مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۳:۳۱
۰ نفر

درست ساعاتی پس از آن که شهردار تهران در مراسم گشایش چند پروژه زیست محیطی، دستور ارسال طرح احداث خطوط 6 و 7 متروی تهران را به شورای اقتصاد صادر کرد، مدیر عامل شرکت مترو از بی توجهی مطالعات طرح جامع نسبت به نحوه توسعه خطوط متروی تهران انتقاد کرد.

به گزارش گروه شهری روزنامه همشهری، معضل ترافیک همواره یکی از دغدغه های اصلی و در اولویت همه مسئولانی بوده است که طی دوره های مختلف سکاندار مدیریت کلان شهر تهران بوده اند، دغدغه ای که در پی اعمال سلایق متفاوت برای ساماندهی ترافیک گاه به کشمکش های آشکار و پنهان میان متولیان شهر منجر شده است.

از سوی دیگر طرح راهکارهای درازمدت و هزینه بری چون احداث منوریل و اجرای راهکارهای کوتاه مدت و مقطعی چون اجرای طرح تردد نوبتی خودروها اختصاص یک خط عبوری در بزرگراهها برای تسهیل در رفت و آمد اتوبوس ها، احداث دوربرگردان و حذف چراغ های راهنمایی از جمله موارد بحث برانگیزی است که طی ماهها و سالهای اخیر همواره نقد و انتقادات کارشناسان و صاحبنظران مسائل شهری را در پی داشته است.

اما در این میان آنچه همه کارشناسان و مسئولان و برنامه ریزان شهری برآن تاکید کرده اند گسترش شبکه حمل و نقل عمومی برای کاهش معضلات ترافیکی بوده است تا آنجا که دکتر قالیباف شهردار تهران با اشاره به آلودگی هوای تهران و تبعات زیانبار آن تأکید می کند: هم اکنون مسایلی همچون آلودگی هوا در حوزه مربوط به حمل و نقل عمومی و ترافیک از مسایل بسیار مهم و در حال پیگیری از سوی شهرداری تهران است.

این در حالی است که مهندس مهرداد تقی زاده معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران می گوید: خسارات سالانه ناشی از آلودگی هوای تهران حدود چهار میلیارد دلار برآورد شده و در صورت ادامه روند کنونی این رقم در سال 1400 به 10 میلیارد دلار خواهد رسید.

به اعتقاد وی مشکل آلودگی هوا و ترافیک شهر تهران باید به صورت همزمان حل شود.

تقی زاده با تأکید بر تقویت جهشی حمل و نقل، نهایی شدن قرارداد خط 6 و 7 مترو و همچنین ورود هر ماه 200 دستگاه اتوبوس گاز سوز و 450 مینی بوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی را مهمترین برنامه های شهرداری در جهت تقویت جهشی حمل و نقل ذکر می کند.

اما در این میان حمل و نقل ریلی در تسهیل رفت وآمد شهروندان جایگاهی ویژه دارد که بیش از دیگر وسایل حمل و نقل می تواند گره از کار فرو بسته ترافیک تهران بگشاید. با این همه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب در احداث خطوط مترو و گسترش شبکه راه آهن شهری راه درازی در پیش است.

به گزارش فارس ،مهندس محسن هاشمی مدیر عامل شرکت متروی تهران که در دومین کارگاه ارائه نتایج عمومی مطالعات طرح جامع تهران شرکت کرده بود ضمن انتقاد از کم توجهی دست اندرکاران تدوین طرح جامع تهران به جایگاه مترو در بخش مطالعات حمل و نقل ترافیک گفت : سالیان متمادی طول کشید تا مسئولین به این نتیجه برسند که مترو یکی از اولویت های مهم در بخش حمل و نقل عمومی برای تهران است.

وی با اشاره به احداث 200 ایستگاه مترو برای تهران افزود: از سال 77 تاکنون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تا به امروز برای احداث خطوط مترو 3.5 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده و نهایت میزان اعتباری که برای اجرای پروژه های مترو از سوی این سازمان اختصاص خواهد یافت 10 هزار میلیارد تومان است. بنابر این با احتساب این موضوع مابقی هزینه های احداث شبکه مترو باید توسط شهرداری تهران تامین شود.

مدیر عامل شرکت مترو تصریح کرد: هر خط مترو که به طور متوسط 25 کیلومتر است معادل یک اتوبان 15 باندی است که احداث چنین اتوبانی به بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد در صورتی که هزینه احداث یک خط مترو بسیار کمتر از این رقم است.

وی با بیان این که احداث خط مترو دارای مصوبه شورای شهر تهران و شورای عالی ترافیک کشور است گفت: متأسفانه در طرح جامع، جایگاه مترو فقط با 5 خط مورد توجه قرار گرفته و مابقی خطوط مترو در قالب قطار سبک شهری دیده شده است.

وی با اشاره به این که در هر منطقه تهران 5 تا 6 ایستگاه احداث خواهد شد، خاطرنشان کرد: در طرح جامع باید جایگاه ویژه ای برای ساخت مجتمع های ایستگاهی به منظور ارایه خدمات اقتصادی و اجتماعی در نظر گرفته شود تا نه تنها بخشی از سفرهای درون شهری کاسته شود بلکه منبع درآمدی برای تأمین هزینه های احداث سایر خطوط مترو باشد.

اما مهندس مجید غمامی مسئول هماهنگی مطالعات طرح جامع تهران در این باره به همشهری گفت: در مطالعات طرح جامع به تفصیل به موضوع مترو پرداخته شده ضمن آن که مسئولین طرح جامع در این زمینه با کارشناسان شرکت مترو و مشاوران این شرکت جلسات متعددی داشته اند.

به گفته وی طرح قطار شهری که در حد یک پیشنهاد است به عنوان مکملی برای شبکه راه آهن ریلی تهران خواهد بود و تضعیف کننده مترو نیست. غمامی افزود: در طرح جامع توجه ویژه ای به ایستگاه های مترو شده و هیچ نگرانی از بابت نحوه استفاده از این ایستگاه ها و استفاده از اراضی آن وجود ندارد.

وی با اشاره به این که تمرکز کاربری های اداری و تجاری در محل ایستگاههای مترو به نفع شهروندان است و کاهش رفت و آمدهای شهروندان را در پی دارد گفت: ضروری است از پتانسیل ظرفیت هایی که مترو برای رفت و آمد ایجاد می کند استفاده بیشتری شود که این نکته به دقت در طرح جامع پیش بینی شده است.
چرا که ایستگاه های اصلی مترو در توزیع فعالیت های شهری از اهمیت خاصی برخوردارند و در همه کشورها ایستگاه های مترو به گونه ای طراحی شده که مردم می توانند در این مکانها بسیاری از نیازهای خودشان را تأمین کنند.

وی تأمین منابع و اختصاص به موقع بودجه و مدیریت کارآمد را مهم ترین عوامل در رسیدن به نقطه مطلوب در گسترش شبکه حمل و نقل ریلی شهری دانست و گفت: مطالعات نشان می دهد اگر خطوط مترو طبق برنامه انجام شود و به سهم مورد انتظار در حمل و نقل برسد از طریق تأثیر روی حمل و نقل عمومی نقش مهمی در کاهش ترافیک و تسهیل در رفت و آمد شهروندان ایفا خواهد کرد.

کد خبر 141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز