همشهری آنلاین سیستم GPS یا مکان یاب جهانی ماهواره ای به منظور کنترل ترافیک در محور تهران - شیراز راه اندازی شد.

سرهنگ «علیرضا اسماعیلی» فرمانده پلیس راه نیروی انتظامی در مراسم آغاز به کار سیستم« GPS » در محور تهران - شیراز گفت: کنترل ترافیک امروز به شیوه دستی و سنتی با حجم زیاد خودرو کار بسیار سخت است.
وی با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی در کنترل ترافیک امر اجتناب ناپدیر است،افزود: خوشبختانه یکی از سیاست های نیروی انتظامی و وزارت راه و ترابری استفاده از امکانات« ITS » است که گام اول آن مراقبت‌های الکترونیکی می باشد.
سرهنگ اسماعیلی به راه اندازی سیستم « GPS»  یا مکان یاب جهانی (ماهواره ای ) در محور تهران-شیراز اشاره کرد و گفت: این سیستم قادر است سرعت و مکان هایی را که راننده بی جهت و بی موقع توقف می کند را ردیابی و کنترل کند.
فرمانده پلیس راه ناجا ، تصریح کرد: تلاش
می کنیم با این کار یک حالت خودکنترلی در رانندگان ایجاد کنیم تا آنها احساس کنند همه جا در حال کنترل هستند.
وی با بیان اینکه در طول شبانه روز بیش از دوهزار دستگاه اتوبوس در محور تهران -شیراز تردد
می کنند، خاطرنشان کرد: به تمام رانندگانی که دراین محور تردد می کنند 15 روز فرصت داده شده تا نسبت به نصب سیستم جی پی اس (GPS ) روی اتوبوس های خود اقدام کنند در غیر این صورت پس از اتمام مهلت داده شده پلیس از تردد آنها در این محور جلوگیری خواهد کرد.
سرهنگ اسماعیلی اظهار امیدواری کرد: تا پایان سال جاری این سیستم در محور تهران- مشهد نیز راه اندازی شود.
فرمانده پلیس راه نیروی انتظامی همچنین گفت: سیستم جی پی اس (GPS ) در سال 86 بطور نوبه ای در تمام محورهای اصلی کشور راه اندازی خواهد شد.
سرهنگ اسماعیلی اضافه کرد: با رانندگانی که دارای تخلفات حادثه ساز زیادی باشند برخورد قانونی و از رانندگانی که تخلف نداشته باشند، تقدیر خواهد شد. 
گفتنی است، GPS  یا سیستم مکان یاب جهانی،یک سیستم ناوگانی ماهواره است که از شبکه ای با 24 ماهواره ساخته شده و بوسیله سازمان دفاع آمریکا در مدار قرار گرفت.
در ابتدا GPS  برای مصارف نظامی به کار گرفته می شد.اما در سال 1980 دولت آمریکا این سیستم را برای استفاده شخصی در نظر گرفت.
GPS در هر شرایط  آب و هوایی و در هر جای  دنیا، در 24 ساعت شبانه روز قابل دسترسی است و هیچ حق اشتراک یا هزینه ای برای استفاده از GPS وجود ندارد.
کد خبر 14278

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز