ترجمه - مهرو الفت: ابتدایی‌ترین و مهم‌ترین موضوع صحبت والدینی که جدا شده‌اند، فرزندان‌شان هستند. همیشه باید به همین صورت باشد و محور اصلی گفت‌وگوهای والدینی که جدا از یکدیگر زندگی می‌کنند، فرزندان و مسائل و مشکلات مربوط به آنها باشد.

طرح - کودک

 والدین نیاز دارند که در مورد نقش‌شان کاملا آگاه باشند و به‌طور واضح با وظایف‌شان آشنایی داشته باشند. والدین نیاز دارند که یک دیدگاه مشترک در ارتباط با آینده فرزندان‌شان داشته باشند. سؤالاتی در این زمینه راجع به فرزندان مطرح می‌شود؛ سؤالاتی مانند: 1- فرزندان به چه مدرسه‌ای باید بروند؟ 2-فرزندان باید به انجام چه نوع فعالیت‌هایی مشغول باشند؟ 3- فرزندان باید چه نوع دوستانی داشته باشند؟

نوشتار زیر راهکارهایی را ارائه می‌دهد تا والدین بتوانند این مسائل را مدیریت کنند.
پس از طلاق، ابتدا لازم است که ارتباط بین والدین به صورت پیاپی و مکرر باشد؛ انجام این کار باعث می‌شود که فرزندان حتما از ارتباط بین والدین‌شان تبعیت و پیروی کنند و همچنین توانایی لازم برای عادت کردن به شرایط جدید را نیز به دست آورند و خود را با آن سازگار کنند. اما این گفت‌وگوها می‌تواند به یک بار در ماه کاهش یابد؛ زمانی که فرزندان بزرگ شدند و نیاز به مشورت‌های مکرر نداشته باشند. اما نیاز است که والدین به صورت دائمی و همیشگی با یکدیگر ارتباط داشته باشند تا بدانند که در زندگی فرزندان‌شان چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. ماهیت و اصل ارتباط زمانی بهبود می‌یابد و بهتر می‌شود که در زمان مناسب و همچنین در مکان مناسب و خوبی انجام شود. این نکته حائز اهمیت است که هنگام جدایی شما از همسرتان، خطوط ارتباطی را شناسایی کرده و آنها را باز نگه دارید.هر زمانی مناسب آن نیست که به فرزندتان بگویید، می‌خواهید خانه را برای همیشه ترک کنید و دیگر شما نیستید که هنگام خواب برای او قصه بخوانید.

صادق و روراست باشید: فرزندان نسبت به محیط اطراف‌شان و اتفاقاتی که رخ می‌دهد، حساس هستند. آنها معمولا پیچیده و بغرنج بودن موقعیت را درک می‌کنند و بنابراین بسیار مهم و حیاتی است که با فرزندانتان از ابتدا در مورد تصمیمی که اتخاذ کرده‌اید، سخن بگویید. بهتر است که در مورد طلاق و جدایی‌تان نزد آنها حرف بزنید.

نیاز است که والدین به فرزندان‌شان بگویند که چه‌قدر تلاش کرده‌اند و هنوز هم سعی دارند که روی رابطه‌شان کار کنند، اما در این مواقع کار کردن روی رابطه اثرگذار نخواهد بود و با تلاش زیاد فرزندان نیز والدین از یکدیگر جدا خواهند شد. هر والدی باید ادامه‌دار بودن جدایی را برای فرزندانش توضیح دهد و ترس‌های فرزندانش را فرو‌نشانده و آنها را آرام سازد.

دوباره اطمینان یا قوت قلب پیدا کردن: وقتی یک طلاق یا جدایی اتفاق می‌افتد، اغلب فرزندان احساس ناامنی می‌کنند و نگرانی در مورد جایگاه خودشان در زندگی والدین‌شان شروع خواهد شد. وجود این قبیل مشکلات بعد از طلاق دلیلی بر لزوم صحبت کردن والدین قبل از طلاق با فرزندان‌شان است. والدین باید فرزندان‌شان را از عشقی که نسبت به آنها دارند آگاه کنند و به آنها بفهمانند که در همه مراحل زندگی و در هر زمانی راهنمای آنها هستند و بی‌نهایت دوست‌شان دارند. انجام این کار لازم و ضروری است زیرا این کار به فرزندان نشان می‌دهد که والدین‌شان قصد رها کردن و دست کشیدن از آنها را ندارند و همچنین خود فرزندان دلیلی برای طلاق و جدایی والدین‌شان نیستند.

گوش دهید: هم پدر و هم مادر باید به‌عنوان والدین از خود عکس‌العمل نشان دهند. والدین باید خواسته‌های فرزندان‌شان را در اولویت خواسته‌ها و نیازهای خودشان قرار دهند و به صورت کاملا فهمیده، معقول و منطقی با آنها برخورد کنند. والدین باید آمادگی شنیدن ترس‌ها، احساسات منفی ناشی از خشم و همچنین نفرت و انزجار فرزندان‌شان را داشته باشند. والدین باید از استفاده ابزاری کردن از فرزندان‌شان و همچنین استفاده از آنها به‌عنوان زبان خودشان و بار سنگین مسئولیت و فشار را بر آنها تحمیل کردن، خودداری و اجتناب کنند. نباید از فرزندان‌شان به‌عنوان جاسوس یا مامور و مخفی برای اطلاع پیدا‌کردن از طرف مقابل‌شان استفاده کنند و از این طریق طرف مقابل را تحت نظر قرار دهند.

نباید از فرزندان‌شان به‌عنوان کسی که برای‌شان پیغام ببرد و بیاورد، استفاده کنند. از طرف دیگر والدین باید به صحبت‌های فرزندان‌شان گوش دهند و آنها را درک کنند. در حقیقت فرزندان علاقه به داشتن ناپدری یا نامادری ندارند و به هیچ‌وجه دل‌شان نمی‌خواهد که والدین‌شان با کس دیگری دوباره ازدواج کنند.

با هم بودن: یک والد باید درک کند و بداند که نباید نزد فرزندانش به سرزنش کردن و انتقاد کردن از والد دیگر بپردازد یا حتی نباید با لحن تحقیرآمیز در مورد او سخن بگوید. انجام این کار باعث می‌شود که فرزندان با پدر یا مادرشان بد شوند و از او ذهنیت بدی در ذهن‌شان به‌وجود آید، در نتیجه رابطه‌شان نیز با او تیره و تار خواهد شد؛ درصورتی که فرزندان به هر‌دوی آنها نیاز دارند و در واقع باید والدین همراه با یکدیگر سرپرستی فرزندشان را بر عهده بگیرند. فرزندان نیاز دارند که والدین‌شان با فعالیت‌های آنها درگیر باشند و از نزدیک از برنامه‌های مدرسه و دوستان‌شان اطلاع داشته باشند.

اهمیت و اعتبار: ارتباط مناسب می‌تواند باعث شود که والدین در بهبود و رشد شخصیتی فرزندشان در همه مسائل با هم شریک و سهیم باشند. این کار سبب می‌شود که فرزندان نیز از اعتماد به نفس بیشتری برخوردار شوند و این اعتماد به‌نفس به آنها احساس امنیت و آرامش می‌دهد و در این صورت است که می‌توانند هم از پدر و هم از مادرشان عشق و محبت دریافت کنند و والدین‌شان نیز همواره پشتیبان آنها باشند. به‌طور خلاصه اهمیت دادن به فرزندان چنین نتایجی دارد:
1 - به فرزندان کمک می‌کند تا از والدین‌شان برای بهبود و توسعه فرصت‌های تحصیلی و آموزشی کمک بگیرند و بیشتر روی این مقوله تمرکز و توجه داشته باشند.

2 - سبب بهبود تمرکز حواس و لذت و خوشی با توجه و عنایت بیشتر به فعالیت‌های اجتماعی و اوقات فراغت می‌شود.
3 - احساس عصبانیت، پرخاشگری و تنهایی را به کمترین مقدار ممکن می‌رساند.
4 - به فرزندان کمک می‌کند تا به صورت منطقی روابط غیر‌فامیلی را بهتر درک کنند و به بلوغ فکری برسند.

به‌طور کلی، ارتباط می‌تواند خانواده از هم پاشیده و جدا از هم را گرد هم آورد و به هم نزدیک سازد. اما لازم است که ارتباط، راحت و بی‌دردسر، همراه با نزاکت و تنظیم شده و منظم باشد. نیاز است که والدین بدانند برقراری ارتباط منظم و مکرر با فرزندان‌شان بعد از طلاق و جدایی بسیار لازم و ضروری است و هر پدر و مادری باید از این موضوع آگاهی داشته باشد اما آنها باید سعی و تلاش‌شان را بکنند تا یخ‌روابطشان شکسته و آب شود تا شاید دوباره زندگی خانوادگی شکل گیرد.

در پایان به والدینی که از یکدیگر جدا شده‌اند و همچنین فرزندان‌شان توصیه می‌کنیم که این موارد را به خاطر بسپارند و از آنها نهایت استفاده را ببرند و مطمئن باشند که این نکات و راهکارهای کلیدی و مهم به‌طور حتم مورد استفاده‌شان قرار خواهد گرفت و نتایج آن را نیز مشاهده خواهند کرد.

Articlenext.com

کد خبر 138009

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز