یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: متن نامه نمایندگان خواستار استیضاح وزیر امور خارجه همراه با اسامی امضا کنندگان طرح، منتشر شد.

در پی انتصاب محمدشریف ملک‌زاده به عنوان معاون مالی و اداری وزارت خارجه، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی  از صبح امروز به دنبال استیضاح علی اکبر صالحی وزیر خارجه بودند.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ تا لحظه انتشار این خبر، تعداد امضاکنندگان این طرح استیضاح به 25 نفر رسیده و این امضاها همچنان در حال افزایش است.

متن تقاضای استیضاح صالحی بدین شرح است:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر لاریجانی
ریاست محترم مجلس شورای اسلامی

به استناد ماده 220 قانون آئین‎نامه داخلی ما امضاکنندگان، متقاضی استیضاح وزیر امور خارجه، جناب آقای دکتر صالحی هستیم.

دلیل استیضاح:
نصب محمد شریف ملک‌زاده کارمند انتقالی از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان معاون اداری و مالی وزارتخانه بدون توجه به سوابق مسأله‌دار وی که مصالح خارجی نظام را به خطر می‌اندازد.

گرچه انتخاب معاون از اختیارات وزیر است، ولی هیچ وزیری حق ندارد فردی را به معاونت نصب کند که اکثریت همکارانش در مدیریت قبلی‌اش بازداشت شده و خود وی نیز با اتهامات متعدد مالی و غیرمالی در شرف بازداشت است. این امر را دادستان محترم تهران به وزیر امور خارجه هشدار داده است، ولی وی اعتنایی نکرده است. با توجه به نقشی که وزارت امور خارجه در تأمین منافع ملی دارد و تمایل و تلاشی که سازمان های جاسوسی برای نفوذ در این وزارتخانه دارند، و نیز جایگاه مهمی معاون اداری و مالی در چیدمان نیروی انسانی در سفارتخانه‌ها دارد، اهمیت موضوع دوچندان می گردد.

اسامی برخی از امضا کنندگان استیضاح عبارتند از:

جهانگیرزاده؛ ارومیه
قاضی‏پور؛ ارومیه
یوسف‎نژاد؛ ساری
توکلی؛ تهران
رسایی؛ تهران
باهنر؛ تهران
کاتوزیان؛ تهران
مطهری؛ تهران
الهیان؛ تهران
مصباحی مقدم؛ تهران
حسینیان‏؛ تهران
کامران؛ اصفهان
فولادگر؛ اصفهان
احمدعلی مقیمی؛ بهشر، نکا، گلوگاه
محمد دهقان؛ طرقبه و چناران
محسنی ثانی؛ سبزوار
سقایی؛ نیریز و استهبان
آشتیانی؛ قم
ادیانی؛ قائم‌شهر
رجایی؛ اراک
دهدشتی؛ آبادان

طرح استیضاح صالحی احتمالاً سه‌شنبه به هیأت‌رئیسه ارائه می‌شود‌

یکی از امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر امور خارجه گفت که این طرح احتمالا روز سه شنبه به هیأت رئیسه مجلس ارائه خواهد شد.

نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بعد از امضای طرح استیضاح علی‌اکبر صالحی وزیر امور‌خارجه به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس گفت:‌ جریان انحرافی می‌خواهد به بدنه وزارت خارجه نفوذ کند و با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی زمینه حضور نمایندگان جریان انحرافی در مجلس نهم را فراهم کند.

وی با بیان اینکه تجدیدنظری در امضای خود برای استیضاح وزیر خارجه نخواهد کرد، تصریح کرد: آقای صالحی باید پاسخ بدهد که چرا فردی را به سمت معاونت اداری و مالی وزارت خارجه منصوب می‌کند که در افکار عمومی اتهاماتی علیه او وارد است.

قاضی پور با بیان اینکه تعداد امضای نمایندگان استیضاح کننده وزیر امور خارجه به عدد 26 رسیده است، تصریح کرد: به دلیل اینکه نمایندگان طراح استیضاح وزیر امور خارجه قصد دارند تعداد استیضاح کنندگان را افزایش دهند، هنوز طرح استیضاح به هیأت رئیسه ارائه نشده است، اما احتمال می‌رود که این طرح روز سه‌شنبه به هیأت رئیسه ارائه شود.

بر اساس این گزارش حجت‌الاسلام حسین سبحانی نیا عضو هیأت رئیسه مجلس نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس گفت که طرحی با عنوان استیضاح وزیر امورخارجه به هیأت رئیسه مجلس نرسیده است.

 

کد خبر 138044
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز