دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: آثار برترین عکاسان جهان از فردا در موزه هنرهای معاصر به نمایش درمی‌آید.

نمایشگاه عکس

این عکس‌ها که از مجموعه نفیس و کم‌نظیر موزه هنرهای معاصر خارج شده، برای دومین‌بار است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. آن طور که دبیر نمایشگاه می‌گوید، این موزه یکی از کامل‌ترین مجموعه‌های عکس هنری جهان را در اختیار دارد. گنجینه‌ای که از سال‌های آغازین هنر عکاسی تا انتهای دهه 70 را در خود جای داده است.

به گفته افشین شاهرودی که دیروز در نشست خبری این نمایشگاه سخن می‌گفت، عکس‌هایی از فیلیکس نادار، پدر عکاسی حرفه‌ای، آنسل آدامز، عکاس بزرگ ناتورالیست، آگوست ساندر و تعدادی دیگر از هنرمندان عکاس جهان در موزه به نمایش گذاشته می‌شود.

دبیر نمایشگاه عکس‌های گنجینه موزه هنرهای معاصر همچنین گفت: مجموعه عکس‌های عکاسان خارجی موجود در گنجینه موزه هنرهای معاصر پیش‌تر 2بار و در قبل و بعد از انقلاب به‌صورت محدود و گزینشی در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته بود اما اکنون برای نخستین بار است که این آثار به‌صورت جامع و به‌صورت کلی به نمایش گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه شامل تصاویری از دوره پیدایش عکاسی تا اواخر قرن بیستم میلادی است، افزود: قدیمی‌ترین عکس این مجموعه به ویلیام هنری تالبوت تعلق دارد که در اختراع عکاسی و روش‌های تکثیر عکس از طریق نگاتیو دست داشته است و بسیاری از تصاویر عرضه شده در این نمایشگاه در کتاب‌های تاریخ عکاسی موجود است، به همین علت این آثار از اهمیت خاصی برخوردارند، بر همین اساس نمایش تصاویر گنجینه موزه هنرهای معاصر علاوه بر اهمیت هنری، امکان مطالعه و پژوهش را برای علاقه‌مندان و دانشجویان هنر و عکاسی نیز فراهم خواهد کرد.

شاهرودی افزود: این نمایشگاه دربردارنده بخش زیادی از عکس‌های موجود شامل 300عکس است که برخی از آنها به‌صورت مجموعه‌های چندتایی درنظرگرفته شده‌اند. ضمن آنکه از میان انبوه پرتره‌های هنرمندان قرن بیستم میلادی، تعداد محدودی عکس نیز در این نمایشگاه عرضه شده که در کنار نمایش این آثار، همایشی نیز با حضور صاحب‌نظران با موضوع سیر تحولات هنر عکاسی برگزار می‌شود و کتابی شامل تصاویر موجود در نمایشگاه با مقالات تخصصی عرضه خواهد شد.

دبیر نمایشگاه عکس‌های گنجینه موزه هنرهای معاصر، همچنین گفت: تعدادی از وسایل و ادوات عکاسی و چاپ از موزه شخصی محمدعلی جدیدالاسلام هنرمند عکاس نیز در کنار این نمایشگاه در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

این داور بین‌المللی رشته عکاسی گفت: این تصاویر دارای دسته‌بندی خاص و موضوعی نیستند و چیدمان آنها به‌ترتیب تاریخی انجام می‌شود. ابعاد آنها نیز از کارت‌پستال تا قطع متری متفاوت است. در میان آثار موجود در این نمایشگاه، تصاویری از هنرمندان شناخته شده چون ویلیام هنری جکسون، جولیا مارگارت کامرون، آگوست‌ساندر، ادوار وستون و آنسل آدامز وجود دارد.

اما در نشست دیروز، احسان آقایی دبیر اجرایی نمایشگاه عکاسان برتر جهان نیز حضور داشت. آقایی معاون موزه هنرهای معاصر تهران نیز هست. او گفت: گنجینه موزه هنرهای معاصر، قابلیت بسیار مناسبی برای برگزاری نمایشگاه‌های ارزنده دارد که یکی از آنها نمایشگاه عکس است که پیش از این به‌صورت گسترده و متمرکز برگزار نشده بود.

وی این نمایشگاه را دریچه‌ای نو به آثار گنجینه‌ای موزه هنرهای معاصر دانست و تصاویر این نمایشگاه را مربوط به 1838 تا 1970 میلادی عنوان کرد و گفت: تعداد بسیار زیادی از خالقان این تصاویر در قید حیات نیستند اما درصورت زنده بودن برخی آنها و انجام هماهنگی لازم می‌توان از این هنرمندان برای حضور در نمایشگاه دعوت به عمل آورد. نخستین نمایشگاه جامع تصاویر گنجینه‌ای موزه هنرهای معاصر امروز عصر افتتاح می‌شود و تا 21 آذر ماه ادامه خواهد داشت.

کد خبر 146630

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز