چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۶
۰ نفر

گروه بورس: رئیس شورای رقابت در واکنش به سخنان مدیرعامل بورس که گفته بود نامه‌ای از شورای رقابت درباره ابطال معامله سهام خودروسازان به دست ما نرسیده است، اعلام کرد:

مصوبات شورای رقابت روی سایت قرار می‌گیرد و مسئولان بورس باید برای مشاهده این مصوبات به سایت این شورا مراجعه کنند؛ ضمن اینکه اگر لازم باشد نامه هم ارسال می‌شود.به گزارش همشهری، شاید جایگاه قانونی شورای رقابت که مدتی است برای جلوگیری از ایجاد انحصار ایجاد شده، روی کاغذ مشخص شده باشد اما ضمانت اجرای مصوبات این شورا هنوز مشخص نیست؛ چون با وجود مصوبه این شورا برای ابطال معامله بلوک4.9 درصدی سهام ایران خودرو و همچنین ابطال معامله بلوک سهام سایپا، بورس تهران این مبادله‌ها را قطعی اعلام کرد.

مصوبه شورای بورس صراحتا رای به ابطال این معامله داده بود. براین اساس مشخص نیست آیا مصوبات شورای بورس لازم‌الاجراست یا صرفا به یک ژست سیاسی شبیه است که هیچ ضمانت اجرایی ندارد؛ چراکه مبادله سهام ایران خودرو بدون در نظر گرفتن مصوبه شورای رقابت قطعی اعلام شد. بر همین اساس شورای رقابت چند روز پیش از بررسی جلوگیری از واگذاری هلدینگی سهام در بورس خبر داده بود اما حسن قالیباف اصل پس از این اظهارنظر رسما اعلام کرد: بورس موظف به پذیرش شرکت‌هایی است که طبق دستورالعمل شرایط پذیرش در بورس را دارند و مکلف است براساس قانون، شرکت‌های هلدینگ را در بورس پذیرش کند بنابر این نمی‌تواند به مصوبات شورای رقابت عمل کند.

قالیباف‌اصل همچنین در مورد ابطال مبادله سهام شرکت‌های خودروساز اعلام کرد: شورا هیچ نامه‌ای مبنی بر ابطال مبادله سهام خودروسازان ارسال نکرده است.بر همین اساس روز گذشته جمشید پژویان رئیس شورای رقابت در گفت‌وگو با همشهری در پاسخ به گفته‌های مدیرعامل بورس تهران گفت: مصوبات شورای رقابت به‌صورت رسمی در سایت این شورا درج می‌شود و مسئولان بورس تهران بهتر است این مصوبات را روی سایت مشاهده کنند؛ ضمن اینکه اگر لازم باشد نامه هم به بورس درباره این مصوبات ارسال می‌شود.وی در مورد شرکت‌های خودروساز گفت: ما در مورد مبادله سهام شرکت‌های خودروساز بزرگ کشور، مشخصا ایران‌خودرو و سایپا که انحصار بالایی را در این صنعت ایجاد می‌کنند، مصوباتی داشتیم که به‌صورت عمومی برای جلوگیری از ایجاد انحصار انجام شده است.

بررسی انحصار شرکت‌های هلدینگ

پژویان همچنین در مورد منع واگذاری سهام شرکت‌های هلدینگ که از سوی شورای رقابت مطرح شده است، گفت: هنوز منعی برای واگذاری سهام به‌صورت هلدینگ وجود ندارد اما این موضوع در حال بررسی است و به احتمال قوی در نشست روز یکشنبه شورای رقابت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

شورای رقابت نامه بدهد

مدیرعامل بورس و اوراق بهادار تاکید کرد: از نظر این شرکت، معامله سهام شرکت‌های خودروسازی در بازار سرمایه قطعی است. حسن قالیباف اصل درباره مصوبات شورای رقابت گفت: این شورا باید تصمیمات خود را به بورس اعلام کند و تاکنون نکته‌ای به ما اعلام نشده است. او در گفت‌وگو با مهر در پاسخ به اعلام نظر رئیس شورای رقابت مبنی بر جلوگیری از واگذاری سهام نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها به‌صورت کارتل و هلدینگ، گفت: هر شرکتی که شرایط پذیرش در بورس را داشته باشد، طبق مقررات پذیرش می‌شود؛ در غیراین صورت تخلف کرده‌ایم.

کد خبر 139683

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز