جمعه ۲۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

گروه سیاسی- مجید مهرابی‌دلجو: یک روز پس از آنکه رئیس‌جمهور به سیاق همیشگی شیوه سنت شکنی در پیش‌گرفت و در قالب نامه مفصل معرفی وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان به گلایه از مصوبه مجلس پرداخت، پایگاه اطلاع رسانی دولت نیز در گزارشی حدود 400 نمونه از تذکرات نمایندگان به دولت و شخص رئیس‌جمهور را نامربوط دانست.

مجلس

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری، انتشار این گزارش درواقع واکنشی از سوی دولت به گزارشی است که اوایل خردادماه، معاونت نظارت مجلس شورای اسلامی منتشر و تصریح کرد که نمایندگان از زمان شروع به کار مجلس هشتم تا ششم خرداد ماه ۱۳۹۰، نزدیک به ۱۰ هزار بار به مسئولان اجرایی تذکر داده‌اند که رئیس‌جمهور با گرفتن 1279 تذکر از نماینده‌ها آن هم فقط در دولت نهم در صدر این نمودار قرار دارد.

در واقع به‌نظر می‌رسد پس از تقابل دولت ومجلس در موارد گوناگونی مثل روند تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه، روند تصویب لایحه برنامه پنجم توسعه، عدم‌ابلاغ برخی مصوبات مجلس از سوی دولت، عدم‌اطلاع رسانی دولت به مجلس درباره مصوبات هیات‌دولت طبق ماده 85 و 138 قانون اساسی، نحوه اجرای ماده 53 قانون برنامه پنجم توسعه که معطوف به کاهش تعداد وزارتخانه‌ها از 21 به 17 مورد است و سرانجام اجرای قانون تاسیس وزارت ورزش و جوانان حالا 2 قوه موضوع دیگری به غیراز تذکراتی که در صحن علنی مطرح می‌شود را برای مناقشه پیدا نکرده‌اند. پایگاه اطلاع‌رسانی دولت انتشار گزارش10 هزار تذکر نمایندگان به دولت را نوعی جریان‌سازی‌ خوانده و 400 نمونه از تذکراتی را که آنها را «نامربوط» و «دارای ماهیت تقاضا» دانسته منتشر کرده است.

محمدرضا میرتاج الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز رقم 10 هزار تذکر را عجیب خوانده و اعلام کرده بود به مجلس پیشنهاد کردیم کمیته‌ای تشکیل دهند تا مشخص شود چه میزان از این تذکرات وارد بوده و چه مقدار از آنها در واقع تقاضاست. معاونت امور مجلس ریاست‌جمهوری به تحلیل 1866مورد تذکری که از تاریخ دوم خرداد سال 89 تا تاریخ 15 دی‌ماه سال 89 از سوی نمایندگان به دولت داده شده پرداخته و آورده است: از مجموع 407‌تذکر قرائت شده به رئیس‌جمهور 162تذکر که حدود 40 درصد تذکرات را شامل می‌شود، غیرمرتبط با وظایف مستقیم رئیس‏جمهور است یا به عبارت دقیق‌تر در حوزه اختیارات و وظایف وزارتخانه‌هاست.

البته انتشار چنین گزارشی از سوی نمایندگان تذکردهنده به دولت بی‌پاسخ نماند. علی بنایی نماینده مردم قم گفته است پس از گذشت ۶ سال از فعالیت دولت، دولتمردان به جای پاسخگویی، دست به فرافکنی می‏زنند، درواقع نامربوط خواندن تذکرات نمایندگان، بی‎توجهی دولت به تعهدات قانونی است. حسین سبحانی نیا عضو هیات‌رئیسه مجلس نیز در این باره گفته است این برداشت دولت از تذکر نمایندگان یکی از راه‌های قانون‏گریزی دولت است. اما شاه بیت تمامی این اظهارنظرهای نمایندگان موضوعی است که نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت؛ اینکه دلیل افزایش ناگهانی این تذکرات که رفته رفته تنها قرائت آن در پایان جلسات علنی گاه فرصتی به اندازه نصف یک ساعت را می‌طلبد، چه بوده است، خود جای تأمل دارد. جعفر قادری نماینده مردم شیراز افزایش حجم تذکرات را دلیلی بر محقق نشدن تعهدات دولت دانسته است؛ همچنان‌که امیدوار رضایی میرقائد نیز از اجرا نشدن برخی مصوبات هیات دولت خبر داده و گفته است: نماینده حق دارد نسبت به عدم‌اجرای مصوبه هیأت وزیران یا اشکال آن تذکر بدهد.

کد خبر 137846

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز