این در حالی است که مدیران شهری بارها بر لزوم برخورد قاطع با موتورهای آلاینده تاکید کردهاند.در همین ارتباط یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان اینکه هر موتورسیکلت نو حدود 4 تا 5 برابر یک خودروی نو آلایندگی تولید میکند، گفت: باید بهطور جدی، برای ساماندهی موتورسیکلتها و ضابطهمند کردن تردد این وسایل نقلیه در شهر اقداماتی صورت گیرد چون با توجه به محدودیتهایی که برای تردد خودروها اعمال شده، روز به روز شاهد افزایش تعداد موتورسیکلتها در شهر هستیم که این مسئله خود تهدیدی جدی برای شهر و آلودگی هوا محسوب میشود.
وی با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون حتی یک روز هوای پاک نداشتهایم، تاکید کرد: در قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و قانون دوم، سوم، چهارم و پنجم توسعه، دولت مکلف به اقدامات گستردهای برای رفع آلودگی هوا شده بود اما اکنون ما با انبوهی از قوانین اجرا نشده و وضعیت بد آلودگی هوا مواجهیم که روز به روز هم بدتر میشود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در حالی این مسائل را مطرح کرد که پیش از این نیز معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران عنوان کرده بود در تهران2.5 میلیون دستگاه موتورسیکلت وجود دارد که این تعداد موتورسیکلت عامل 50 درصد آلودگیهای صوتی پایتخت نیز هستند. سید جعفر تشکریهاشمی با بیان این مطلب اظهار کرد: درحالیکه ما برای کاهش ترافیک و آلودگیهای زیستمحیطی در محدوده مرکزی شهر، محدودیتهایی را برای تردد خودروها اعمال کردهایم اما موتورسیکلتها که سهم قابل توجهی در تولید آلودگی صوتی و آلودگی هوا، سنگین شدن ترافیک، بروز تصادفات و کاهش ایمنی معابر دارند بدون هیچ قاعده و قانونی به راحتی در این محدوده تردد میکنند. وی ادامه داد: حتی ابتداییترین قوانین مانند معاینه فنی نیز در مورد موتورسیکلتها، مورد توجه قرار نمیگیرد.
اما این تمام ماجرا نیست؛ چه آنکه مدیر ستاد معاینه فنی خودروهای تهران بارها اعلام کرده است که خطوط ویژه معاینه فنی موتورسیکلتها در مراکز این ستاد آماده ارائه خدمات هستند اما تعداد مراجعان در مقایسه با آمار موتورسیکلتهای تهران بسیار کم است. صدرالدین علیپور با بیان اینکه تمام مراکز معاینه فنی در پایتخت به خط معاینه فنی موتورسیکلتها مجهز هستند، اظهار داشت: مجموعا 10 خط برای معاینه فنی موتورسیکلتها در مراکز معاینه فنی وجود دارد که در حالت عادی روزانه قادر به معاینه فنی 3 هزار دستگاه موتورسیکلت هستند اما عملا موتورسیکلتها خود را موظف نمیدانند که به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند.
مطالب مطرح شده در ارتباط با معاینه فنی خودروها بر لزوم برخورد جدی ماموران راهنمایی و رانندگی با این موضوع تاکید دارد اما این امر مورد توجه قرار نگرفته است. البته فروردین ماه امسال بود که سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: یکی از برنامههایی که در سالجاری پلیس راهور تهران بزرگ آن را پیگیری خواهد کرد کنترل معاینه فنی موتورسیکلتهاست. این در حالی است که در طرح جدید راهور نیروی انتظامی که در آستانه سال تحصیلی جدید اجرا خواهد شد برای برخورد با موتورسواران متخلف تاکیدی بر لزوم داشتن برچسب معاینه فنی از سوی موتورسیکلتها نشده است.