مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

مازیار حسینی * 1) امروزه احداث معابر روسطحی و زیرسطحی در اکثر کلانشهرهای شناخته‌‌شده جهان به‌عنوان یک راهکار اصولی و البته تاثیر‌گذار در گسترش شبکه حمل‌ونقلی اعمال‌شده است و راه‌حلی اساسی برای پیشگیری از معضل قفل‌شدن بزرگراه‌ها و سایر شریان‌های ترافیکی شهر محسوب می‌شود.

در شهر تهران نیز این مسئله با هوشمندی و دوراندیشی، مدنظر مدیریت شهری قرارگرفته است و ساخت تونل و پل به‌عنوان یک الزام و یک ضرورت در مباحث ترافیکی مطرح می‌شود. در همین راستا بعد از تجربه ارزنده‌ای که با ساخت تونل توحید نصیب متولیان امور شهری شد، احداث تونل نیایش در دستور کار قرارگرفت که البته این پروژه به‌خودی خود کمک قابل ‌توجهی به حل مشکلات ترافیکی در مسیر ساخت تونل نمی‌کرد و چـه بسـا وضعیـت تـردد در بـزرگـراه شهید ‌آیت‌الله ‌صدر را نیز مختل می‌ساخت بنابراین پروژه افزایش ظرفیت بزرگراه صدر به‌عنوان مکمل پروژه احداث تونل نیایش طراحی‌شد تا با ساخت نخستین پل تک‌پایه در کشور، عملا بهره‌وری مجموعه تونل و پل به‌میزان حداکثری آن برسد. در واقع کل این ساخت‌و‌سازها و طراحی‌ها را باید در قالب یک پروژه تحت‌عنوان طرح احداث تونل نیـایـش و افزایش ظرفیت بزرگراه صدر نام نهیم که در 22 بهمن سال 1391 به‌عنوان یک هدیه ارزنده تقدیم اهالی پایتخت خواهدشد.

2) درباره تونل نیایش نیز گفتنی‌ها بسیار ‌است. این قسمت از طرح به لحاظ ویژگی‌هایی که دارد، در نوع خود بی‌نظیر است؛ یعنی برای نخستین‌بار شاهد احداث معبری زیرزمینی خواهیم‌ بود که در آن مبحث دوراهی‌ها دیده ‌شده است. طول کلی تونل به‌همراه شیب‌راهه‌های آن و نیز تونل انحرافی کردستان در مجموع10 کیلومتر است و یک فضای پارکینگ زیرزمینـی در‌حاشیه آن در نظر گرفته شده است. به‌ تعبیر دیگر تکمیل این بخش‌از پروژه درعین‌حال به رفع معضل پارکینگ خودروها مخصوصا در محدوده‌ای که بیمارستان شهیدرجایی، پردیس سینمایی ملت و البته بوستان‌ ملت واقع شده ‌است‌، کمک قابل توجهی خواهد ‌کرد. اما در مورد بزرگراه طبقاتی ‌صدر هم ذکر توضیحاتی لازم به‌نظر می‌رسد؛ در این قسمت از پروژه 3 گزینه عبور از زیرزمین به‌صورت تونل، تعریض سطح بزرگراه و همچنین احداث پل بررسی شد که درنهایت استفاده از فضای روسطحی امتیاز بیشتری را به‌خود اختصاص داد.

3) با ساخت بزرگراه طبقاتی صدر که به‌صورت پل تک‌پایه خواهدبود، فقط یک لاین ترافیکی از سطح کم خواهـد ‌شـد و در نقطه مقابل معبری به‌عرض 24 متر و طول 10 کیلومتر (با احتساب رمپ‌ها و مسیرهـای دستـرسی آن) در سطح ایجاد می‌شود. به‌این ‌ترتیب فرصت انتخاب مسیر بهینه برای افرادی که قصد ‌رسیدن به مناطق شرقی پایتخت و سپس خارج‌ شدن از شهر را دارند و نیز برای کسانی که می‌خواهند به مناطـق‌مـرکـزی شهـر دستـرسـی پیـدا کننـد، فراهم خواهد‌شد و معضلات ترافیکی در این محدوده کاهش چشمگیری خواهدیافت.

* معاون فنی و عمرانی شهردار تهران

کد خبر 138101

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز