گروه اقتصادی: در نشست مشترک چندی پیش وزیران بازرگانی و جهاد کشاورزی اخذ برخی مجوزهای قبل از ورود محصولات کشاورزی برای تنظیم بازار لغو و شرایط قرنطینه این محصولات تسهیل شد.

با عیسی کلانتری دبیر کل خانه کشاورز پیرامون این توافق و میزان توفیق دولت در سیاست‌های تنظیم بازار محصولات کشاورزی گفت ‌و‌گو کرده‌ایم.

***


  • آیا تغییر موانع تعرفه‌ای و کاهش مدت زمان قرنطینه برای واردات محصولات کشاورزی تاثیری در تنظیم بازار این محصولات خواهد داشت؟

از آنجا که امکان کنترل نحوه واردات محصولات کشاورزی توسط دولت وجود ندارد و اکنون بیشتر این محصولات از برخی کشورهای همجوار خاص صورت می‌گیرد معتقدم اعمال این روش‌ها و حذف برخی موانع غیر تعرفه‌ای مانند کاهش مدت زمان قرنطینه محصولات وارداتی کشاورزی تاثیر چندانی در کاهش قیمت یا تنظیم بازار این محصولات نخواهد داشت.

بهتر آن است که به جای اعمال این سیاستها که در نهایت به زیان تولید کنندگان و مصرف کنندگان این محصولات است محصولات کشاورزی از کشورهایی مانند کشورهای اروپایی که از آفات کمتری برخوردار هستند، وارد شود. این گونه تصمیمات و کاهش مدت زمان مورد نیاز برای قرنطینه این محصولات در واقع امکان ورود بیماری‌ها و آفات نباتی به کشور را افزایش می‌دهد.


  • سیاست‌های تنظیم بازار تا چه حد قادر به جلوگیری از نوسانات قیمت و عرضه محصولات کشاورزی بوده است ؟

این سیاست‌ها تنها تاثیر منفی در قیمت و عرضه محصولات کشاورزی داشته است چرا که تا چند سال پیش که تنظیم بازار این محصولات توسط دولت صورت نمی‌گرفت هیچ گاه قیمت سیب درختی مرغوب در بالاترین قیمت به 600 تا 700 تومان می‌رسید اما در سالهای اخیر وبا اعمال این سیاست‌ها تا کنون قیمت این محصول از 1000 تومان کمتر نبوده است و در حالی که قبلا این محصولات در طول چند روز با نوسان قیمت و عرضه روبرو بود اکنون در بیشتر طول سال قیمت‌ها بسیار بالا است و این محصولات در سایه سیاست‌های تنظیم بازار به قیمت‌های بسیار بالا عرضه می‌شود.

  • تاثیر واردات محصولات کشاورزی در تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت این محصولات چگونه بوده است ؟

باید گفت در واقع افزایش واردات این محصولات تنها باعث افزایش قیمت‌ها شده است چراکه تا پیش از واردات نارنگی خارجی به بازار قیمت این محصول 200 و حد اکثر 300 تومان بود این در حالی است که در سال جاری قیمت این محصول در بازارهای داخلی کمتر از 500 تا600 تومان نبوده چراکه نارنگی وارداتی هیچ گاه به قیمتی کمتر از 600 تومان عرضه نشده و این امر در افزایش قیمت نارنگی تولید داخل نیز موثر بوده است.

همچنین عرضه گوجه فرنگی حتی به قیمت 1200 تومان در شرایط کنونی نیز نشانگر ناکار‌آمدی این سیاست‌ها در تنظیم بازار محصولات کشاورزی بوده است که این نابسامانی‌ها خصوصا در روزهای پایانی سال و شب عید بیشتر می‌شود.

کد خبر 14194

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز