گروه اجتماعی: رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت سازمان تأمین اجتماعی گفت: ماده 191 قانون کار و آیین‌نامه مربوطه کارگاه‌های کوچک کمتر از 10 نفر کارگر را مشمول قانون کار می‌داند، بنابراین کارگاه‌های مذکور مشمول قانون بیمه بیکاری نیز هستند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان تأمین اجتماعی، احمد پایور با اعلام مطلب فوق افزود: کارگاه‌های کوچک، کمتر از 10 نفر کارگر برای مدت 3 سال صرفاً از برخی مواد قانون کار معاف شدند که این مدت بار دیگر تمدید شده‌است.


رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت با اشاره به عدم ارائه گزارش بازرسی توسط وزارت کار گفت: براساس ماده 12 آیین‌نامه چگونگی بازرسی کار، بازرسان موظفند رونوشت گزارش حوادث کار را به مراجع درخواست‌کننده انتظامی و قضایی ارسال کنند.

 
وی در ادامه در مورد نحوه رسیدگی به شکایات و اختلافات گفت: در بررسی اختلافات و شکایات در قانون کار سه مرجع تعریف شده‌اند که شامل شورای اسلامی انجمن‌های صنفی، هیأت تشخیص و هیأت حل اختلاف می‌باشند.

 شورای اسلامی انجمن‌های صنفی در حقیقت واسطه‌ای برای صلح دادن دو طرف هستند و اجازه صدور حکم اخراج را ندارند اما هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف براساس قانون، مجوز صدور حکم اخراج را دارا می‌‌باشند.


اعضای این هیأت یک نفر نماینده وزارت کار، یک نفر نماینده کارگران به انتخاب کانون شورای اسلامی کار و یک نفر نماینده مدیران صنایع با انتخاب انجمن صنفی کارفرمایان استان می‌باشد.


وی تصریح کرد: کارگری که براساس رأی هیأت تشخیص اخراج می‌شود،  حق اعتراض دارد و می‌تواند به هیأت حل اختلاف اقامه دعوا کند و رأی این هیأت پس از 15 روز از تاریخ ابلاغ قطعی و لازم‌‌الاجراست و رأی هیأت تشخیصی بعد از 15 روز قابل اعتراض است.

 این اعتراض به هیأت حل اختلاف ارجاع می‌شود و براساس ماده 159 قانون کار اعضای هیأت حل اختلاف که 9 نفر هستند در مراجع حل اختلاف از طرفین به صورت کتبی دعوت می‌شود اما عدم حضور این اعضا مانع رسیدگی نمی‌شود مگر آن که توضیحات هر یک از اعضا در صدور رأی موثر باشد و هیأت حضور یکی از طرفین را لازم بدانند در این صورت، جلسه یک بار دیگر تمدید می‌شود.

کد خبر 14197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز