چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۰
۰ نفر

گروه بورس: مسئولان سازمان خصوصی‌سازی در آستانه عرضه سهام شرکت مس، تأکید کردند قیمت این سهام بر پایه عرضه و تقاضای بازار، تعیین می‌شود.

قرار است 5 درصد سهام شرکت مس روز یکشنبه، 15 بهمن ماه، در تالارهای بورس تهران عرضه شود.

اسماعیل غلامی، معاون سازمان خصوصی سازی در این باره به ایسنا گفت: بعد از جلسه‌ای که در روز شنبه (14 بهمن‌ماه) تشکیل می‌شود، روز یک‌شنبه نماد «فملی» سهام شرکت ملی مس که جزو اولین شرکت‌های مشمول صدر اصل 44 قانون اساسی برای واگذاری است در بورس باز می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قوانین خصوصی‌سازی و بورس اوراق بهادار، قیمت اولیه سهام ملی مس از طریق مکانیزم عرضه و تقاضا مشخص خواهد شد.

غلامی ادامه داد: روال این مکانیزم به این صورت است که خریداران درخواست‌های خود را با مبالغ مورد نظر ارائه می‌دهند و سپس از بالاترین قیمت، عرضه سهام آغاز می‌شود.

معاون امور سهام سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به عرضه سهام فولاد مبارکه پس از عرضه سهام مس در بورس اشاره کرد و افزود: یکسری کسری اطلاعات وجود دارد که پس از تکمیل آن مشکلی نبوده و این سهم وارد بورس خواهد شد.

غلامی‌ با اشاره به این که جلسه عرضه سهام  ایرالکو به‌زودی برگزار می‌شود، گفت: احتمالا بر روی قیمت سهام این شرکت نیز بررسی صورت خواهد گرفت؛ ایرالکو جزو شرکت‌های صدر اصل 44 قانون اساسی است که امیدواریم تا پیش از پایان سال آن را در بورس عرضه کنیم. 

وی درباره وضعیت معامله عمده هپکو گفت: بعد از ابطال معامله هپکو، آگهی عرضه 7/60 درصد از سهام این شرکت منتشر شده که ظرف چند روز آینده سهام این شرکت برای دومین مرتبه در بورس عرضه خواهد شد. 

معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی درباره سهام شرکت هپکو و این که با قیمت 350 تومان آگهی شده است، گفت: پس از انتشار آگهی این سهام دوباره در بورس عرضه خواهد شد  تا خریدار آن مشخص شود.

آخرین اطلاعات شرکت مس

از طرف دیگر در آستانه عرضه سهام شرکت ملی صنایع مس ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار آخرین گزارش‌های مالی این شرکت را منتشر کرد.

این شرکت همچنین با صدور اطلاعیه‌ای در دی ماه آخرین وضعیت خود را در خصوص افزایش سرمایه و تعدیل پیش‌بینی درآمد به اطلاع سازمان بورس رسانده بود.

براساس آخرین اطلاعیه شرکت مس سرمایه این شرکت در سال جاری از 370 میلیارد تومان به 578 میلیارد تومان افزایش یافته و به این ترتیب این شرکت در حال حاضر بزرگترین شرکت بورس به لحاظ میزان سرمایه محسوب می‌شود.

این شرکت در گزارش خود پیش‌بینی درآمد هر سهم خود را برای سال جاری 922 ریال اعلام کرده است.

موضوع فعالیت شرکت

موضوع فعالیت شرکت مس اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از معادن مس ایران، تولید محصولات پرعیار شده سنگ مس و فلز مس، توزیع و فروش محصولات پرعیار شده مس اعم از داخلی و خارجی، مشارکت و جلب مشارکت در طرح‌های سرمایه‌گذاری مربوط به صنایع مس است.

بهره‌برداری از کارخانه‌های شرکت مس از سال 62 آغاز شده و در حال  حاضر ظرفیت اسمی معادن این شرکت معادل 8/26 میلیون تن سنگ سولفیدی مس در سال ارزیابی می‌شود.

همچنین ظرفیت ذوب و ریخته‌گری آن 225 هزار تن و ظرفیت واحد تغلیظ نیز 690 هزار تن کنسانتره مس و مولیبدن در سال برآورد شده است.

در حال حاضر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با دارا بودن 100 درصد سهام این شرکت مالک اصلی شرکت ملی صنایع مس ایران تلقی می‌شود.

پروژه‌های شرکت

در حال حاضر شرکت ملی مس پروژه‌های مختلفی را در دست انجام دارد که برخی از این پروژه‌ها عبارتند از: طرح مس سونگون، طرح مس میدوک، طرح توسعه مولیبدن، طرح کارخانه ذوب مس خاتون آباد، پروژه  طرح توسعه سد رسوب‌گیر، پروژه بیولیچینگ و طرح توسعه معدن این شرکت.

براساس آخرین گزارش شرکت مس به بورس طرح سونگون اهر (فازیک) با سرمایه‌گذاری به مبلغ 5 هزار و 53 میلیارد ریال در آبان ماه امسال تکمیل شده و تا انتهای سال به بهره‌برداری می‌رسد.

همچنین شرکت، پروژه‌ کارخانه اسید سولفوریک سرچشمه کرمان با برآورد سرمایه‌گذاری 520 میلیارد ریال را در دست اجرا دارد و این طرح در سال 86 به بهره‌برداری می‌رسد.

سرمایه‌گذاری‌ها

شرکت ملی‌ صنایع مس ایران در حال حاضر در حدود 5 درصد از سهام شرکت ملی سرب و روی ایران و 33 درصد از سهام شرکت‌ سهامی میناکان را در اختیار دارد.

همچنین سایر دارایی‌های شرکت در نزد حساب ارزی بانک مرکزی و سپرده‌های بلند مدت بانکی این شرکت تا پایان سال گذشته معادل 43 میلیارد و 130 میلیون ریال برآورد شده است.

کد خبر 14648

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز