شهردار تهران با بیان اینکه کیفیت زندگی و بهره‌مندی از زندگی شهروندی، بستگی به میزان دسترسی شهروندان به داده‌ها و همچنین میزان آگاهی آنها دارد، گفت: فناوری اطلاعات کلیدی‌ترین ابزار برای جبران عقب‌ماندگی است.

مراسم رونمایی از سامانه مدیریت محلات


محمد باقر قالیباف در مراسم رونمایی از 7سامانه آنلاین مدیرت محلات در تهران، یکی از مهم‌ترین چالش‌های شهرهای بزرگ کشور از جمله تهران را عدم‌توازن بین گسترش شهرنشینی و فرهنگ آن عنوان کرد و گفت: بسیاری اوقات از مسئله فرهنگ شهرنشینی، لازمه‌های آن و اینکه افراد حاضر در یک شهر را چگونه شهروند تلقی کنیم- که بسیار مهم‌تر از ترافیک و حمل‌ونقل عمومی است و حتی با مبانی دینی و اسلامی و اصول قانون اساسی هم مطابقت دارد- غفلت کرده‌ایم.

شهردار تهران، ساختار شهری و شهروندی را یک ساختار شکننده توصیف کرد و ادامه داد: هرچند اقداماتی در این زمینه‌ها صورت گرفته است اما این اقدامات به جای اینکه از پایین به بالا باشد، به‌صورت تحکمی و دستوری از بالا به پایین بوده است. البته در حال حاضر برای پیشرفت ساختار شهروندی، مسئولان و مدیران برای جبران عقب‌ماندگی‌ها ناگزیر هستند که این چنین اقدام کنند.
وی با اشاره به توانایی‌ها، ظرفیت‌ها و مهارت‌های جوانان ایرانی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ما برای نهادینه‌کردن ساختار شهروندی در جامعه، رویکرد محله محوری است. ابتدای زمانی که به شهرداری آمدم از رویکرد محله‌محوری سخن گفتم که در بسیاری از کشور‌ها مطرح و بعضا هم محقق شده بود اما برخی افراد به‌گونه‌ای به این موضوع می‌نگریستند که این رویکرد به چه معناست اما خوشبختانه در حال حاضر و بعد از چندین سال این موضوع برای همه تبیین شده و مدیران شهری با جدیت به‌دنبال این رویکرد هستند.

قالیباف به حقوق به‌رسمیت‌شناخته‌شده برای شهروندان اشاره کرد و گفت: یکی از اساسی‌ترین حقوقی که شهروندان از آن برخوردار هستند دسترسی آسان به داده‌هاست اما در حال حاضر برای دست یافتن شهروندان به این داده‌ها، ما اطلاعات کافی نداریم و نمی‌توانیم به‌خوبی پاسخگوی آنها باشیم یا اگر چنین حقی را برای آنها قائل نباشیم بالطبع این فرد نیز شاید یک شهرنشین محسوب شود اما نمی‌تواند یک شهروند باشد. دراین صورت خود این فرد نیز یک عنصر غیرفعال بوده و در جایگاه خود نیز پاسخگو نخواهد بود.

شهردار تهران با تأکید براینکه برای نهادینه کردن ساختار شهروندی راهی نداریم جز اینکه از محله آغاز کنیم، افزود: معتقدم فناوری اطلاعات یکی از کلیدی‌ترین ابزارهایی است که به ما برای رسیدن به هدف کمک کرده و می‌تواند همه عقب‌ماندگی‌های ما را جبران کند.

به گفته وی زمانی که مسئولان در نظام اسلامی شعار مبارزه با فساد و عدالت‌خواهی سرمی‌دهند، باید براساس فناوری اطلاعات به پیش روند و اجازه دهند نخبگان، طراحان و مدیران خلاق، دستی در کار برده و روش‌ها را اصلاح کنند.
قالیباف گفت: امروز کیفیت زندگی و بهره‌مندی از زندگی شهروندی، بستگی به میزان دسترسی شهروندان به داده‌ها و همچنین میزان آگاهی آنها دارد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: اگر دسترسی به داده‌ها بالا رود و بر آگاهی شهروندان افزوده شود و این امر در بستر فناوری اطلاعات رخ دهد، مطمئن باشید آن چابک‌سازی‌ که به‌دنبال آن هستیم، محقق می‌شود.وی از مسئولان و مجریان طرح سامانه مدیریت محلات خواست که این کار را شکلی و فانتزی محسوب نکرده و با شناسایی و معرفی نخبگان محلات، به‌پیشرفت جامعه کمک کنند.

قالیباف در بخشی از سخنان خود به کیفیت زندگی در شهرها اشاره کرد و افزود: انصاف قضیه این است که ما خوب زندگی نکرده و ازامکانات موجود نیز به خوبی استفاده نمی‌کنیم. احساس آرامش درشهر وجود ندارد و نمی‌توان آسایش را در زندگی مردم دید و همه در جوش و خروشی هستند که توأم با استرس است و این وضعیت بسیار شکننده است. ما باید این فشار را برداریم تا شهروندان نیز روی آسایش و آرامش را ببینند.

کد خبر 147148

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز