شنبه ۲ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

گروه سیاسی: نمایندگان مجلس هفته گذشته در بررسی طرح نظارت بر رفتار نمایندگان با پیشنهاد برخی نمایندگان برای حذف تخلف مالی و اخلاقی نمایندگان از موارد رسیدگی هیأت نظارت و نیز حذف رسیدگی هیأت نظارت به اعمال خلاف امنیت نمایندگان، مخالفت و تأکید کردند که هیأت هفت نفره نظارت مجلس بر رفتار نمایندگان به گزارش‌های واصله درباره هر یک از نمایندگان به‌صورت محرمانه رسیدگی کند.

درباره روند بررسی این طرح و سرنوشت آن، با موسی قربانی، سخنگوی کمیسیون مشترک بررسی طرح نظارت بر رفتار نمایندگان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • با توجه به شکسته شدن طلسم بررسی طرح نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس و تصویب‌شدن 2 ماده از آن، ارزیابی‌تان از روند بررسی این طرح چیست و فکر می‌کنید بررسی کامل این طرح در آینده چه تأثیراتی بر رفتار نمایندگان داشته باشد؟

اگرچه کار کارشناسی فراوانی روی طرح نظارت بر رفتار نمایندگان در کمیسیون ویژه رسیدگی‌کننده به آن انجام شد ولی نمایندگان پیشنهادهای زیادی در صحن علنی برای آن ارائه دادند. با وجود این من همکاری مجلس درخصوص این طرح را خوب ارزیابی می‌کنم. طرح کمیسیون یک مصوبه منسجمی است که نه تندروی دارد و نه کندروی. مجلس نیز تاکنون به مصوبه کمیسیون رأی داده است؛ یعنی هیچ پیشنهادی غیراز مصوبات کمیسیون تا به حال رأی نیاورده است. مجلس و نمایندگان تاکنون نسبت به این طرح نگرش مثبتی داشته‌اند. در حال حاضر 60 درصد طرح از نظر محتوا تصویب شده است ولی از نظر کمیت 3 ماده از 12 ماده به تصویب رسیده است. محتوای کلی طرح در همین دو ماده‌ای است که اخیراً به تصویب رسید، به اضافه یک ماده دیگر که مربوط به مجازات‌ها می‌شود. سایر ماده‌های این طرح، شکلی هستند و حساسیت چندانی روی آن نیست. من فکر می‌کنم که این طرح حتماً در سالم‌سازی‌ فضای مجالس آینده مؤثر و بازدارنده خواهد بود و افراد با این مصوبه مراقبت بیشتری از خود خواهند داشت.

  • برخی نمایندگان انتقاداتی به این طرح داشتند مبنی بر اینکه راه فرار زیاد دارد و خیلی بازدارنده نیست.

من عرض کردم که طرح معتدل است. ما به هرحال باید از نمایندگان رأی می‌گرفتیم و طوری برنامه‌ریزی شد که بتوانیم در مجلس رأیشان را بگیریم. من هم موافق این موضوع هستم که طرح ‌باید تندتر می‌بود ولی امکان رأی‌آوردنش سخت می‌شد. بنابراین به همین میزان اکتفا شد که بتوانیم طرح را به سرانجام برسانیم. البته من معتقدم سخن این گروه از نمایندگان چندان پشتوانه منطقی ندارد، هرچند خودم نیز اعتقاد دارم در برخی قسمت‌های طرح می‌شد قوی‌تر برخورد شود.

  • یعنی اکثریت نمایندگان نظارت قوی را برنتابیدند؟

من نمی‌خواهم این را بگویم. شاید اگر طرح قوی‌تر هم نوشته می‌شد باز هم رأی می‌آورد، هرچند این شائبه‌وجود داشت.

  • بسیاری از نمایندگان از زمان تصویب این طرح در مجلس حضور نداشتند. آیا این به‌دلیل نگرش منفی نمایندگان نسبت به این طرح بود؟

اعضای کمیسیون قضایی جلسه کاری داشتند. البته بنده چون خودم مخبر بودم نرفته بودم ولی فقط 15 نفر از این افراد عضو همین کمیسیون بودند که در جلسه حضور نداشتند. لذا این اتفاق طبیعی است و از قبل برنامه‌ریزی شده بود. نمایندگان کمیسیون قضایی باید برای رسیدگی به لایحه تجارت به مشهد می‌رفتند و این از قضا مصادف با تصویب این طرح در مجلس شد. من فکر می‌کنم تعمدی برای نیامدن به مجلس وجود نداشته است.

کد خبر 146487
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز