سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

شروین طاهری: بالاخره انتشار لیست فراخوان 29 نفره وینگو بگوویچ به کار او در تیم امید رسمیت بخشید.

سرمربی کروات جمعه پس از معارفه با امیدها در کمپ تیم‌های ملی به دوحه پرواز کرد تا تشریفات اداری فسخ قرارداد با تیم‌های پایه باشگاه القطر را انجام دهد و سپس یکی دو بازی از تورنمنت امیدها در این کشور را از نزدیک تماشا کند. تورنمنتی فوق‌العاده که می‌توانست نقش مهمی در آمادگی امیدها برای بازی‌های مقدماتی المپیک 2008 داشته باشد اما به دلایل نامعلومی از دستور کار فدراسیون فوتبال خارج شد.

به جای شرکت در تورنمنت قطر که امیدهای استرالیا، حریف احتمالی (بخوانید قطعی)، در بازی‌های مقدماتی ماه آینده، و امیدهای کره جنوبی در آن حضور دارند، وینگو به یک اردوی 3 روزه در کمپ تیم‌های ملی بسنده کرده که از جمعه آینده، ششم بهمن برپا می‌شود و در واقع چیزی جز وعده فراخوانشکشنبه 1 بهمن نیست و 29 نفر از متولدین اول ژانویه 1986 به بعد که در فهرست بیستم ژانویه 2007 گنجانیده‌اند باید خود را به بگوویچ و پنجعلی معرفی کنند.

یکی از نزدیکان دبیر موقت فدراسیون عقیده دارد تیم المپیک ایران به این دلیل تورنمنت حساس دوحه را از دست داده که نشستن بگوویچ روی نیمکت آن در قطر در حالی که قرارداد باشگاه القطر هنوز در جیب اوست ممکن بود برای فوتبال ایران مشکلاتی را پدید آورد و از طرف دیگر فدراسیون حاضر نبوده در آستانه آغاز نیم فصل دوم لیگ برتر و لیگ یک برای همراه بردن چند مهره کلیدی با باشگاه‌های‌شان درگیر شود.

از این دعوت‌شدگان 8 نفر در بازی‌های آسیایی دوحه همراه تیم امید ایران بودند که به نظر می‌رسد همین‌ها اسکلت تیم زیر 21 ساله‌های ما را تشکیل خواهند داد: حسین ماهینی، سعید چاه‌جویی، علیرضا حقیقی، احسان خرسندی، مهرداد اولادی، عادل کلاه‌کج، مهرداد پولادی و میلاد نوری که البته تنها نیمی از آن‌ها به طور کامل یا نسبی برای تیم سیموئز بازی کردند.

شاید مهم‌ترین ویژگی این لیست، توجه بیش از اندازه به لیگ برتر باشد. بسیاری از چهره‌های دعوت شده امیدهایی هستند که در ترکیب بزرگسالان باشگاه‌های لیگ برتری به میدان رفته‌اند و تنها یک نفر از لیگ یک و یک نفر از لیگ دو در جمع 29 نفر حضور دارند. پاس، پرسپولیس و فولاد با 4 بازیکن و فجر سپاسی، استقلال اهواز و پیکان با 3 بازیکن بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

یکی از مشکلات آتی پیش روی بگوویچ در بازی‌های خارج از خانه احتمالاً تعدد بازیکنانی خواهد بود که در حال حاضر خدمت سربازی را پشت سر می‌گذارند. مهرداد اولادی در حال حاضر تنها بازیکن مشمولی است که از باشگاهی غیرنظامی دعوت شده ولی در ماه‌های آینده به تعداد این نفرات اضافه خواهد شد.

دروازه
علیرضا حقیقی با گرفتن پنالتی علی دایی چهره شد ولی آمدن مهدی واعظی به پرسپولیس و گل‌باران شدن حقیقی در جریان بازی جوانان ایران و کره شمالی در هندوستان، شانس گلر دوم ماندن در باشگاه پرطرفدار پایتخت را از این سنگربان خوش‌آتیه گرفت، هرچند حقیقی در بازی‌های دوحه تنها ذخیره رودباریان به شمار می‌رفت.
سیدمهدی اسلامی سابقه چند بار ایستادن در چارچوب پاس در لیگ برتر را دارد و گفته می‌شود از هر جهت دروازه‌بان بهتری نسبت به سامان صفا، ذخیره رودباریان در پاس است.

سوشا مکانی پس از افت شدید و بی‌اعتمادی پیروانی به او مدتی از چارچوب فجر سپاسی غیبش زد ولی دوباره رقابت با امین صنایعی سنگربان نخست فجر را آغاز کرده. اما محسن فروزانی ذخیره ساشا ایلیچ است که رکورد گل نخوردن در لیگ یک را از آن خود کرده. او یکی از بازیکنانی است که با نظر مستقیم بگوویچ دعوت شده چراکه فصل قبل چند بازی درون دروازه پگاه گیلان قرار گرفته بود.

دفاع
مهدی چمن‌آرا و فرهاد آل‌خمیس همان دو مدافع 19 ساله‌ای هستند که مایلی‌کهن در ابتدای فصل ادعا کرد از این که میانه دفاع فولاد را به آن‌ها بسپارد هیچ ابایی ندارد و البته به قولش هم عمل کرد. در کنار این‌ها دو مدافع میانی هم از پاس آمده‌اند.

 حنیف عمران‌زاده مدافع شمالی پاس که اخیراً به ترکیب ثابت هم راه یافته و محمد اسماعیل نظری دیگر مدافع میانی که مدارج را از تیم‌های پایه پاس تا بزرگسالان پیموده است. پنجمین گزینه قلب دفاع که شانس کمتری نسبت به سایرین دارد مهدی محمدپور است که از تراکتورسازی تبریز و البته بنا به شناخت بگوویچ دعوت شده است. اما دعوت از تنها 3 دفاع تخصصی کناری گویای آن است که وینگو علاقه چندانی به روش چهار دفاع خطی ندارد و کماکان چیدمان سه‌دفاعی را ترجیح می‌دهد.

حسین ماهینی در سمت راست و سعید چاه‌جویی در چپ دو بازیکن شاخص این فصل فیروز کریمی و استقلال اهواز بوده‌اند که سیموئز هم علاقه زیادی به هردویشان داشت. میلاد میرترابی هم یک چپ‌پای کمیاب در کناره دفاع است که روی نیمکت پاس حضوری مستمر داشته است.

هافبک دفاعی
در این پست تنها دو بازیکن تخصصی دعوت شده‌اند. «ظریف‌کار» کشف پیشگاه هادیان و احمدزاده از ملوان انزلی می‌آید. حامد شیری هم کشف بهمن فروتن در شموشک بود که حالا در فجر سپاسی توپ می‌زند. بد نیست بدانید فروتن، شیری را دو سال پیش در زمین والیبال کشف کرده است.

هافبک نفوذی
در خط هافبک بگوویچ بیشتر از هافبک‌های کلاسیک میانی و کناری به بازوها و گوش‌های کناری و داخلی توجه داشته و این اثبات می‌کند که سیستم مورد علاقه او 2-5-3 یا 3-4-3 یعنی همان روشی است که در فولاد و بعدها در پگاه گیلان استفاده می‌کرد.

 عادل کلاه‌کج برجسته‌ترین چهره خط میانی از فولاد را همه می‌شناسند و در کنار او میلاد نوری همبازی سابق او و بازیساز فعلی پیکان در کنار میلاد میداودی که این فصل در ترکیب استقلال اهواز خوب ظاهر شده دیگر مردان متخصص بازی پشت سر مهاجمین هستند.

مهرداد پولادی گوش راست مهاجم پیکان از  تیم دوحه یادگار مانده و محمد پروین هم پست او در پرسپولیس یادگار علی پروین است. پس از غیبت در رده‌های سنی نوجوانان و جوانان دوباره پیراهن ملی را بر تن می‌کند.

علی حمودی بازیکن 18 ساله استقلال اهواز در سمت راست با پولادی و پروین رقابت می‌کند. محمود یاوری مدیر فنی سابق امیدها خود را کاشف اصلی حمودی معرفی می‌کند. اما در سمت چپ یکی از پدیده‌های دو فصل اخیر لیگ برتر یعنی امید روانخواه دعوت شده است که سابقه دعوت به تیم ملی بزرگسالان را هم دارد.

روانخواه چهار سال پس از معدنچی نماینده مستقیم غلام پیروانی در نقش گوش چپ تیم المپیک خواهد بود. در کنار او یک چهره گمنام به چشم می‌خورد. حسین ساعدی گوش مهاجم سابق امیدهای سایپا بود که این فصل برای خدمت سربازی به فجر سپاه تهران در لیگ 2 منتقل شد و در این فصل 5 گل به نام خود ثبت کرده. ساعدی توانایی بازی در هر دو گوش چپ و راست را دارد.

شهرام گودرزی از برق شیراز هم که در بازی با فولاد پدیده شد و هر دو گل تیم دکتر ذوالفقارنسب را به ثمر رساند توانایی بازی به عنوان گوش یا بازوی چپ را دارد.

حمله
مهرداد اولادی را همه می‌شناسند. بازیکنی که نمایش کم‌فروغ و دور از انتظارش در دوحه همراه با تک‌روی‌ها باعث شده بود تصور کنیم او دیگر به تیم امید دعوت نخواهد شد. احسان خرسندی دیگر مهاجم سرخ مورد نظر بگوویچ است که او هم خصوصیاتی شبیه اولادی دارد. حجت چهارمحالی جوان‌ترین گلزن شش دوره لیگ برتر می‌تواند یکی از پدیده‌های مقدماتی پکن 2008 باشد.

دست آخر حمید کاظمی که از پیکان دعوت شده تنها مهاجمی است که از خصوصیات یک«بازیکن هدف» نظیر قد و بالای بلند و قدرت سرزنی بهره‌مند است.

کد خبر 13954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز