده است:«درحالی‌که تشکل «اتحادیه تهیه‌کنندگان2» نتوانسته مشروعیت و مقبولیت لازم را نزد اهالی سینما و تهیه‌کنندگان و کارگردانان به‌دست بیاورد و با عملکرد خود مفهوم چتر واحد تهیه‌کنندگی را حتی تا حد سایبانی کوچک ارتقا دهد، ناچار گردیده به اتکای حمایت دولتی امتیازاتی را برای ادامه بقا و حیات تشکل خود از دولت کسب نماید تا شاید با این شیوه صاحب وجاهتی شود. روشن است صنف دولت ساخته «اتحادیه2» که برای انجام ماموریت تخریب و تضعیف خانه سینما طراحی گردیده، قصد دارد با ایجاد شکاف در بدنه اصناف سینمایی، ماموریت ناتمام دولت در به تعطیلی کشاندن خانه سینما را به اتمام رساند، لیکن روشن است که این بار کج به منزل نخواهد رسید.»

کارگردانان زیر بار نمی‌روند

عبدالحسن برزیده نیز درباره تفویض بخشی از اختیارات شورای پروانه ساخت به اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران و بیانیه اخیر کانون کارگردانان سینما، گفت: در هر صورت و با هر شرایطی کانون کارگردانان سینمای ایران زیر بار این تصمیم نرفته است و با شورایی که برای این منظور در اتحادیه تهیه‌کنندگان سینمای ایران تشکیل می‌شود، همکاری نخواهد کرد. این عضو کانون کارگردانان سینمای ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با این اعتقاد که «اتحادیه تهیه‌کنندگان یک تشکل دولتی است» گفت: این اتحادیه با دستور معاونت سینمایی تشکیل شده و اینگونه نیست که دوستان به‌صورت خودجوش اتحادیه را تشکیل داده باشند؛ به این دلیل که تشکیل اتحادیه براساس رای همه صنوف سینمایی نبوده و اعضای آن بیشتر سابقه تهیه کنندگی دارند و به‌نظر نمی‌رسد که آنها صلاحیت بررسی پرونده‌ها برای دادن پروانه ساخت فیلم را داشته باشند.

به‌نظر من وقتی صلاحیت این دوستان زیر سؤال باشد، صحبت‌های بعدی آنها نیز اعتبار زیادی ندارد. وی ادامه داد: اما حتی اگر بخواهیم بپذیریم که اتحادیه تهیه‌کنندگان صنفی دلسوز است که می‌خواهد مشکلات صنوف مانند بحث امنیت شغلی را حل کند، باید بگویم توجیه آنها به هیچ وجه قابل‌قبول نیست. چه کسی گفته بررسی پرونده‌ برای صدور پروانه ساخت در صلاحیت این دوستان است؟

کد خبر 137248

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز