یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: محمود احمدی نژاد هنگام ارائه لایحه بودجه در تشریح نکات مهم این لایحه گفت: بودجه کل کشور در سال 85 بیش از 191 هزار میلیارد تومان بود که این رقم امسال به 229 هزار میلیارد تومان رسیده است که بخش عمده آن متعلق به شرکت‌های دولتی است.

به گفته وی کل بودجه 6/19 درصد، بودجه شرکت‌ها، بانک‌ها و موسسات انتفاعی 2/22 درصد و بودجه عمومی 6/3 درصد رشد داشته است.
وی رشد درآمدهای مالیاتی در بودجه امسال 4/18 درصد  ، سایر درآمدها  2/22 درصد و مجموع درآمدها را 3/18 درصد اعلام کرد و با اشاره به اینکه مصرف ارز نفتی از 38 میلیارد و 192 میلیون دلار در سال 85 به 29 میلیارد و 555 میلیون دلار در سال 86 کاهش یافته، تصریح کرد: استفاده از حساب ذخیره ارزی  38 درصد و هزینه‌های جاری  نسبت به سال جاری، 6/5 درصد کاهش یافته است.
وی نسبت درآمدهای غیرنفتی به کل بودجه را 7/44 درصد دانست و افزود: همچنین سهم درآمدهای نفتی به کل بودجه عمومی از 3/58 درصد در سال 85 به 9/42 درصد در سال 86 کاهش پیدا کرده است.
احمدی نژاد اظهار داشت: نسبت هزینه‌های جاری و مصرفی به کل بودجه از 7/62 درصد در سال 85 به 1/57 درصد در سال 86 کاهش پیدا کرده است. همینطور سهم هزینه‌های عمرانی از 2/27 درصد در سال 85 به 5/28 درصد در سال 86 افزایش یافته است.
وی گفت: نسبت هزینه‌های عمرانی به هزینه‌های جاری که نسبت مهمی است از 42 درصد در سال 85 به 50 درصد در سال 86 افزایش یافته است و سهم عمرانی استانی که در جهت محرومیت زدایی است 15 درصد افزایش پیدا کرده است.
رئیس جمهور با بیان اینکه کل بودجه عمومی ما امسال 59 هزار و 152 میلیارد تومان است که به 61 هزار و 264 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است، تأکید کرد: تراز عملیاتی بودجه ازمنفی 14 هزار و 988 میلیارد تومان در سال 85 به منفی 8 هزار و 867 میلیارد تومان رسیده است.وی افزایش بودجه عمرانی کشور را از 15 هزار میلیارد سال گذشته به 17 هزار و 500 دانست و با اشاره به اینکه قیمت نفت در بودجه سال آینده 7/33 درصد در نظر گرفته شده، تصریح کرد: ما رقم تبدیل دلار به ریال را در بودجه سال گذشته 895 تومان گذاشتیم که امسال به 890 تومان کاهش داده‌ایم.وی گفت: تسهیلات خوبی برای توسعه سرمایه‌گذاری در داخل کشور در بودجه دیده شده است و ساز و کارهای آن را نیز هماهنگ کردیم. برای استفاده از منابع خارجی ساز و کار تعیین کرده‌ایم.رئیس جمهور تصریح کرد: برای تقویت بانک‌ها پیشنهاد داده‌ایم 3 هزار و 500 میلیارد تومان به سرمایه بانک‌ها افزوده شود چون بانک‌ها امروز نقش کلیدی در اقتصاد ما دارند.
احمدی نژاد اظهار داشت: به اشتغال و ازدواج جوانان در بودجه 86 توجه ویژه‌ای شده است. وی افزایش قیمت مسکن را کاذب خواند و  با بیان اینکه لایحه  جداگانه‌ای در این زمینه تهیه شده  گفت: در قانون بودجه برای حمایت از تولید مسکن راهکارهایی پیش بینی شده که محور اصلی آن حذف قیمت زمین از قیمت تمام شده مسکن است. جهت گیری اصلی دولت از این به بعد حمایت از ساخت مسکن خواهد بود و همینطور حمایت از مسکن ایثارگران و افراد تحت پوشش نهادها و نیروهای حمایتی و گروه‌های کم درآمد. وی از تأمین حقوق کارمندان و بازنشستگان به نسبت عکس دریافتی به عنوان یکی از تحولات بودجه یاد کرد و افزود: من فکر می‌کنم نمایندگان با روحیه‌ای که در جهت حمایت از کارمندان و اقشار مردم دارند حتما این موضوع را تصویب خواهند کرد.
احمدی نژاد متذکر شد: برای حمایت از پژوهش‌های کاربردی ما پیشنهاد داده‌ایم حداقل 1 درصد و حداکثر 4 درصد از هزینه‌های جاری دستگاه‌ها و شرکت‌ها برای پژوهش به  دانشگاه‌ها اختصاص داده شود.وی از کاهش نرخ تسهیلات بانک‌ها، هدفمند کردن یارانه‌ها، کنترل بازار، حمایت کامل از تولید داخلی و صادرات و ارتقاء و حمایت کامل از فرهنگ بومی و فرهنگ اسلامی و ارزش‌های متعالی انقلاب به عنوان مواردی که در دستور کار دولت هستند یاد کرد.
وضعیت اقتصادی کشور
رئیس‌جمهور قبل از ارائه گزارش بودجه 86 ، در سخنانی به ترسیم وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور پرداخت.
آقای احمدی نژاد با اشاره به رشد اقتصادی کشور که در سال 85 از 6 درصد گذشته گفت: دولت برای تحقق چشم‌انداز و برنامه‌ چهارم، برنامه‌های اقتصادی خود را تدوین کرده و از مهم‌ترین جهت‌گیری‌های دولت و مجلس در این زمینه همراه‌کردن عدالت و پیشرفت است.
احمدی‌نژاد توزیع سهام عدالت را اقدامی بزرگ و توزیع ثروت انباشته‌ دولت را در بین اقشار کم‌درآمد و محروم دانست و گفت: تا نیمه اول سال ‌   86  ،  ‌20    میلیون نفر سهام عدالت دریافت می‌کنند و تا پایان سال جاری بین فرهنگیان، پرستاران، بازنشستگان نیز توزیع خواهد شد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: صادرات غیرنفتی در بودجه‌ سال ‌85، ‌5/‌10 میلیارد دلار شده است که برای اولین بار در تاریخ کشور نسبت به آن‌چه در برنامه گنجانده شده افزایش پیدا کرده است. رئیس‌جمهور همچنین با بیان این‌که دولت در راستای ایجاد اشتغال تلاش زیادی کرده گفت: موقعی که دولت را تحویل گرفتیم بیش از ‌3 میلیون بیکار داشتیم. ما تمام توان خود را به کار بردیم و اقدام به ایجاد بنگاه‌های زودبازده اقتصادی کردیم. وی افزود: در صنایع پایه‌ای مثل فولاد، آلومینیوم و در طی یک سال گذشته سرمایه‌گذاری ما 13 میلیارد دلار بوده است.
همچنین تقاضای سرمایه‌گذاری خارجی نیز در این ارتباط روز افزون بوده است و سرمایه گذاری خارجی در بخش‌های غیر نفتی بیش از 8 میلیارد دلار بوده است.
کد خبر 13921

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز