یکشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

در نیمه اول سال 3 ابلاغیه از سوی علی دارابی، معاون سیما صادر شد که هر کدام حامل یک خط قرمز جدید در تلویزیون بود؛ قوانینی که روزبه‌روز، کار را برای هنرمندان دشوارتر کرد.

 زمانی که نمایندگان مجلس و مسئولان قضایی و انتظامی، رسانه‌ها را مسئول به‌وجودآمدن احساس ناامنی در جامعه معرفی کردند تلویزیون هم قانون‌های جدیدی ابلاغ کرد تا در آرامش جامعه نقشی ایفا کرده باشد.

26اردیبهشت ماه، «پایان تلخ» ممنوع

اولین قانون در 26اردیبهشت‌ماه سال 1390 از سوی معاون سیما صادر شد. در این بخشنامه اعلام شد که برای اعتلای مفاهیم و ارزش‌های اسلامی، انقلابی و انسانی در صداوسیما، نمایش تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی و ساخت سریال‌های تلخ ممنوع می‌شود.

26 مردادماه، «خشونت» ممنوع

از ابلاغیه اول هنوز 3ماه نگذشته بود که از سوی معاون سیما بخشنامه جدیدی ابلاغ شد. در این ابلاغیه آمده بود که در آثار ایرانی و خارجی، پخش نمای نزدیک از خشونت‌های شدید به‌ویژه قتل و شکنجه، ضرب‌وشتم، قطع عمدی اعضای بدن موجود زنده یا مرده، مثله‌کردن، آدمکشی، خودکشی، ترویج خشونت و لحظات جان‌دادن قربانیان ممنوع است.همچنین در این بخشنامه تأکید شد که نشان‌دادن هرگونه خشونت که به‌نحوی باعث جذابیت و ازمیان‌رفتن قبح این مسئله شود، ممنوع است. معاون سیما از مدیران خواست آثار پخش‌شده، ترویج‌دهنده روابط انسانی باشد و این مسئله در تولیدات داخلی و پخش فیلم‌ها باید رعایت شود تا آثار پخش‌شده برای بینندگان آرامش‌بخش باشد.

در بخشی دیگر از این ابلاغیه آمده بود که نشان‌دادن دعواهای خانوادگی نیز ممنوع است مگر آنکه به مصلحت باشد و به انتقال یک پیام ارزشی کمک کند.

همچنین پخش صحنه‌های مربوط به لحظه‌های استفاده از سلاح سرد یا صحنه اصابت گلوله به بدن و زخمی‌شدن قسمتی از بدن یا شکسته‌شدن استخوان ممنوع شد و در این ابلاغیه ممنوعیت پخش صدای این موارد نیز ذکر شد.

21 شهریورماه، «مثلث عشقی» ممنوع

آخرین بخشنامه‌ معاون سیما شامل خط قرمزهای متعدد و متفاوتی می‌شد. طبق این بخشنامه که به مدیران شبکه‌ها و مراکز استان‌ها، گروه‌های برنامه‌ساز و مدیران تأمین برنامه ابلاغ شده است، طرح ترکیب‌های عشقی هوس‌آلود ومثلث‌های عشقی مگر به‌منظور بیان تقبیح آن و در حداقل ممکن، ممنوع است.

طبق بخشنامه جدید معاون سیما، نمایش طرح و تصویر مردان نیمه‌برهنه در تولیدات داخلی وخارجی در سیمای جمهوری اسلامی ایران ممنوع اعلام شد.

همچنین باید از اختلاط بی‌مورد زن و مرد در تولیدات تلویزیونی در صحنه‌هایی نظیر عروسی، میهمانی خانوادگی، فضاهای کاری و همچنین جشن‌ها اکیدا خودداری شود. پخش برنامه‌هایی که مروج عادی‌سازی روابط محرم و نامحرم و شکستن حریم‌های شرعی میان آنها می‌شود نیز ممنوع است.

کد خبر 145898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز