گروه اقتصادی: معاون ارزی بانک مرکزی در نخستین کنفرانس خبری‌اش با خبرنگاران با اشاره به ریشه‌های التهاب ارزی در 10 ماه گذشته از 3 تصمیم مهم برای سامان‌دادن به بازار ارز و تامین نیازهای واقعی ارز کشور خبر داد.

به گزارش همشهری، سید کمال سیدعلی افزود: افزون بر تصمیم اخیر مبنی بر آزادسازی حواله‌های ارزی تا سقف 500 هزار دلار برای واردات کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای، خطوط ری فاینانس را دوباره احیا خواهیم کرد. سید علی از پاسخ‌دهی به تقاضاهای وارد‌کنندگان اعم از برات، حواله، اعتبار اسنادی و ارزهای خدماتی در داخل کشور خبر داد و گفت: این بخشنامه هفته گذشته به بانک‌ها ابلاغ شده است و براساس آن انجام حواله برای فروشندگان خارجی تا 500 هزار دلار آزاد است. وی افزود: طبق این بخشنامه تمامی نیازهای وارد‌کنندگان به مبلغ 500 هزار دلار در هر بخش برات، حواله و... پاسخ داده خواهد شد.

سید علی در تشریح راه‌اندازی دوباره خطوط ری‌فاینانس در بانک مرکزی و افزایش سقف منابع آن اظهار داشت: بر این اساس خریدار با پیش پرداخت 10 الی 20درصد مبلغ، بقیه وجوه خود را طی یکسال به بانک بازپرداخت می‌کند اما فروشنده از منابعی که درنظر گرفته شده به‌صورت نقدی پول خود را دریافت می‌کند.این مقام مسئول در بانک مرکزی تاکید کرد:خطوط ری فاینانس برای تامین قطعات، مواداولیه خواهد بود و به‌دلیل احتمال افزایش تقاضای استفاده از خطوط ری‌فاینانس در سطح وسیع با نرخ مرجع پیشنهاد کرده‌ایم تا مبلغ 5-4 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی هم در اختیار بانک مرکزی گذاشته شود. وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما که آیا برداشت از صندوق توسعه ملی برای خطوط ری‌فاینانس مغایر با قانون برنامه پنجم و اساسنامه صندوق نخواهد بود؟ اظهار کرد: اگر هیأت امنای صندوق توسعه ملی تقاضای بانک مرکزی را قانونی دانست ما دنبال آن را خواهیم گرفت؛ چرا که این تقاضا در قالب سرمایه در گردش صورت گرفته است.

به گزارش همشهری، سید علی تصمیم سوم بانک مرکزی برای پوشش نیازهای واقعی ارز را تامین 36نیاز ارزی مانند ارز مسافرتی، پزشکی، دانشجویی و زوار در بانک‌های مستقر در گیت‌های فرودگاهی کشور اعلام و تصریح کرد:بانک مرکزی مصمم است تمام نیازهای واقعی ارز را تامین کند و محدودیتی هم ندارد. معاون ارزی بانک مرکزی که بسیاری از پرسش‌های شفاف خبرنگاران را به‌صورت کلی پاسخ می‌داد، تاکید کرد: طی 3-2 روز اخیر برنامه‌ریزی کرده‌ایم که برخی از بانک‌ها از جمله بانک ملت، ملی، صادرات و سامان از طریق صرافی‌های خود بعد از گیت گذرنامه در فرودگاه‌ها نیازهای ارزی مسافران را تامین کنند و از سوی دیگر صرافی‌های بانک‌های صادرات، ملی، سامان و سپه نیز قبل از گیت خدمات ارزی به مسافران ارائه می‌کنند. وی در پاسخ به سؤالی درباره علت التهاب ارزی در مهرماه سال گذشته تا‌کنون با اشاره به دشواری‌های ناشی از انتقال ارز به‌دلیل تحریم اظهار کرد: افزون بر ریشه‌های سیاسی ناشی از تنگنای ارزی تحریم‌ها، انگیزه‌های اقتصادی و سوداگرانه هم بر شدت نیاز به ارز در کشور افزود.

تحریم بانک مرکزی، ماجرای باند ارزی و بدهی هند به ایران

معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی درباره احتمال تحریم بانک مرکزی گفت: بانک‌های مرکزی از نظر قوانین و مقررات بین‌المللی، از تحریم مصون هستند و نمی‌توانند مورد تحریم قرار گیرند، البته از آنجا که غربی‌ها اقدامات بسیاری خارج از قطعنامه علیه کشورمان صورت داده اند؛ بنابراین تمهیدات بسیاری را برای مقابله با این امر اندیشیده‌ایم؛ هرچند تصور نمی‌کنم که چنین اتفاقی رخ دهد. سید علی در پاسخ به پرسشی درباره بدهی نفتی هند به ایران گفت: دو پنجم از بدهی نفتی هند به ایران پرداخت شده است. او در پاسخ به سؤالی درباره نقش باند ارزی در اختلال بازار ارز هم افزود: هیچ‌یک از افراد دستگیرشده این باند کارمند بانک مرکزی نبودند و در عین حال این صراف که نسبت به این کار اقدام می‌کرد در داخل کشور اقامت نداشت. معاون ارزی بانک مرکزی در حالی ارتباط بین باند ارزی با مسائل ارزی را رد کرد که پیش‌تر رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به شناسایی یک باند فساد ارزی در خارج از کشور گفته بود: مدیریت برخورد با این جریان باعث بازگشت آرامش به بازار ارزی کشور شده بود.

کد خبر 142997
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز